O ora schiezi, trei ore stai la coada. Lunga lista de probleme cu care se confrunta turistii in Poiana Brasov

×
Codul embed a fost copiat

EPISODUL 7 ''Partii de milioane - lectia austriaca''. Aglomeratie, cozi si partii nu foarte lungi. Asa arata cel mai mare domeniu schiabil din Romania la sfarsit de saptamana sau de Sarbatori.

Campania Stirilor PRO TV, "Partii de milioane, lectia austriaca", se opreste in acest episod in Poiana Brasov.

24 de kilometri. Doar atat au partiile din Poiana Brasov, puse cap la cap. Este insa locul cu cele mai lungi si ingrijite partii din Romania. Cand trag linie, dintr-o zi de schiat, turistii isi dau seama ca mai bine de 3 sferturi din timp au stat la coada. Locuri de parcare sunt foarte putine, iar partiile, aglomerate. Primaria Brasovului ar trebui sa mareasca domeniul schiabil si sa construiasca spatii pentru masini. Deocamdata insa, avem doar proiecte pe hartie. Duminica, dezbatem pe larg povestea partiilor din Romania si mergem si in Austria pentru o lectie de turism, la emisiunea "Romania, te iubesc!", care incepe un nou sezon.

Poiana Brasov, cea mai mare statiune de schi din Romania. Puse cap la cap, partiile de aici ajung la 24 de km. In fiecare weekend sau sarbatoare, locul e luat cu asalt de mii de turisti. Statiunea se blocheaza.

Citește și
Vatra Dornei
Romania ar putea avea 2000 de km de partie, daca ar sti sa faca turism. Bani risipiti si someri care nu lucreaza "ca-i frig"

De cum ajungi in Poiana Brasov, te lovesti de o problema destul de importanta. Ce faci cu masina? Unde o lasi. Totul este blocat. Singura parcare in care mai sunt cateva locuri este la intrarea in statiune. 12 lei pe zi.

Odata parcat, iti iei schiurile si clapari si o iei la pas prin statiune. Aproape un km de mers pe jos. 20 si ceva de minute mergi cu echipamentul in spate, iar cand crezi ca ai scapat si te vei pune pe schiuri: aglomeratie. Tot poporul e adunat in fata telegondolei.

In Austria, parcarile sunt construite la baza instalatiilor de urcat pe munte. Sunt mari, incapatoare si cu personal care te ghideaza. Poti sa iti lasi masina afara sau in parcarile subterane. Sunt mii de locuri disponibile. In plus, exista si autobuze care te duc de la masina pana la telegondola. Gratis.

Revoltator este faptul ca Poiana Brasov are parcare. Cladirea trebuia sa fie gata inca din 2015. Acolo incap mai bine de 400 de masini. Si muncitorii stau si se uita la noi.

Lucrarile au fost incepute aici in 2012. De aici, turisti ar fi trebuit luati cu autobuzul si dusi la partie. Dar aceeasi poveste, tipic romaneasca. Firma care a construit a intrat in faliment, iar Primaria Brasov, administatorul locului, n-a fost in stare sa gaseasca o solutie pana acum.

La coada de la telegondola este si Dorin Dragoi, administratorul partiei, si Miklos Gantz, administratorul public al orasului.

Alex Dima, corespondent ProTV: M-am gandit la dvs pe drum. De ce oare primaria nu poate sa puna un microbuz care sa ne ia niste bani si sa ne aduca la aprtie.
Administrator: De la care aprcare?
Alex Dima: Parcarea de acolo de jos de la Alpin.
Administrator: Exista un proiect care este legat si de parcarea de jos.

Si din nou, o poveste despre proiecte. Ii lasam pe cei doi la coada si ne indreptam catre ghiseul de unde cumperi cartele pentru urcat pe munte. 20 de minute stai la coada sa iti iei cartela. 20 de minute stai la coada la gondola. De cand intri in statiune si pana ajungi pe varful muntelui, pierzi aproape 2 ore. In varful muntelui, reprezentatul primariei vorbeste din nou de planuri.

Mijlos Gantz, administratorul Brasovului: "Vor fi achizitionate o suta de autobuze in tot municipiul. Parte din ele vor fi alocate in Poiana Brasov."

Primaria promite de ani buni ca va rezolva problema infrastructurii din Poiana. Pana acum n-a reusit. In fiecare sezon, in Poiana Brasov ajung peste 200 de mii de turisti. In plin sezon sunt 5-6 mii de oameni pe partiile care devin neincapatoare si nu de putine ori ajungi sa schiezi cot la cot la cot cu alti turisti.

Dorin Dragoi, administrator partie: "Lucrurile se misca rapid si nu vom putea sa stam pe loc. Uitati cati copii sunt aici, ei sunt clientii de maine. Daca i-ai virusat, nu mai scapi de ei. Atata timp cat mai avem aici niste posibilitatti sa prelungim. Se mai pot obtine 10-12 km."

Daca adaugam la aglomeratia de pe partie si lipsa de civilizatie a unor schiori, obtinem reteta care duce in fiecare zi la cel putin 10 accidente, unele destul de grave.

Dorin Dragos, administrator partie: "Din pacate, in Romania noi nu avem o cultura a schiului asa cum e dincolo. Nu avem inca un regulament de conduita pe partie. Cel mai mare numar de accidente pe partie se intampla pentru ca nu exista nimeni care sa sanctioneze sau sa atraga atentia. Si de aici apar accidente."

Inca de acum 4 ani, administratorii partiilor au depus la Ministerul Turismului un regulament pentru aprobare. N-au primit inca un raspuns.

Pe tot muntele e un singur restaurant. La ora pranzului, si aici se sta la coada zeci de minute. Si aici am putea sa invatam din experienta austriecilor. La noi, servirea se face clasic, la mese sau la bar. Austriecii au implementat de multa vreme sistemul "impinge tava".

Una peste alta, decat sa te duci la noi in Poiana Brasov, diferenta nu este foarte mare. Ca si pret. Ca si costuri totale. Bine, daca tragi linie si te gandesti ce faci acolo si ce faci aici diferenta nu mai e atat de mare.

La noi, daca tragi linie dupa o zi de schiat, 3 sferturi din timp il petreci la coada. Pe Drumul Rosu, cea mai lunga partie din Romania, 4700 de metri, cobori in 3-4 minute si te infigi direct in coada la care stati zeci de minute. In perioada 2009-2015, peste 500 milioane de lei s-au investit in partiile din Romania. Poiana Brasov este singurul proiect inceput si dus pana la capat. S-au investit 32 de milioane de euro. S-a dublat numarul de kilometri de partie, s-a instalat telegondola si telescaune, s-a cosntruit un lac din care se alimenteaza tunurile cu apa.

Este cel mai bun loc pentru schiat din tara. In infrastructura de jos din statiune nu s-a intamplat insa mare lucru. Poiana ramane statiune cozilor si dovada ca romanii vor sa schieze aici in tara, dar din pacate nu prea au unde.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Peisaj dezolant in mijlocul tarii: statiune abandonata in ruina, munti obtinuti ilegal, echipamente scumpe si nefolosite
Peisaj dezolant in mijlocul tarii: statiune abandonata in ruina, munti obtinuti ilegal, echipamente scumpe si nefolosite

EPISODUL 5, ''Partii de milioane - lectia austriaca''. O statiune abandonata in ruina, munti intregi obtinuti ilegal, echipamente de zeci de milioane nefolosite, partii neterminate.

Romania ar putea avea 2000 de km de partie, daca ar sti sa faca turism. Bani risipiti si someri care nu lucreaza
Romania ar putea avea 2000 de km de partie, daca ar sti sa faca turism. Bani risipiti si someri care nu lucreaza "ca-i frig"

EPISODUL 4, ''Partii de milioane - lectia austriaca''. 2000 de kilometri de partie. Atat am putea avea in Romania, pe muntii nostri, daca am intelege ca din turism putem sa facem bani si mai ales daca ne-am apuca de treaba.

Povestea de succes din care lipsesc somerii iar romanii au de invatat. Cum a ajuns Soelden sa atraga 1,5 mil de turisti anual
Povestea de succes din care lipsesc somerii iar romanii au de invatat. Cum a ajuns Soelden sa atraga 1,5 mil de turisti anual

EPISODUL 3, ''Partii de milioane - lectia austriaca''. In Tirol gasim cele mai puternice intalatii de transport pe munte, mii de locuri de cazare si o comunitate intreaga care traieste din turism.

Lectia austriaca in turism. Cum reusesc sa aiba partii bune si statiuni luxoase, in timp ce romanii se inghesuie la telescaun
Lectia austriaca in turism. Cum reusesc sa aiba partii bune si statiuni luxoase, in timp ce romanii se inghesuie la telescaun

EPISODUL 1, "Partii de milioane- modelul austriac". Muntii nostri aur poarta, noi schiem din poarta-n poarta. Este realitatea amara care impinge in fiecare iarna sute de mii de schiori peste granita. 

Recomandări
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h
Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h

Iarna pare că își intră în drepturi, cel puțin la altitudini mari. Meteorologii anunță că, de la ora 10:00, până marți seara, la ora 21:00, în zona de munte va bate vântul cu până la 90 de km pe oră.

Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989
Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989

Ziua de 16 decembrie 1989 a rămas în istorie ca reprezentând începutul sfârşitului pentru regimul condus de Nicolae Ceauşescu.