Experiența unui voluntar care lucrează în call-center la DSP. Telefonul sună de 6.000 de ori pe zi
În vară, 25 de angajați DSP răspundeau la telefon, atunci când oamenii sunau să obțină informații sau să ceară testarea pentru noul coronavirus.
Autoritățile își notau totul cu pixul pe foaie, apoi o trimiteau la alte departamente. Abia acum, societatea civilă a venit, nu doar cu un soft, care să digitalizeze procedura, ci și cu sute de oameni, care răspund astăzi la mii de telefoane.
Cam așa funcționează centrul de apeluri telefonice al Direcției de Sănătate București, în care voluntari, studenți, medici rezidenți sau oameni dornici să ajute răspund zilnic la linia verde pentru informații despre Covid.
Lucrează în ture aproape 100 de persoane, majoritatea din societatea civilă.
Alexandra are 22 de ani și este studentă în Olanda. Pentru că face cursurile online, timpul și-l dedică aproape în totalitate apelurilor DSP București.
Alexandra, voluntară: „Nu-mi iese nimic, e doar satisfacția personală atunci când un om sună și îmi mulțumește că am răspuns la telefon."
Marian Rădună, coordonator voluntari: „Noi preluăm apelurile, le centralizăm datele și mai departe ele se duc pe fiecare direcție în DSP și DSP-ul acționează mult mai repede."
Mai departe se fac anchetele epidemiologice și se transmit deciziile de intrare în carantină sau izolare, acte necesare la locul de muncă.
Oana Nicolescu, șefa DSP București: „Astea sunt deciziile pe care noi trebuie să le transmitem izolaților și carantinaților pe adresele de mail cu care s-au înscris în platformă.”
De partea medicală se ocupă studenții la medicină și rezidenții. Tot pe bază de voluntariat.
Cristina Badea, medic epidemiolog DSP București: „Avem undeva în jur de 2.000 de pozitivi pe zi. 2000 de oameni care trebuie sunați, bucată cu bucată.”
De aproape o săptămână există și un soft, făcut de voluntari, care centralizează toate informațiile suspecților și pozitivilor. Înainte însă, toată birocrația și toate anchetele epidemiologice se făceau cu pixul și cu foaia, plimbată apoi printre instituții.
Cristina Badea, medic epidemiolog DSP București: „Colegele mele asta fac și o să mai facă și în următoarele zile, să trimită acele SMS-uri cu „testul a ieșit negativ”. Mai acționăm și manual."
Telefonul sună de peste 6.000 de ori pe zi. Unii oameni își iau informațiile de la robotul care preia inițial apelul. Alții, aproape o mie, vor să ceară informații direct de la un operator.