Romania, poarta estica a Europei. Olandezii ne invata sa transformam porturile intr-o mina de aur
Romania pariaza pe singura autostrada completa, fara gropi si care nu se aglomereaza niciodata. Metaforic vorbind. Adica - Marea Neagra. Constanta a intrat in parteneriat cu cel mai mare port al continentului, Rotterdam.
Cel mai mare din Europa si al treilea din lume, portul Rotterdam atrage singur peste 400 de milioane de tone de marfuri care vin si pleaca in toata lumea. Pozitia strategica a fost insa numai primul as din maneca.
Olandezi s-au impus de 40 de ani drept cea mai sigura si rapida solutie ca sa trimita marfuri in tot Vestul Europei, gratie conexiunilor pe apa, dar si pe asfalt sau calea ferata. In teorie, acelasi lucru il vrem si noi. Constanta ar putea fi poarta de intrare nu doar pentru marfurile pe care le importam sau exportam noi, ci si pentru vecinii nostri, chiar si pentru austrieci, polonezi ori slovaci.
Deocamdata, asa arata insa activitatea la Constanta, de opt ori mai slaba decat la Rotterdam. Ne pricepem sa atragem mai degraba importuri si exporturi de cereale, produse petroliere si ceva importuri.
Cheia, spun olandezii, este sa devenim o trambulina pentru produsele asiatice.
Portul este doar o piesa din lantul logistic. Important este ce faci cu marfurile care ajung in port. 99% dintre ele nu sunt destinate Constantei.
Sefii de la Transporturi vor sa dubleze capacitatea portului de la Marea Neagra si cauta sa angajeze o firma specializata care sa conduca portul ca pe o afacere. Acesta a crescut cu 16% de la inceputul anului, dar ramane sub nivelul anului 2008.