50% dintre start-up-urile din România se închid la scurt timp după ce primesc primele finanțare. Care este motivul
Există idei bune de afaceri care prind contur la început, dar pe parcurs se blochează și chiar ajung la faliment.
O analiză recentă arată că mai bine de 50% dintre start-up-urile de la noi se închid la scurt timp după ce au luat primele finanțări.
De vină sunt lipsa experienței și cunoștințele extrem de puţine despre mediul de afaceri, spun specialiștii.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Tinerii antreprenori se blochează
Analiza a scos la iveală faptul că, deși țara noastră are un potențial uriaș când vine vorba de afaceri noi, atunci când ele pornesc și în sfârșit primesc finanțare, tinerii antreprenori se blochează din diverse motive.
Cu un procent de 51.8%, România se află pe locul 9 din cele 30 de țări analizate atunci când vine vorba de rata de supraviețuire a firmelor.
La o distanță destul de mare pe primele două locuri se află Malta, cu 78,7% și Suedia cu 60,8%.
Specialiștii în economie spun că de vină ar fi lipsa de experință, dar și dorința de a obţine cât mai repede profit.
Iulian Băsu, consultant în finanțări: „Avem foarte multă genialitate în România, dar nu știm să facem afaceri. Mă refer la lucruri banale. Să lucrezi cu un contabil, noțiune legate de taxe de impozite, chiar și când vine vorba de contracte de resurse umane este la fel”.
Lucian Fanea, economist: „Majoritatea celor care își fac un start-up sunt în proporție de 90% tineri. Majoritatea eșuează pentru că nu știu să își facă un plan de afaceri și nu apelează la specialiști”.
Numărul firmelor radiate
Dovadă stau și datele de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, care arată că, în fiecare an, cu excepția lui 2021, numărul firmelor radiate înseamnă mai bine de jumătate din cele nou înfințate.
Totuși, sunt și cazuri în care, cu multă răbdare și iscusință, o simplă idee se bucură de succes.
Cu o afacere începută în anul 2018 în publicitate și cu un buget inițial de 7.000 de lei, Mirela are acum trei angajați și un portofoliu cu sute de clienți. Nu i-a fost însă ușor.
Mirela Bîscă, antreprenor: „Au fost momente când a fost foarte greu și am vrut să renunț, dar am investit foarte mult în cursuri de specialitate și dezvoltare personală”.
Anul acesta, bugetul alocat în cadrul programului Startup Nation pentru Pilonul I, adică pentru firmele de la noi, a fost de 1,3 miliarde de lei. Ulterior, guvernul a anunțat suplimentarea sumei până la 2 miliarde de lei.