Companii aeriene românești. Lista celor mai mari firme autohtone care încă operează zboruri
Galerie foto
În ziua de astăzi, călătoriile aeriene au devenit o parte integrală a vieții fiecăruia, iar contribuția companiilor aeriene locale este una foarte mare în conectarea oamenilor și a diverselor locuri din lume.
Cele mai mari companii aeriene româneștiPe 31 decembrie 2023, în România erau certificate să efectueze transport aerian de pasageri și marfă 17 companii aeriene, conform datelor furnizate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română și de la Ministerul Transporturilor.
Acestea operează 60 de avioane produse de Airbus, ATR, Boeing Bombardier, Cessna, Embraer, Fokker și Gulfstream.
Companiile aeriene din România care au cele mai noi avioane sunt HiSky, Toyo Aviation și AirConnect. La celălalt pol se află Romcargo Airlines, Star East Airline și Fly Lili.
TAROM
Este una dintre cele mai vechi și mai renumite companii aeriene din Europa de Est. A început să opereze în 1954. Are o flotă de peste 18 de aeronave și este membru al Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA) din 1993.
Carpatair
Compania aeriană Carpatair a fost înființată de Nicolae Petrov, în 1999, același om care a pus bazele companiei Moldavian Airlines.
Compania este dedicată zborurilor charter, wet lease și ACMI. A început să opereze zboruri regulate din România către Italia în 1999 și, de atunci, a operat numeroase zboruri regulate în peste 7 țări din Europa de Est și de Vest.
A fost prima companie aeriană românească și una dintre primele din Europa de Est certificată IOSA. Din 2014, a devenit o companie aeriană charter cu servicii complete, având baze operaționale în Italia și Franța, de unde organizează zboruri charter ad-hoc, lanțuri de zboruri charter și proiecte ACMI & lease prin parteneri de top, potrivit carpatair.com.
AirConnect
AirConnect, care operează inclusiv curse interne, din București spre Sibiu, Târgu Mureș, Baia Mare, Suceava, și-a început oficial activitatea în martie 2023, iar în martie 2024 a fost preluată integral de italienii de la Aeroitalia.
În 2024, AirConnect operează zboruri de pe București Băneasa si aeroportul din Bacău.
HiSky
HiSky este o companie aeriana înființată în Republica Moldova și care a primit aviz de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română în decembrie 2020.
HiSky a fost înființată în anul 2020 în Republica Moldova de către Iulian Scorpan, într-un moment extrem de dificil pentru industria aviatică, marcat de pandemia globală.
Cu toate acestea, contrar șanselor, pandemia a contribuit la evoluția companiei, oferindu-i acces la aeronave mai moderne și mai eficiente.
Iulian Scorpan are o experiență vastă în domeniul aviatic, având în trecut funcția de director în cadrul AirMoldova, fostul operator aerian de stat al Moldovei.
HiSky și-a deschis prima bază în România, la Cluj-Napoca, fiind a doua cea mai importantă operațiune pentru Aeroportul Cluj-Napoca, după cea din Chișinău. În prezent, HiSky a consolidat și a doua bază pe Aeroportul Internațional Henri Coandă din București. Compania operează atât zboruri regulate, cât și curse charter.
DAN Air
DAN Air este o altă companie aeriană nouă în România.
Fondată inițial în 2017 sub numele de Just Us Air de către fostul pilot Dan Iuhas, compania și-a schimbat identitatea în 2021, adoptând denumirea de DAN Air.
Cu o evoluție graduală, DAN Air a debutat cu închirierea de aeronave încă din 2018, furnizând servicii pentru nume sonore precum TUI, Wizz Air, Transavia și Jazeera Airways, înainte de a-și lansa propriile sale zboruri regulate în luna iunie 2023.
În prezent, flota companiei este compusă din patru aeronave Airbus, însă pentru cursele regulate, DAN Air operează cu două.
Alegerea de a introduce curse regulate a venit ca răspuns la dorința de a diversifica portofoliul și de a satisface cerințele pasagerilor din ce în ce mai exigenți.
DAN Air și-a mutat operațiunile pe Aeroportul Internațional “George Enescu” din Bacău pe data de 11 decembrie 2023. Oferta de curse regulate include destinații precum Londra, Madrid, Bologna, Milano, Bruxelles, Torino, Dublin, Roma, Barcelona, Liverpool.
Companii care au falimentatIndustria aviatică a fost lovită puternic de pandemia globală, iar unul dintre cei care și-au resimțit profund impactul a fost Blue Air.
Înființată în 2020 în Republica Moldova de către Iulian Scorpan, Blue Air a fost odată a treia cea mai mare companie aeriană din Europa Centrală și de Est, conform datelor din raportul cauzelor care au condus la insolvența sa.
Cu afaceri în valoare de peste 500 de milioane de euro în 2018 și o rețea de peste 120 de rute europene, Blue Air era o prezență puternică pe piața aviatică. Cu toate acestea, pandemia a generat turbulențe financiare majore, iar compania a căzut în incapacitatea de a face față provocărilor.
Într-un efort de a-și salva afacerea, Blue Air a accesat un ajutor de stat de 300 de milioane de lei în 2022, dar și-a propus să prezinte un plan de restructurare către Comisia Europeană (CE).
Cu toate acestea, compania a eșuat în a răspunde cerințelor CE și, în cele din urmă, a intrat în insolvență în iulie 2022.
În ciuda eforturilor autorităților române de a interveni, inclusiv preluarea de către stat a companiei în decembrie 2022, Blue Air a continuat să se confrunte cu probleme financiare grave.
Tribunalul București a admis cererea de insolvență a Blue Air și a dispus conexarea dosarului cu alte proceduri legale.