România vrea să implementeze testele PISA la adulți. Vor fi anonime și plătite
După modelul altor state, și România încearcă să implementeze testele PISA la adulți. Acestea se numesc PIIAC și vor fi puse la dispoziție de Ministerul Educației, potrivit edu-pedu. Examinarea va începe în 2024 și va dura până în 2029.
40 de state participă la această evaluare internațională.
După elevi, autoritățile vor să testeze acum adulții, care vor fi supuși așa numitului Program pentru Evaluarea Internațională a Competențelor Adulților.
Testul se va adresa persoanelor cu vârste între 16 și 65 ani și va evalua competențele de citire, de calcul și de soluționare a problemelor pe care adulții le utilizează în mediul familial, la muncă sau în societate. Iata cum arată o întrebare de calcul:
Avem o ofertă la pantofi de alergat, la o pereche cumparată, o primești pe cea de-a doua la jumatăte de preț. Cât plătești pentru ambele perechi, luând în calcul promoția? Testul pune la încercare și competențele digitale, cum ar fi găsirea unui job online sau returul unei lămpi comandate pe internet, dar și competențele de înțelegere a unui text sau interpretarea unor grafice.
Întrebările vor fi la fel pentru toată lumea, indiferent de studii sau ocupație. Potrivit metodologiei internaționale, testele se vor aplicate în gospodăria oamenilor care au fost selectați prin eșantion. Testul va dura puțin peste o oră și va fi anonim. Cei care vor accepta să participe vor fi și plătiți.
Potrivit experților în educație, România nu are date în ceea ce privește educarea adulților și este nevoie de aceste teste pentru a ajuta la crearea un politici publice prin care și adulții să continue să învețe. La testele PISA pentru copii, România a ieșit pe penultimul loc din Europa și alarmant este că aproape jumătate sunt analfabeți funcțional, adică citesc greu sau nu înțeleg ce au citit.
Radu Szekely, expert în educație: „Cei 40 la sută analfabieți funcționali de care vorbim, care se văd în studiile PISA, ei ies în societate, ajung, muncesc undeva, ei sunt uitați, noi nu-i mai aducem spre învățare în niciun fel. Trebuie să vedem unde sunt, cum îi recuperăm, ce le oferim, astfel încât ei să poată să-și actualizeze competențele, să învețe ce n-au învățat la școală și să facă față unor cerințe ale pieței muncii care nu mai sunt ușor de satisfăcut cum erau acum 20 de ani”.
România a vrut să participe și acum 4-5 ani la acestă evaluare, însă la momentul respectiv Guvernul nu a aprobat finanțarea.