Recensământ 2022. Cum procedează chiriașii
În primele două săptămâni de recensământ al populației și locuințelor, peste 1,5 milioane de români au completat chestionarele de autorecenzare. Majoritatea sunt din București, Brașov și Botoșani.
În total, peste 1,5 milioane de chestionare au fost completate de la debutul recensământului, iar 75 la sută din această cifră reprezintă procentul românilor care s-au autorecenzat.
În București, de exemplu, au fost completate peste 160.000 de chestionare. Capitala este pe primul loc, cu cel mai mare număr de persoane recenzate.
La polul opus, se numără județele Timiș, Cluj și Iași, unde numărul persoanelor care au completat formularul de recensământ a scăzut în cea de a doua săptămână.
Există și un număr de call center, unde oamenii care au întrebări pot suna. Aici au fost înregistrate peste 12 mii de apeluri. De cele mai multe ori, sună oameni în vârstă care întâmpină dificultăți, dar care își doresc să completeze corect formularul. Cele mai frecvente întrebări sunt legate de proprietățile pe care trebuie să le menționeze.
Ziua liberă, acordată după 7 zile
De regulă, în cazul locuințelor închiriate, chiriașul este cel care completează adresa și date despre locuința unde trăiește și nu proprietarul.
În cazul în care locuința nu este ocupată, practic, nu trăiește nimeni acolo, datele sunt trecute de proprietar. Aici, intră de exemplu, casele de vacanță.
Toate aceste informații sunt confidenţiale.
Cât despre ziua libera, ea este acordată abia după 7 zile de la transmiterea chestionarului de recensământ și doar în cazul în care acesta este completat corect și validat in sistem. Rata de invalidare este de 10 la sută.
Chiriașul trebuie să declare locuința în care stă, nu proprietarul
Cele mai frecvente întrebări sunt legate de proprietățile pe care românii trebuie să șe menționeze. În cazul în care locuința este închiriată, atunci chiriașul este cel care oferă toate informațiile necare despre respectiva casă sau respectivul apartament. În situația în care locuința NU este ocupată, practic, nu trăiește nimeni acolo, datele sunt trecute de proprietar. Aici, de exemplu, intră casele de vacanță. Toate informațiile sunt confidentiale.
Tudorel Andrei, președintele INS: “Toate aceste date nu vor fi folosite pentru impozitare sau în alte scopuri decat cele statistice, nimeni în nicio țară nu face asta”.
Cei care au întâmpinat probleme pot suna la numărul de CALL center pus la dispoziție de INS. Peste 12 mii de apeluri au fost înregistrate în primele două săptămâni.
Silvia Pisică, Director general - Direcția generală de demografie și statistică socială și coordonatorul Recensământului: “Call centerul funcțioenază de la 7 dimineața, pînă la 7 seara. Este exterem de activ începând cu orele 8 și pînă la orele 6 după amiază. Apoi se reduce din volum la jumătate. Oamenii ajung acasă, iau cina, apoi se apucă de autorecenzare. Și avem apeluri inclusiv până la numai câteva secunde până la 10 seara, prelucăm toate apelurile”.
10 la sută dintre formulare au fost completate greșit însă cei care dau date eronate sunt atenționați de platformă. Autorecenzarea care este doar o primă etapa din recensământul național se face până pe 15 mai.