ANIMAȚIE GRAFICĂ. Filmul prăbușirii avionului miliardarului Dan Petrescu. Ce spune un expert pilot
Două familii au fost distruse, după ce avionul privat al miliardarului Dan Petrescu s-a prăbuşit la Milano.
Cei opt pasageri, dintre care șapte erau şi cetăţeni români, n-au avut nicio şansă. Agenţia Naţională Italiană pentru Siguranţa Aviaţiei a început deja o anchetă, iar autorităţile au recuperat de la locul dezastrului cutia neagră a aparatului de zbor, esenţială în elucidarea misterului.
România trimite şi ea în Italia un expert al Agenţiei Naţionale de Investigaţii Aeronautice şi este posibil ca un consultant tehnic să se alăture echipei, fie din România, fie din Elveţia, ţară unde a fost proiectat şi construit avionul tragediei.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
La 13.04, aeronava Pilatus, înregistrată în România cu indicativul YR-PDV, se ridică de pe pista aeroportului milanez Linate. Urcă lin până la 833 de metri altitudine, cu o viteză constantă de 250 de kilometri pe oră, şi virează dreapta, cap compas către aeroportul Olbia din Sardinia.
Până aici, totul pare în regulă, numai că, într-un singur minut, de la 13.06 la 13.07, avionul urcă prea rapid până la 1.766 de metri altitudine, cam un kilometru în 60 de secunde, ceea ce e enorm pentru monomotorul Pilatus PC-12, de fabricaţie elveţiană.
Unii specialişti se tem că ridicarea atât de rapidă, la un asemenea unghi pe verticală, a dus la blocajul aerodinamic şi la pierderea portanței avionului.
Potrivit Corriere della Sera, la 13.07 turmul de control din Milano îl întreabă pe miliardarul Dan Petrescu, aflat la manşă: „De ce ai deviat? Pentru a evita turbulenţele?”, „Nu!”, răspunde sec Petrescu, după care comunicaţiile radio se întrerup.
Din momentul 13.07, avionul se îndreaptă cu botul în jos şi cade cu 30 de metri pe secundă, timp de 16 secunde. Asta se traduce printr-o pierdere de altitudine de aproape 500 de metri. Dan Petrescu pare că bagă avionul în picaj, ca să câştige viteză în detrimentul altitudinii. E ca şi cum ar fi rămas fără motor şi are nevoie de viteză pentru portanță, planare şi aterizare de urgenţă. 293, 303, 319 kilometri pe oră. La 13.08, avionul dispare de pe radar.
Pe strada 8 Octombrie din localitatea San Donato se aude un şuierat şi apoi o explozie, care ridică o minge de foc spre cer.
Oscar, martor ocular: „Eram în staţia de autobuz şi am văzut ceea ce părea un avion privat, zburând în acea direcţie, apoi s-a prăbuşit. Preţ de câteva secunde am rămas stană de piatră”.
Emanuele, martor ocular: „Am auzit avionul deasupra mea, ca şi cum ar fi avut motorul oprit. Apoi, a venit explozia şi ferestrele casei au început să vibreze”.
Camerele de supraveghere din zonă funcţionau, însă anchetatorii se bazează mai mult pe datele pe care le vor descărca din cutia neagră, recuperată din clădirea de birouri lovită de avion.
Tiziana Siciliano, magistrat coordonator al anchetei: „Camerele au filmat, dar vorbim doar de câteva fotograme, care arăta doar o mare de flăcări”.
Cezar Osiceanu, pilot: „Această catastrofă a fost cauzată de cedarea unicului motor cu care a fost echipat acest avion. Cedarea motorului a condus automat la obligarea pilotului de a presa de manşă, pentru a introduce avionul într-un picaj pentru obţinerea acestei viteze de planare şi, din traiectoria pe care am văzut-o noi, s-a dorit aterizarea, cel mai probabil pe zona aceea a şoselei de-a lungul căreia erau blocurile respective, de care unul din ele s-a şi lovit avionul”.
Omul de afaceri Dan Petrescu era singurul pilot de la bordul aeronavei.
Cezar Osiceanu, pilot: „De obicei se zboară, pentru cei care posedă o capacitate financiară, cu un pilot profesionist care este desemnat safety pilot, pentru a creşte siguranţa zborului”.
Toate cele opt persoane din avion participaseră la un botez la Milano şi mergeau să petreacă pe insula italiană Sardinia, la vila lui Dan Petrescu, unde îi aştepta mama acestuia, în vârstă de 98 de ani.
La manşă se afla Dan Petrescu, în vârstă de 67 de ani, cu cetăţenie română şi germană. În avion se aflau soţia lui, Dorotea, de 65 de ani, cetăţean român şi francez, şi fiul lor Dan Ştefan, de 30 de ani, cetăţean român şi german.
Alături de ei: Filippo Nascimbene, de 33 de ani, italian cu dublă cetăţenie, soţia Claire Stephanie Alexandrescu, 34 de ani, cetăţean român şi francez, fiul lor de un an, Raphael, botezat la Milano, şi bunica celui mic, Miruna Anca Lozinschi, de 68 de ani.
Printre pasageri, canadianul Julien Brossard, de 36 de ani, prietenul lui Dan Ştefan Petrescu, fiul miliardarului.
Avionul particular al miliardarului român a căzut chiar pe o stradă denumită după cea mai mare tragedie aviatică a Italiei: 114 oameni au murit acolo pe 8 octombrie, în urmă cu 20 de ani, în urma ciocnirii a două aeronave.