De ce sunt produsele marcă proprie ale magazinelor mai ieftine și cu 30%. Tot mai mulți români le aleg
Scumpirile din ultimii ani îi determină pe oameni să aleagă produsele marcă proprie ale magazinelor. Sunt mai ieftine, iar unele depășesc uneori în vânzări chiar și branduri de renume.
Un studiu recent arată că aceste produse au atins o cotă de piață de 18%. În proporție tot mai mare, materia primă pentru ele provine de la producători români.
Peste 1.000 de produse noi au fost lansate în ultimul an numai de un singur lanț de supermarketuri. De la carne, lactate, produse de băcănie și până la articole de curățenie și igienă personală, toate sunt marcă proprie. Cu alte cuvinte, sunt fabricate de magazin în parteneriat cu alți furnizori.
Astfel de produse proprii sunt chiar și cu 30% mai ieftine. Prețul mic are și explicații. În primul rând comercianții nu mai cheltuiesc pentru a face reclamă acestor alimente pe care le asociază direct cu numele magazinului. Economie fac și la ambalaj, pe care nu pun atât de mult accent. În plus, o gamă variată din aceste produse sunt fabricate local, cu ingrediente românești. Așadar, sunt eliminați din start intermediarii, iar alimentele ajung direct în magazin fără costuri suplimentare.
În ultimii ani aceste produse au înregistrat un record de vânzări, cu o cotă de piață de peste 18% în 2023. Totuși, suntem departe de alte state, precum Spania, Marea Britanie sau Germania, acolo dețin peste 40% din piață.
Cumpărător: „Când vedem ceva mai nou cumpărăm, ca să vedem cum e. Cumpărăm dacă ne convine ca preț și dacă l-am luat o dată, mai luăm și altă dată”.
Cumpărător: „Aripioare de pui, pipote, ficăței, foarte bune. Cine fuge de ele, problema lui. V-am zis, nu tot ce e scump e și bun”.
Cumpărător: „Ce văd la raft, mă uit foarte bine cât costă, mă uit la calitatea lui”.
Cele mai cumpărate produse marcă proprie sunt carnea, brânza, conservele de legume și biscuiții, arată datele unei companii de cercetare de piață. La polul opus sunt apa, berea și sucurile.
Elena Filip, specialist în piața de retail: „Multă vreme, mărcile private au fost asociate cu produse ieftine care corespund cu unele nevoi de bază ale consumatorilor, însă acest lucru s-a schimbat. Există prețuri pentru toate buzunarele, în funcție de tipul de produs marcă proprie pe care îl aleg. Au inclusiv ocazia să aleagă produse premium la prețuri mult mai avantajoase”.
Cu toate că interesul pentru astfel de produse este în creștere, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat că le-ar scoate de pe piață dacă ar putea, pentru că fac concurență celorlalte alimente. Declarația controversată a stârnit un val de reacții.