Trotinetele electrice pe drumurile publice în România. Pe unde trebuie să circule acestea, conform legii

trotinete electrice
Shutterstock

Utilizarea trotinetelor electrice în România este permisă în condiții care prioritizează siguranța și respectul reciproc între utilizatorii diferitelor mijloace de transport.

Respectarea acestor reguli este esențială pentru a preveni accidentele și a asigura un trafic fluid și sigur pentru toată lumea.

Trotinetele electrice trebuie să circule pe stradă în România

În ultimii ani, numărul accidentelor cu trotinete electrice a crescut semnificativ în România. Conform datelor prezentate de UNSAR și Inspectoratul General al Poliției Române, în 2022 au avut loc peste 1.250 de astfel de incidente, dintre care 155 au fost accidente grave.

Acest număr este dublu față de anul 2021, rezultând 8 decese și 131 de persoane grav rănite. De asemenea, au mai fost înregistrate 919 cazuri de răniri ușoare în urma a 1.097 de accidente ușoare.

Principala cauză a acestor accidente este comportamentul neadecvat al conducătorilor de trotinete electrice. Aproximativ 9 din 10 incidente au loc din cauza încălcării regulilor de circulație, vitezei neadaptate la condițiile drumului, neacordării de prioritate, neasigurării la schimbarea direcției de mers sau circulației pe sens opus.

Citește și
trotineta
Un tânăr a fost prins când circula cu aproape 80 km/h pe o trotinetă electrică, mai repede decât maşinile
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Astfel, din totalul de 1.097 de accidente ușoare, 893 au fost produse din vina utilizatorilor acestui tip de vehicule.

Deși utilizarea trotinetelor electrice oferă o modalitate de mobilitate în trafic, această activitate nu este lipsită de riscuri. Președintele și Directorul General al UNSAR, Alexandru Ciuncan, a declarat că, având în vedere rata crescută a accidentelor cu trotinete, este important să se acorde o atenție sporită în trafic și să se apeleze la soluții adecvate de protecție, precum polițele de asigurare.

Regulile pe care trebuie să le respecte trotinetiștii

În acest sens, Parlamentul României, prin Camera Deputaților, a aprobat recent un nou Cod Rutier, care include o serie de reglementări specifice pentru utilizarea trotinetelor electrice. Aceste noi reguli urmăresc să ofere un cadru mai strict pentru circulația acestor vehicule, conform Firstonline.info.ro.

Printre noile prevederi se numără cerințe de înregistrare, asigurare obligatorie și purtarea căștii de protecție. Însă, până ca aceste măsuri să intre în vigoare, mai este nevoie de câțiva pași suplimentari. Mai întâi, textul trebuie să treacă de examinarea Comisiei de Transport și să fie votat final de către Senat. Ulterior, vor fi emise decrete de punere în aplicare pentru a face operaționale noile reglementări, ceea ce ar putea dura până la vara anului curent.

Contextul reglementării trotinetelor electrice în România a cunoscut o evoluție în ultimii ani. Primele reguli au fost introduse în 2019, transformând mobilitatea urbană. Ulterior, în 2021, au fost aduse unele modificări, cum ar fi limitarea vitezei la 20 km/h (față de 25 km/h anterior) și 6 km/h în zonele pietonale, începând cu 1 ianuarie 2022. Aceste măsuri au avut drept scop îmbunătățirea siguranței rutiere și încurajarea utilizării corecte a trotinetelor, fără a descuraja însă adoptarea acestui mijloc de transport, în special în marile aglomerări urbane.

Cu toate acestea, reglementările anterioare nu s-au dovedit suficiente pentru a asigura o utilizare adecvată a trotinetelor electrice, motiv pentru care au fost adoptate noi prevederi mai stricte. Acestea includ obligativitatea deținerii unui permis similar celui pentru mopede, precum și a asigurării de răspundere civilă față de terți. Sancțiunile pentru nerespectarea acestor cerințe variază între 100 și 400 de euro.

Deși există unele neclarități în privința aplicării corecte a sancțiunilor, este de așteptat ca autoritățile să opteze pentru regimul de sancționare mai favorabil utilizatorilor, având în vedere caracterul specific al noilor reglementări.

Noile reglementări privind utilizarea trotinetelor electrice în România includ câteva prevederi importante:

· Purtarea obligatorie a unei căști de protecție conforme cu standardele EN 1078 sau EN 1080, atât pentru conducătorii adulți, cât și pentru cei minori. Această cerință se adaugă obligațiilor anterioare referitoare la echiparea trotinetelor cu indicatoare și frâne pe ambele roți.

· Sancțiuni pentru nerespectarea regulilor: amenzi între 200 și 800 de euro pentru lipsa conformității cu cerințele tehnice și de echipare.

· Specificațiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească trotinetele electrice, stabilite de Ministerul Infrastructurii și Transporturilor. Acestea includ absența scaunelor și limitarea puterii motorului electric la maxim 0,5 kilowați, precum și echiparea cu dispozitiv de avertizare acustică și regulator de viteză. Trotinetele trebuie, de asemenea, să poarte marcajul CE conform Directivei 2006/42/CE.

În ceea ce privește regulile de circulație:

· Trotinetele electrice pot fi folosite doar în interiorul centrelor urbane, pe drumuri cu limită de viteză de maximum 50 km/h, fiind interzise pe trotuare, piste de biciclete și drumuri extraurbane.

· Conducerea pe contrasens și pe trotuar este interzisă. Trotinetele trebuie să circule într-un singur rând, iar conducătorul trebuie să aibă ambele mâini libere, cu excepția semnalizării.

· Parcarea pe trotuar este permisă doar în zonele special desemnate de primării, care pot organiza și sisteme de închiriere a trotinetelor.

· Transportul de pasageri, obiecte sau animale, precum și remorcare altor vehicule sau animale, sunt interzise.

· Nerespectarea semaforului roșu poate duce la confiscarea trotinetei.

De asemenea, operatorii de servicii de închiriere a trotinetelor au obligația de a echipa vehiculele cu sisteme automate care să le împiedice circulația în zonele urbane unde aceasta este interzisă.

În contrast, bicicletele și bicicletele electrice nu sunt afectate de aceste noi reglementări. Vehiculele similare trotinetelor, dar nereglementate în prezent, sunt interzise la circulație, cu excepția zonelor special amenajate pentru testare.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Protest pentru anularea OUG 84, care îi lasă fără permis pe șoferii testați pozitiv la droguri cu testele rapide
Protest pentru anularea OUG 84, care îi lasă fără permis pe șoferii testați pozitiv la droguri cu testele rapide

Comunitatea Declic a anunțat că organizează un protest în București, joi, 11 iulie 2024, în Piața Victoriei, de la ora 18:00, din cauza OUG 84 ”care pune în pericol drepturile șoferilor, bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete electrice”.

 

Un tânăr a fost prins când circula cu aproape 80 km/h pe o trotinetă electrică, mai repede decât maşinile
Un tânăr a fost prins când circula cu aproape 80 km/h pe o trotinetă electrică, mai repede decât maşinile

Poliţia norvegiană a anunţat luni că l-a oprit pe utilizatorul unei trotinete electrice care se deplasa cu o viteză prezumată de aproape 80 km/h pe o pistă pentru biciclişti, informează AFP.

Trotinete și cauciucuri, descoperite în albia Dâmboviței după ce a fost secată parțial din cauza infiltrațiilor de apă
Trotinete și cauciucuri, descoperite în albia Dâmboviței după ce a fost secată parțial din cauza infiltrațiilor de apă

Problemele râului care traversează Bucureștiul se agravează, iar responsabilii pot face doar cârpeli, în lipsa banilor necesari.  

Polițele RCA vor fi obligatorii pentru trotinete și biciclete electrice, ca la mașini. Proiectul a fost adoptat de Guvern
Polițele RCA vor fi obligatorii pentru trotinete și biciclete electrice, ca la mașini. Proiectul a fost adoptat de Guvern

Românii care au trotinete și biciclete electrice vor fi obligați să cumpere polițe RCA ca la mașini.  

Legea RCA pentru trotinete și biciclete electrice intră joi în dezbateri la Guvern. Ce prevede
Legea RCA pentru trotinete și biciclete electrice intră joi în dezbateri la Guvern. Ce prevede

Legea asigurării RCA pentru trotinete și biciclete electrice intră în dezbaterea Guvernului. Proiectul de modificare a Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto ar putea fi adoptat ân ședința Executivului de joi.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.