Care este adevarata diferenta dintre branzeturile din Romania si cele din Franta. La noi nu exista un standard de calitate
"Standard pentru est?", episodul 3. Cat de mult conteaza de unde provine laptele din branzeturi? Enorm, spun specialistii, pentru ca materia prima este cea care face diferenta intre un articol si altul.
Multi producatori internationali au mentiunea "cu lapte" sau "cu carne din Germania, respectiv Franta", pe acele produse livrate cu aceeasi reteta catre magazinele din cele doua state, in timp ce pentru pietele din est, scrie ca au "materie prima din tari UE".
Despre importanta acestor detalii pe etichete vorbeste astazi campania Stirilor PRO TV, "Standard pentru est''. Tot acum, vedem si cum isi formeaza strainii gustul, plus educatia, in materie de consum.
In Romania nu exista un standard intern, care sa impuna o anumita calitate la produse. Alte state europene au de multi ani, tocmai pentru a-si proteja populatia.
Noi apelam doar la legislatia europeana, care este foarte permisiva. Legile Uniunii lasa marii producatori sa trimita produse de o calitate si un standard diferite, in functie de tara. In Romania, diverse mecanisme care fac ca branduri importante sa fie reprezentate de marfuri cu destul de multe diferente, in ambalaj identic cu cel de peste hotare.
Nastasia Belc, director Institutul pentru Bioresurse Alimentare: "Conteaza materia prima, noi am facut la branzeturi, la lapte de exemplu conteaza furajele, ce a mancat animalul…."
Patronul unei fromaggerii din Paris spune ca legislatia europeana prevede respectarea intocmai a unei retete de branza, doar acolo unde vorbim de produse cu indicatie de origine protejata, cele la care trebuie sa folosesti o singura metoda de fabricatie, si doar cu materii prime dintr-un anumit loc, desi marfa poate fi produsa si in alta zona.
Un fermier din Germania spune ca vinde diferentiat laptele catre furnizorii internationali. E platit la litru, in functie de calitate, nu cantitate, si face din ferma o selectie a laptelui livrat.
Laptele mai gras e mai scump si mai putin, si ramane in Germania, in timp ce laptele mai slab, poate ajunge catre Estul Europei, in diverse produse la care ambalajul arata identic peste tot. Aici intervine si educarea gustului unei natiuni.
Franta e impanzita de fromagerii, sunt afaceri de familie unde accentul e intotdeauna pe calitatea produsului, altfel nici nu ar putea rezista in timp, in fata avalansei marilor retaileri.
Preturile sunt ceva mai mari, in unele cazuri chiar duble, fata de produsele obtinute industrial, dar si modul in care sunt fabricate si tinute diversele sortimente e unul diferit, cu o amprenta uriasa pe calitatea marfii.
Alta e situatia in depozitele marilor furnizori din Franta:
Intr-un astfel acest magazin lucreaza cot la cot fiica, mama si bunica. Afacerea e mostenita de la bunicul bunicii, cel care aducea la Paris branza cu caruta, acum mai bine de o suta de ani. Toate cele 3 doamne cunosc bine tainele branzeturilor frantuzesti - mostenirea de familie include nas fin si papile pe care nu le poti pacali in privinta calitatii unui sortiment.
Le-am rugat sa deguste branzeturi frantuzesti, cumparate si aduse din supermarketurile din Romania, care, la pretul pe kilogram, ajung sa coste la fel ca sortimentele fine din vitrinele de la Paris.
"Asta nu e Brie, gustati…e un soi de Brie, e ca un Brie, dar nu e Brie…."
Un chef roman dintr-un restaurant parizian sustine ca francezii sunt educati de mici in tot ce inseamna o branza de calitate.
George Mihali, chef la Paris: "Vin cu copiii, isi iau si ii pun sa incerce, chiar si branzeturile acelea iuti astringente…"
Sori Minea, presedinte Romalimenta: "Fie ca vorbim de Franta sau Germania, consumatorii si-au educat in timp gusturile. E drept ca ii tine si buzunarul. Chiar si cei din patura de jos au pretentia sa primeasca produse de calitate si taxeaza orice incercare de a-i pacali.
Dincolo de cultura consumatorului, statele din Vest au creat legislatia si cadrul care aduce oamenilor pe rafturi marfuri la care romanii sau alti est-europeni, deocamdata … doar ravnesc.
Sursa: Pro TV
Etichete: Franta, romania, magazin, campanie, alimente, supermarket, Rares Nastase, brânzeturi, standard pentru est,
Dată publicare:
26-04-2017 18:34