ANIMAȚIE GRAFICĂ Cum a intrat bombardierul rusesc în spațiul aerian controlat de români și ce a urmat
Într-o zonă în care n-ar fi trebuit să se afle a fost detectat, miercuri dimineață, avionul de luptă rusesc Suhoi 24 Fencer. Aparatul de vânătoare zbura deasupra apelor internaționale ale Marii Negre în spațiul aerian controlat, însă, de români.
Cum nu existau planuri de zbor pentru această cursă și nici pilotul rus nu a comunicat cu controlorii de trafic români, prezența lui reprezenta o chestiune de siguranță pentru celelalte zboruri aflate pe ruta peste Marea Neagră.
Așa că a fost declanșat imediat mecanismul de reacție rapidă al poliției aeriene, misiune executată de forțe militare române și britanice de la baza Mihail Kogălniceanu. Două avioane Eurofighter Typhoon ale Forțelor Aeriene Britanice au decolat și în doar câteva minute, erau în aer pentru a intercepta avionul intrus.
Lt. Jack - pilot: “Avionul a intrat în zona de informare de zbor a României, fără niciun plan de zbor anterior și cu intenții neclare. Imediat ce am primit alertă, am fost gata de decolare în doar câteva minute, primind în același timp informații despre localizarea intrusului de la centrul de control din București. Imediat după ce l-am interceptat, avionul a fost identificat că fiind un SU24 Fencer. Acesta a făcut un viraj către nord-est și apoi noi l-am escortat până a ieșit din zona de informare de zbor a României”.
Aparatul rusesc, interceptat la ora 10:50, a părăsit în scurt timp zona de responsabilitate românească. Piloții britanici au revenit la baza Kogălniceanu la ora 11.30.
Spațiul aerian de deasupra apelor internaționale ale Marii Negre a fost împărțit conform convenției de la Montego Bay din 1925, fiecărei țări riverane întocmai ca feliile de tort. României îi revine felia care se întinde de la limita de 12 mile marine de țărm până unde este spațiul aerian național, până la o distanță de 48 și respectiv 66 de mile marine în larg pe porțiunea cea mai extinsă. În acest perimetru, cei care tranzitează zona își depun planuri de zbor și sunt în contact cu controlorii de trafic. Singurii care nu fac asta sunt piloții ruși.
Pentru unul dintre piloții britanici care au intervenit în incidentul recent, misiunea va rămâne cu siguranță de neuitat.
Lt. Jack: ”Ieri a fost prima mea interceptare și este rezultatul anilor de antrenament de acasă. Avionul Typhoon este el însuși un aparat extraordinar de pilotat. Nu prea ai timp să realizezi ceea ce ai făcut până nu te întorci de acolo pentru că antrenamentul intervine și te determina că atunci să te gândești doar la misiunea în sine".
Detașamentul britanic dislocat la Kogălniceanu din care fac parte aproximativ 200 de oameni, piloți și personal tehnic, se află la finalul misiunii de întărire a Poliției Aeriene, executată de forțele aeriene românești pentru securizarea spațiului NATO.