Sute de mii de elevi fac zilnic naveta la școală, iar mii de copii nu au cu ce ajunge la ore
Aproape jumătate de milion de elevi din România fac zilnic naveta la școală.
Statistica aparține Băncii Mondiale și arată, o dată în plus, o realitate revoltătoare într-o țară membră a Uniunii Europene: în 10 județe, cele mai multe din Moldova, mii de copii nu au acces la mijloace de transport care să îi ducă la cursuri.
Ca să poată învăța carte, cei mici pleacă de acasă în zori, când este frig și întuneric, și merg pe jos kilometri întregi.
12 elevi din comuna Grajduri, județul Iași, au plecat dimineață spre școală, puțin după ora 6, pe frig și pe un vânt cumplit. Prin câmp deschis, și-au luminat calea cu telefoanele pe o distanță de patru kilometri.
Au ajuns la școală când cântau cocoșii, iar copiii de vârsta lor de la oraș abia se trezeau. Niciunul dintre ei nu știe cum arată un microbuz școlar. Alexandru e în clasa a VIII-a. De 4 ani merge, împreună cu alți copii din sat, prin ploaie sau nămeți, ca să învețe carte.
Deși comuna are două microbuze școlare, unul este scos din uz, din cauza vechimii. Iar pentru celălalt nu există, deocamdată, șofer în organigramă primăriei.
Constantin Zamfirache, primar comună Grajduri: „Al doilea e în conservare, acum e în revizie. Ar trebui să înființăm un post de șofer”.
În fiecare școală din România sunt, în medie, peste 93 de elevi și aproape 8 cadre didactice care fac naveta, arată raportul Băncii Mondiale din 2018. Iar numărul lor crește în cazul liceelor. Drumul spre școală este o experiență crudă pentru mii de copii din Iași, Suceava, Neamț, Vrancea, Buzău, Dâmbovița și Mehedinți.
Mai mulți copii din comună Schitu Ducă, județul Iași, merg și ei la școală pe jos sau cu căruța.
Corina Olaru, mama unei eleve: „În fiecare zi, la 7:30, ne trezim, ne înhămam calul și plecăm cu copiii trei kilometri și ceva. Sunt mulți copii care merg pe jos”.
Într-un sat din comună Dealu Morii, județul Bacău, autoritățile nu trimit microbuzul școlar din cauza drumurilor neasfaltate. Elevii vin la ore pe jos, cu haine și încălțăminte de schimb.
Călin Ionel, tatăl a doi elevi: „Mergem la vale prin noroi, cu cizme de gumă”.
Analiza Băncii Mondiale a fost făcută în peste 6.700 de școli din țară, din 2.600 de localități.