Reacţia unor experţi britanici în educaţie când au ajuns în şcolile din România
Cu un set de mături, borcane, pietre și boabe de fasole, dascălii pot preda matematică și alte materii, pe care elevul să le iubească.
300 de educatori și învățători români au ascultat mesajul unei echipe de experți britanici în educație, sosiți la București.
Englezii sunt de părere că performanță în școală ține mai degrabă de inspirația dascălului, decât de bani. Pentru o singură problema a sistemului public de educație nu au soluții - numărul mare de copii din clase, triplu față de cel optim.
Aritmetică de clasa întâi, în stil englezesc. Borcane de plastic, săculeți cu grăunte și o jucărie de pluș pusă pe creștet de profesoară, ca semn că pauză s-a terminat.
Cu lecția tradusă în căști și un cofraj de carton- pentru geometrie - în poală, învățătoarele din România dau un test de imaginație.
De la o coadă de matură se ajunge la noțiuni ca orizontal și vertical, drept și curbat, comparații între lungimi, mulțimi, perechi și simetrii.
Dacă avem de gând să facem matematică în bancă, mereu alături de profesor, ratăm ocazii de învățare.
În loc de sport, azi facem tot matematică. Sună cunoscut?
Educatorii britanici spun să renunțăm la ideea că elevul e un fel de client căruia trebuie să îi livrezi informația brută. E un partener de afaceri, care trebuie să vină zilnic "la serviciu" mulțumit și interesat. Așa că haideți să facem sport în ora de matematică.
Victoria Smith, director: „Poți să ieși cu cretă și să scrii numere, poți să îi cauți forme în mediu, aici sunt pătrate, și dincolo la fel, avem dreptunghiuri aici, triunghiuri acolo.”
Așa funcționează în practică sistemul britanic de învățământ. Și asta ar trebui să înțeleagă, într-un curs gratuit de trei zile, și îngrijitorii de creșă, educatorii și învățătorii români.
Valentina Secară, organizator: „Din ce în ce mai puțini oameni doresc să între în învățământ, și atunci ne dorim acest lucru și echiparea celor din sistem cu un bagaj de cunoștințe și de strategii adaptate vremurilor de astăzi.”
Totul pornește, spun experții britanici, de la felul cum profesorii acceptă prezentul. Nu le luați copiilor tabletă din mâna. Tehnologia și programarea pot fi înțelese de la 3 ani.
Martin Bailey, expert: „Avem cântecul numit Hokey Pokey, în care copiii execută diverse comenzi. Acesta este un algoritm, un set precis de instrucțiuni pentru a atinge un scop”.
Dincolo de interesul dascălilor, unii cu peste 20 de ani de predare la stat, rămâne totuși o uriașă problema a sistemului: personalul insuficient.
Ali McClure, expert: „Cu cât sunt mai mulți adulți alături de copii, cu atât mai bine! Nu i-aș pune pe cei de trei ani în grupuri mai mari de opt copii”.
În grădinițele din România, un educator are în grijă, în medie, 25 de copii.