"Romania, te iubesc!": Care este singurul tronson de autostrada din tara construit la un pret decent


Ultimul update: Vineri 15 Decembrie 2017 16:23
Data publicarii: Duminica 09 Octombrie 2011 14:54
Categorie: Stiri

Albania se poate lauda cu un record. Acolo s-a construit o autostrada prin munti in doar doi ani de zile. La noi, abia acum au inceput lucrarile pe tronsonul Sibiu-Deva. Avem morti pe sosele, timpi pierduti si cozi intinse pe kilometri.

"Romania, te iubesc!": Avem cele mai scumpe autostrazi din lume, dar drumurile exista doar pe hartie

"Romania, te iubesc!": Greseala care a marit pretul autostrazii Transilvania cu 80 milioane de euro

Sa traversezi Romania la volan e un cosmar. Autostrada Turda-Gilau se termina in camp, sub un pod.

Pentru alte doua tronsoane din autostrada Transilvania, spre granita cu ungurii nu sunt bani nici macar pentru proiectare. Abia dupa mai bine de 100 de kilometri intalnesti lucrari, in varful unui deal.

Si aceste locuri sunt pazite cu strasnicie. In timp ce noi filmam pe autostrada Transilvania, la Bucuresti se incheiau negocierile cu Bechtel.

In negocieri a fost implicat atat seful statului roman, cat si ambasadorul american. In cele din urma, Bechtel a renuntat la pretentia de a mai contrui alte tronsoane din autostrada. Vor termina doar lucrarile intre Suplacu de Barcau si Bors, iar pretul pe kilometru nu va depasi 7 milioane de euro. Statul roman se angajeaza sa plateasca datoriile.

La Suplacu de Barcau s-a construit cel mai lung viaduct din Romania, cu 120 de milioane de euro. Fostul ministru Berceanu sustine ca existau cel putin cinci variante de a traversa aceasta zona. S-a ales cea mai scumpa. Acum si viaductul e pazit. Seful pazei ne obliga sa filmam de la distanta.

Chiar daca pe autostrada Transilvania nu se mai lucreaza de mult, firma care se asigura consultanta si-a vazut de treaba. Pentru tot contractul, firma franceza Egis primeste de la statul roman 60 de milioane de euro. Si la usa acestei firme am batut. Si aici secret maxim.

Degradarea terasamentului e bine pazita. Oamenii locului au vazut cum merg lucurile.

In Albania, tot compania americana Bechtel a construit autostrazi. Adrian Birau le ofera consultanta albanezilor pentru a construi drumuri.

Drumul taie muntii in doua, cu viaducte, poduri si tuneluri. Kosovarii si albanezii ii spun "tunelul prieteniei si pacii".

Autostrada Tirana-Kukes a fost terminata in 2009 si pentru 61 km prin munte, albanezii au platit un miliard de euro. Viceministrul Transportului si-a intrerupt concediul pentru a ne vorbi despre drumurile lor.

Sibiu -Orastie, alt sector din Coridorul 4 pan european care asteapta de ani buni sa fie inceput. Acum, mai multe firme au catigat licitatiile si urmeaza ca in aceasta toamna sa se apuce de treaba. In total, va costa 5 sute de milioane de euro.

Tronsonul Deva Orastie trebuia sa fie gata inca din 2010. Fondurile ISPA pentru acest tronson ne stau dispozitie inca din 2004. Ani la rand, angajatii ministerului Transporturilor au tot lucrat la documentatie.

Seful companiei in acea perioada era Dorina Tiron.

Abia anul acesta au inceput lucrarile pe Deva Orastie si vor fi gata in 2013. In 2006, lucurarile aici ar fi costat 130 de milioane de euro. Acum 228 milioane de euro.

Emilio Rizzo ofera consultanta albanezilor in sudul tarii, pe drumul care face legatura cu Grecia. Ne-a dus pe o portiune terminata deja pentru a ne convinge ca se poate contrui si cu un milion de euro pe kilometru.

Belint. Trei localnici ne arata locul pe unde va trece autostrada Lugoj-Timisoara. Exact pe terenul lor. Acum oamenii vor sa dea statul in judecata.

Problema exproprierilor este o alta cauza care a stat in calea autostrazilor in Romania. Abia acum legea a fost schimbata.

 

Autostrada Arad-Timisoara. 32, 5 kilometri. Va fi inaugurata in decembrie si finalizata abia anul viitor. Pe un panou mascat de boscheti este trecuta data la care ar fi trebuit sa fie gata: 24 aprilie 2011.

Acest tronson este singurul din Romania care isi poate compara preturile cu tarile europene. 5 milioane de euro pe kilometru. Un chilipir daca este sa comparam cu autostrada Transilvania. Probleme au fost si aici: descarcarile arheologice si scapari tipic romanesti.

VIDEO PROTVPLUS.RO