Analiză: Milioane de români plătesc pentru lăcomia anumitor service-uri. Tarifele, și de 5 ori mai mari decât în UE
Tarifele orare încasate de anumite service-uri auto din România sunt și de 5 ori mai mari decât cele din Italia sau Spania, se arată într-o analiză realizată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
În aceste condiții, milioane de români plătesc pentru lăcomia anumitor service-uri independente, susțin autorii analizei BAAR cu privire la costurile de reparaţii ale pagubelor produse autovehiculelor.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
BAAR arată că între tarifele pe ora de manoperă utilizată de service-urile auto din România faţă de alte state europene există diferenţe semnificative.
Astfel, în Italia şi Spania, au fost observate tarife orare de 30-50 de euro, în timp ce în România "pentru acelaşi autoturism au fost utilizate tarife chiar şi de peste de 150 euro la unele service-uri independente".
Potrivit BAAR, având în vedere faptul că manopera deţine o pondere importantă în devizele de reparaţie, respectiv în despăgubirile plătite, există riscul de alterare artificială a acestora, generând în cele din urmă un potenţial impact în primele de asigurare.
"Din analiza preliminară, am mai putut constata şi că, în ceea ce priveşte costul pieselor de schimb utilizate atât în devizele estimative pentru estimarea valorii despăgubirilor cuvenite, cât şi în devizele finale de reparaţie, în străinătate preţul acestora se situează întotdeauna sub preţul pieselor originale cuprinse în sistemele de calcul precum Audatex, DAT etc. ceea ce din păcate nu se întâmplă la fel şi în România", a afirmat preşedintele BAAR, Mădălin Roşu.
Acesta a subliniat că, în România, "de prea multe ori preţul pieselor de schimb, folosit mai ales de anumite service-uri independente este cu mult peste preţurile pieselor originale".
”Informarea consumatorului final lipsește cu desăvârșire”
"În aceeaşi măsură, de prea multe ori informarea consumatorului final cu privire la tipul pieselor efectiv utilizate în procesul de reparaţie - originale (OE - original equipment), licenţă (OEM - original equipment manufacturer) sau aftermarket - lipseşte cu desăvârşire deşi ele sunt facturate la valori mai mari decât cele ale pieselor originale", a adăugat oficialul BAAR.
Având în vedere faptul că piesele deţin o pondere mare în devizele de reparaţie, respectiv în despăgubirile plătite, există şi din acest punct de vedere riscul de alterare artificială a acestora, generând în cele din urmă un potenţial impact în primele de asigurare, se mai spune în comunicat.
Reprezentanţii BAAR susţin că milioane de consumatori/asiguraţi "ar putea să plătească pentru lăcomia anumitor service-uri independente", dacă situaţia se va menţine sau, şi mai grav, tendinţa de creştere artificială a costurilor cu reparaţiile va continua.
BAAR va demara astfel o analiză mai amplă şi detaliată, iar concluziile vor fi publicate în luna septembrie 2020, "având în vedere aceste variaţii semnificative".