ILikeIT. Inteligenta artificiala invata sa conduca mai bine si mai repede decat omul. Cand apar primele masini autonome

×
Codul embed a fost copiat

Visez la ziua in care voi putea merge la munca, pe scaunul soferului, bucurandu-ma de o ceasca de cafea si un ziar rasfoit pe tableta. Vestea buna e ca nu suntem deloc departe de acest moment.

Industria auto trece prin cea mai mare schimbare de la inventarea productiei in masa. Toata lumea vrea sa treaca soferul pe banca de rezerva. Va fi mult mai sigur asa. Stiu, suna ciudat, dar in prezent mai bine de 90 la suta din accidentele de pe sosea sunt cauzate de cel aflat la volan. 2.500 de romani mor anual pe strazi si zeci de mii sunt schiloditi. Echivalentul unui oras e devastat de automobile conduse prost, neatent sau periculos.

Marii producatori investesc miliarde in cercetare si in masini mai sigure. In inteligenta artificiala care invata mai bine si mai repede decat noi cum sa se descurce prin trafic.

La targul de tehnologie din Las Vegas am avut ocazia sa ne plimbam cu astfel de vehicule super inteligente si ne-a placut. Va spun doar atat. Am mers pe bancheta din spate in timp ce la volan nu era niciun om si nu e tocmai de speriat.

9 din 10 accidente de masina se intampla din cauza soferilor. 1,3 milioane de oameni mor anual ca urmare a accidentelor. Peste 20 de milioane sunt raniti, unii raman cu sechele.

Citește și
SOWAT
iLikeIT. Solutia accesibila si care nu foloseste substante chimice pentru a avea apa potabila la sate. Cum functioneaza SOWAT

Numarul ar putea scadea masiv daca locul soferului ar fi luat de un computer inteligent. Fara soferi neatenti, obositi sau bauti pe sosele...

Tehnologia exista deja si acum invata sa conduca. A parcurs deja sute de milioane de kilometri. Alte cateva miliarde au fost simulati pe computere. Asta inseamna echivalentul a mai bine 300 de ani de soferie umana. Dupa toate aceste cifre, o singura persoana a murit intr-un accident produs de masina autonoma, cand o camerele de pe Tesla nu au putut detecta o remorca alba de camion.

Statul Nevada, deci si Las Vegas, este un teritoriu propice pentru a testa masini autonome. Aici, legislatia iti permite sa pui in circulatie si primesti placute de inmatriculare pentru astfel de masini care se conduc singure. Asadar, poti sa iti iei mainile de pe volan, legal. Si cand vezi ca pana si Hyundai aduce aici masini autonome, incepi sa te gandesti foarte serios ca viitorul este tot mai aproape.

Hyundai Ioniq este un prototip din nivelul 4. Adica trebuie sa intervina doar atunci cand e vreme severa. Cand va fi pe piata cu acte in regula? 2030 - estimeaza constructorul.

La polul opus este Nvidia. Masina lor invata singura sa conduca. Experimenteaza. In acelasi timp studiaza si cum conduce omul.

Bea Longworth, Nvidia: "Acesta este un supercomputer care se monteaza in masina. Foloseste o retea neurala care a fost antrenata sa conduca masina singura. Inteligenta artificiala functioneaza in doua etape. Prima este sa inveti reteaua, creierul masinii, iar asta se intampla intr-un centru de date, hranesti reteaua cu mii si mii de exemple.Exact ca un om, invata din exemple, din incercari si esecuri."

Volkswagen propune un autovehicul autonom compact cu spatiu urias la interior. Cand vrei sa nu mai conduci, pui mana pe volan.

Cele trei abordari, Hyundai, Volkswagen si Nvidia sunt nivelul 4 de conducere autonoma. Adica, interventia soferului e minima. Nvidia vede cel mai devreme 2020 ca linie de finish pentru un vehicul autonom. Pana atunci, masina mai are timp sa invete de capul ei care-i treaba cu condusul prin traficul infernal. Singura limitare e de legislatie; foarte putine tari din Europa permit soferilor sa ia mana de pe volan.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
iLikeIT. Un roman a inventat un joc de logica, numit Skillz, care a fost testat de milioane de oameni. Cum functioneaza
iLikeIT. Un roman a inventat un joc de logica, numit Skillz, care a fost testat de milioane de oameni. Cum functioneaza

Este vineri, este momentul pentru iLikeIT. Asa ca George Buhnici vine cu jocuri. De data aceasta, cu unul facut de un roman, testat deja de milioane de oameni. Il analizam chiar acum.

iLikeIT. Solutia accesibila si care nu foloseste substante chimice pentru a avea apa potabila la sate. Cum functioneaza SOWAT
iLikeIT. Solutia accesibila si care nu foloseste substante chimice pentru a avea apa potabila la sate. Cum functioneaza SOWAT

O viata decenta are nevoie in primul rand de apa curata de baut. Prea multi romani intampina dificultati serioase in a-si asigura insa tocmai apa potabila pentru baut, gatit sau igiena.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.