A început construcția celui mai lung tunel rutier și feroviar subacvatic din lume. Un drum de 45 minute, redus la 7 minute
Regele Frederik al X-lea al Danemarcei a inaugurat recent primul element de construcție al viitorui tunel feroviar și rutier de 18 kilometri pe sub Marea Baltică.
Acest tunel va lega sudul Danemarcei de nordul Germaniei și va contribui la tranziția ecologică a sectorului transporturilor.
Tunelul Fehmarn, a cărui inaugurare este preconizată pentru anul 2029, va reduce, de asemenea, durata călătoriei de la actuala traversare cu feribotul de 45 de minute de la Roedby, pe partea daneză, la Puttgarten, în Germania, și va asigura legătura rutieră și feroviară cu Europa Centrală și țările nordice.
Potrivit Associated Press, Regele Frederik a dezvelit o placă la intrarea aflată în prima secțiune de 217 metri a tunelului, care va fi scufundată într-un șanț pe fundul mării din partea daneză în cursul acestui an. El a aruncat o monedă cu efigia sa într-o ”capsulă a timpului” care conține obiecte donate de cei care au construit elementele de beton.
FOTO: Regele Frederik al X-lea al Danemarcei
Sund & Baelt, compania care construiește legătura Fehmarn, susține că va fi cel mai lung tunel submersibil din lume. Acesta va include, de asemenea, o cale ferată electrificată.
Se estimează că mașinile vor putea traversa Marea Baltică în 10 minute pe cele patru benzi, iar trenurile vor face acest lucru în doar șapte minute.
În 2011, s-a decis ca o legătură între insula Lolland din sudul Danemarcei și insula Fehmarn din nordul Germaniei să fie construită sub forma unui tunel scufundat. Lucrările la partea daneză au fost puse în funcțiune în iulie 2022, iar la cea germană exact un an mai târziu.
Tunelul va fi format din 89 de elemente de beton care sunt construite la o instalație specială din Roedbyhavn pe Lolland, supranumit cel mai mare șantier din Europa de Nord. În luna mai a fost turnat primul dintre elemente.
Tunelul Fehmarn va costa 55,1 miliarde de coroane (8 miliarde de dolari) și va fi plătită de utilizatorii din Danemarca. Guvernul danez va decide taxa de drum pentru tunel într-o etapă ulterioară.
În ultimii ani, Danemarca a construit legături rutiere și feroviare cu Suedia vecină și între două mari insule daneze.
În 2000, o legătură prin pod și tunel peste strâmtoarea Oresund a legat Copenhaga de Malmo, al treilea oraș ca mărime din Suedia, iar în 1998, traficul rutier a fost deschis între insulele Funen, unde se află Odense - al treilea oraș ca mărime din Danemarca - și Zealand, unde se află Copenhaga.
Traficul feroviar a început cu un an mai devreme.