"Romania, te iubesc!": Avem cele mai scumpe autostrazi din lume, dar drumurile exista doar pe hartie
Suntem campioni in domeniul autostrazi. Am platit cel mai mare pret din Europa si probabil si din lume pe kilometru. Si n-ar fi asta o problema, dar am ramas si cu banii luati si fara autostrazi.
"Romania, te iubesc!": Greseala care a marit pretul autostrazii Transilvania cu 80 milioane de euro
"Romania, te iubesc!": Care este singurul tronson de autostrada din tara construit la un pret decent
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Saptamana trecuta am traversat o bucata din Romania cu masina. Astazi mergem mai departe pe autostrazile patriei.
Si daca tot am pomenit de campioni, sa ne mai laudam cu o performanta: am cheltuit zeci de milioane de euro pe nimic. Sa zicem tehnic, pe proiecte si studii neaplicate.
Ludovic Orban sta deocamdata in frutea clasamentului la capitolul bani cheltuiti pentru nimic. Zeci de milioane de euro pe proiecte si studii care putrezesc acum in magaziile ministerului.
Drumul expres Pitesti-Cravoia ramane unul dintre cele mai scumpe proiecte. Neaplicat.
"Studiul a fost undeva la 6 milioane de euro 13 au fost proiectarea si consultanta pe durata constructiei", spune Vali Stoica, managerul unei firme de consultanta.
Studiile si proiectele au termen de valabilitate. Pentru multe dintre ele a expirat si banii au fost pierduti.
"Teoretic poti sa spui ca ai proiectul, dar este foarte neadevarat, fiindca toate avizele sunt pe o durata determinata, ele expira, aviz de mediu, aviz de utilitati…un an., dar ele expira pentru ca sunt puse intr-un raft si uitate", adauga Vali Stoica.
In ministerul Transporturilor nici macar nu se stie exact cati bani sunt investiti in aceste proiecte, neaplicate.
Am cerut o lista a lor si sumele care au fost cheltuite. Si ni s-a facut demonstratia despre cum se lucreaza cu cifrele, cu bani, in Compania nationala de autostrazi si drumuri nationale, condusa de Daniela Draghia, cea care acum cativa le atragea atentia subalternilor sa fie atenti la zecimale.
Am calculat sumele de pe lista companiei. Adunate dadeau peste 800 de miliaone de euro, bani investiti doar in proiecte neaplicate.
In fata acestei cifre, compania a revenit, cu alta lista. Au umblat la cifre, au mai taiat din proiecte si ne-au cerut sa nu luam in seama prima lista. In total peste 40 de euro au fost aruncate in aceste magazii prafuite.
Cateva sunt firmele de consultanta care lucreaza cu ministerul. Printre ele si firma lui Michael Stanciu. L-am intrebat daca i s-a cerut spaga pentru a primi lucrari.
"Poate ca cu foarte multi ani in urma, cu foarte multi ani in urma...Vreau sa va spun lucru. Au fost firmele internationale care au introdus sistemul. Va spun ca am fost chiar uluit. Venind din Statele Unite ...nu este o practica cu care sa fi fost obisnuit... si firmele straine...veneau si dadeau darul aici....", declara Michael Stanciu.
Mult mai deschis pe acest subiect este fostul director juridic din Compania nationala de autostrazi si drumuri nationale, Alin Goga.
"Treceau masini pe consultanta. Alea, dupa ce se termina contractul revin CNADR-ului si se plimba, au baietii cate 4 masini. Ca ei trebuie sa aiba super Tuareg-uri, super Nissan-uri, ca sa dea cu ele in copaci. Sa se plimbe peste tot in tarisoara. E greu, nene sa fii director.... Ii spui alauia de la consultanta: prietene, vreau masina cutare, cu tapiteria din piele, culoarea cutare…nu-mi aduci fratioare…ce-mi aduci…o troaca…mie imi aduci A6. "
De altfel, parte din aceste masini le-am vazut in santier. La intalnirile cu noi, angajatii Companiei au venit cu ele.
Intre Pitesti si Ramnicu Valcea, mare parte din drum are limitare de viteza. Daca respecti limita, formezi adevarate dopuri pe sosea.
Povestea autostrazii Transilvania incepe in 2002, cand Adrian Nastase, premier pe atunci, s-a inteles cu omologul sau maghiar sa uneasca Romania cu Ungaria printr-o autostrada. Zis si facut.
Fara licitatie, a fost aleasa firma americana Bechtel pentru a construi. Transonul Brasov Bors a fost impartit in opt sectoare. De la Brasov pana la Campia Turzii, 4 tronsoane, nici macar nu sunt proiectate.
De autostrada dai abia la Campia Turzii. Chiar daca se circula de mai bine de un an pe ea, autostrada catre Gilau nu a fost terminata.
De cate ori ploua, muncitorii intra sa curete santurile prost gandite. Apa sapa peste tot si mananca din pamantul pus in graba in jurul autostrazii.
Aici clar vorbim de o greseala si de proiectare si de executie. Apa vine de pe autostrada si sapa aici. Sapa cu atata putere incat a incept sa asapese sub autostrada si daca o sa continue asa, autostrada se va lasa. Vine apa cu atata putere incat a spulbeat si betoanele de aici.
Vorbim de cea mai scumpa autostrada din Europa, din toata lumea: 1 miliard 134 de milioane de euro a platit statul roman pana acum pentru autostrada Transilvania.
Si mai are de platit o datorie de 120 de milioane de euro. In 2011 guvernul a dat 25 de milioane de euro pentru aceasta autostrada.
Nici macar un sfer din datoria catre americani. Daca imparti banii platiti la kilometri facuti, rezulta un pret de 25 de milioane de euro pe kilometru. In fiecare luna, statul roman a platit americanilor cel putin un milion de euro in secret. Pentru ce?
Contractul cu americanii e secret. Sorin Bota, in 2003 era secretar de stat. Acum e senator PSD. Este unul dintre cei care au semnat contractul cu Bechtel. El s-a ocupat de finantare. Pretul a fost stabilit la 2,2 miliarde de euro.
Contractul avea multe hibe. Toate in defavoarea statului roman. Pentru ca a supervizat semnarea contractului, avocatul Simona Neagu a incasat peste 5 milioane de euro. Am incercat sa discutam cu doamna avocat. Nu a vrut sa comenteze.
In contractul semnat in 2003, Bechtel se ocupa teoretic de tot. De la proiectare si pana la panglica de la inaugurare.
Ba chiar se angaja sa vina si cu finantare. In 2005, noul ministru Gheorghe Dobre umbla la contract. Lucrarile se blocheaza, iar americanii profita.
Nu se mai ocupa de proiectare si cresc nejustificat preturile. Pierdem si finantarea americana, platim si daune. Fostul ministru Dobre se ocupa si acum de drumuri. Este secretar general in Ministerul Transporturilor. I-am solictat un interviu si ne-a transmis ca nu-i place sa discute cu presa.
Sursa: Pro TV
Etichete: Romania te iubesc, autostrazi, AutostraDA Romania,
Dată publicare:
09-10-2011 14:50