O grupare internațională, cu sedii și în România, a înșelat mii de oameni. Prejudiciul depășește 89 de milioane de euro
Aproximativ 33.000 de persoane au fost înșelate prin metoda "investment fraud", care constă în atragerea de fonduri prin asistenţă telefonică pentru investiţii în platforme online fictive, cu promisiunea unor câştiguri substanţiale.
DIICOT a efectuat, joi, şase percheziţii domiciliare într-o cauză vizând destructurarea unui grup infracţional organizat, care a pus bazele mai multor centre de asistenţă telefonică implicate în comiterea de infracţiuni de tip "investment fraud", potrivit Agerpres.
Activităţile au fost desfăşurate în baza unui ordin european de anchetă emis de autorităţile judiciare din Germania. Concomitent, au fost efectuate percheziţii domiciliare în Israel, Bulgaria şi Georgia, fiind organizat şi un centru comun de comandă în cadrul EUROJUST.
Potrivit unui comunicat al DIICOT, în perioada 2017-2020, o grupare infracţională a înfiinţat mai multe centre de asistenţă telefonică, prin intermediul cărora, folosind metoda "investment fraud", au prejudiciat aproximativ 33.000 de persoane.
Până în anul 2020, gruparea a cauzat un prejudiciu de peste 89 de milioane de euro.
Persoanele vătămate au fost induse în eroare şi determinate să investească diferite sume de bani pe platformele online, controlate de membrii grupării. În realitate, investiţiile promise nu au fost efectuate, sumele de bani fiind colectate şi, ulterior, introduse în circuitul legal prin diferite metode de spălare a banilor.
Metoda de operare folosită a constat în determinarea persoanelor vătămate să investească iniţial sume mici, cuprinse între 200 şi 250 de euro, pentru care urmau să obţină profituri ridicate.
Ulterior, acestea erau contactate de persoane care se recomandau a fi consilieri financiari, care le promiteau obţinerea unor profituri mai mari decât cele prezentate iniţial, în măsura în care erau dispuse să investească sume mai mari de bani.
În România, doi membri ai acestei grupări au deschis mai multe centre de asistenţă telefonică, în care şi-au desfăşurat activitatea între 30 şi 80 de persoane, de diferite naţionalităţi, provenind din Nigeria, Algeria, Ucraina, Bangladesh, Liban, Israel, Angola şi Cuba, implicate în comiterea de infracţiuni de tip "investment fraud".
Aceştia au creat o infrastructură IT protejată prin diferite metode, pentru a se asigura că probele referitoare la activitatea lor nu pot fi obţinute de către organele de urmărire penală.
În urma percheziţiilor domiciliare efectuate au fost descoperite şi ridicate pentru continuarea cercetărilor o serie de bunuri de mare valoare, inclusiv ceasuri de lux, echipamente electronice, numeroase documente, unităţi de stocare a datelor şi sume de bani, respectiv 124.170 de euro, 84.850 de lei şi 75.400 de dolari.
Cu ocazia activităţilor desfăşurate, două persoane urmărite internaţional au fost identificate şi arestate.
Documentarea activităţii infracţionale a fost realizată cu sprijinul EUROPOL.
Activităţile au fost efectuate cu sprijinul poliţiştilor din cadrul Serviciului pentru Intervenţii şi Acţiuni Speciale, Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Bucureşti, Direcţiei Operaţiuni Speciale şi Institutului Naţional de Criminalistică din Poliţia Română.
La activităţile din România au participat şi reprezentanţi ai Poliţiei din Germania.