Cum s-a prăbușit avionul lui Dan Petrescu. Anchetatorii au recuperat cutia neagră
Autorităţile italiene încep cercetările pentru a afla care este cauza accidentului aviatic de la Milano, în care a murit miliardarul Dan Petrescu.
La anchetă vor participa şi autorităţile din România. În aeronava de mici dimensiuni se aflau opt pasageri: omul de afaceri, familia lui şi câțiva prieteni. Nimeni nu a supravieţuit.
Anchetatorii italieni vor face echipă cu specialişti din România ca să elucideze cauzele care au dus la producerea accidentului aviatic. Marți, ar urma să plece în Italia o echipă română formată dintr-un investigator şi un consultant pe probleme tehnice.
Până atunci, zona în care aeronava s-a prăbuşit a fost izolată şi a fost verificat totul pe o rază de mai mulţi kilometri. Cutia neagră, cea care poate oferi răspunsuri, a fost deja recuperată.
Datele în acest dispozitiv vor arăta cum, sâmbăta, la ora 13:00, avionul cu 8 oameni la bord, pilotat de omul de afaceri Dan Petrescu, a decolat de la Milano cu destinaţia Sardinia. La scurt timp după decolare, ceva l-a făcut pe pilot să decidă să se reîntoarcă pe aeroport.
Dan Petrescu se afla la bord împreună cu familia și câțiva prieteni. Ziariștii italieni scriu, că toți au murit.
Potrivit Autorităţilor Aeronautice Civile, avionul era înregistrat pe numele unei companii deţinute de omul de afaceri Dan Petrescu, cu o avere estimată de apropiați la un miliard de euro.
Aeronava de producţie elveţiană a fost cumpărată în 2015.
Pe 30 septembrie, la ora 5:25 avionul a decolat de pe aeroportul Băneasa. A ajuns la Milano la ora 09:00.
Duminică, la ora 13:00, aeronava a decolat de la Milano cu destinaţia Sardinia. Imediat după decolare, pilotul a decis să se întoarcă.
Sorin Stoicescu, expert în aviație: "O aeronavă înregistrată în România, Pilatus, monomotor, de fabricaţie elveţiană. Se pare că a fost un incident şi pilotul a decolat de pe aeroportul Linate, de la Milano şi a întrerupt decolarea, adică a revenit către aeroport, însă în proximitatea acestuia s-a prăbuşit peste o clădire aflată în construcţie."
Este posibil ca pilotul să fi pierdut controlul aeronavei, din motive tehnice. Ori i s-a făcut rău la manşă, spune expertul în aviaţie Sorin Stoicescu.
Sorin Stoicescu, expert în aviație: "Pilotul, la un moment dat, a pierdut controlul aeronavei pentru că s-a prăbuşit pe o clădire, adică nu a ales un spaţiu în care să cadă avionul, deci nu a mai putut să-l controleze. Acesta este evident, dacă el s-a prăbuşit pe o clădire înseamnă că în momentul acela ori nu mai putea să stăpânească aeronava, deci ar fi fost într-o anumită incapacitate, ori probabil că, probabil că era mort."
La bord erau 8 pasageri, toţi au murit, nu există supravieţuitori. Aeronava aparţinea lui Dan Petrescu, unul dintre cei mai bogaţi oameni din România, cu afaceri în domeniul imobiliarelor, iar alături de el se aflau soţia, băiatul lui de 30 de ani, alături de alţi 5 prieteni. A căzut peste o clădire cu două niveluri, care nu era în acel moment locuită, fiind folosită ca parcare. De asemenea, lângă locul prăbuşirii se afla şi o staţie de metrou. Au luat foc şi câteva maşini. Din fericire, la sol nu au existat victime, au confirmat autorităţile italiene.
Este posibil ca pilotul să fi pierdut controlul aeronavei, din motive tehnice. Avionul privat de mici dimensiuni, un Pilatus, avea un singur motor.
Cezar Osiceanu, pilot: „Această catastrofă a fost cauzată de cedarea unicului motor cu care a fost echipat acest avion. Cedarea motorului a condus automat la obligarea pilotului de a presa de manşă, pentru a introduce avionul într-un picaj, pentru obţinerea acestei viteze de planare şi din traiectoria pe care am văzut-o noi, s-a dorit aterizarea cel mai probabil pe zona aceea a şoselei, de-a lungul căreia erau blocurile respective, de care unul din ele s-a şi lovit avionul.”
Omul de afaceri Dan Petrescu era singurul pilot de la bordul aeronavei, iar prezenţa unui profesionist ar fi fost extrem de importantă, spune Cezar Osiceanu, cu o experienţă de peste 40 de ani în domeniul aviaţiei.
Cezar Osiceanu, pilot: „De obicei se zboară, pentru cei care posedă o capacitate financiară, cu un pilot profesionist, care este desemnat safety pilot, pentru a creşte siguranţa zborului. Un pasionat de zbor care îşi cumpără un astfel de avion înseamnă că are destui bani, dar pregătirea lui ca şi pilot nu este una continuă şi în situaţii dificile este nevoie de un al doilea pilot care să te ajute într-o serie de manevre. Al doilea pilot asigură în astfel de situaţii comunicarea radio.”
Martorii spun că au auzit o explozie când avionul s-a prăbuşit peste clădirea de două etaje care era goală. Cauza dezastrului va fi stabilită de o comisie tehnică din Italia. La investigaţie vor participa şi autorităţile din România.
Ultima conversație a pilotului cu turnul de control
După trei minute de la decolare, aeronava a început să devieze de la ruta predeterminată, iar turnul de control a observat o serie de anomalii la parametrii avionului.
Surse de la aeroportul din Milano au reconstituit pentru Corriere della Sera ultima conversație dintre pilot și controlorii de trafic.
„De ce ai deviat de la rută? Pentru a evita turbulențe?”, a întrebat turnul de control, la care pilotul a răspuns doar: „Nu!”
După mai puțin de un minut, aeronava a dispărut de pe radare, fără să ceară ajutorul turnului de control sau să ceară să revină pe aeroportul din Milano.