Scumpirea energiei îi afectează și pe cei cu mașini electrice. Cât costă un ”plin” la un astfel de vehicul
Operațiunea consumă între 150 și 200 de kilowati pe lună, în timp ce limita până la care facturile sunt compensate este 255 de kilowati.
Șoferii pot ieși mai ieftin dacă merg la stațiile de încărcare publice, care taxează cu aproximativ 2 lei kilowatul.
”Avem cablul cu care este dată mașina plug-in hybrid pentru alimentarea de la prize. Folosesc o priză inteligentă ca să îmi monitorizez consumul de energie. E și o măsură de securitate în plus. O încărcare durează între trei și șase ore”.
Daniel Cioncă are o mașină de tip plug-in hybrid pe care o încarcă acasă. Conduce aproximativ 1.000 de km pe lună, ceea ce presupune un consum lunar de 200 de kw, pentru că folosește în cea mai mare parte doar componenta electrică a mașinii.
”Dacă va crește prețul pe kw, rentabilitatea unei mașini electrice nu se mai justifică”Daniel Cioncă: ”O încărcare zilnică este cam de 7 kw, la lună între 150 și 200 kw. Văzând măsurile pe care guvernul le implementează ne punem ușoare semne de întrebare, pentru că, bineînțeles, acest consum este peste plafonul pe care guvernul l-a indicat și e oarecum curios pentru că se încurajează achiziționarea acestor mașini electrice, dar din păcate dacă se va opta pentru un nou plafon și un nou preț, acest lucru va fi imposibil de exploatat. Dacă va crește prețul pe kw și va depăși un 0,80 bani pe kw, practic rentabilitatea unei mașini electrice nu se mai justifică”.
O mașină complet electrică are un consum mediu de 25 de kw la suta de km. La o estimare de 1.000 km lunar, proprietarul are nevoie de 250 de kw. Dacă îi adaugă la factura de curent, îi scad șansele să se încadreze în plafon.
Doar cei care au un consum mediu lunar de până la 255 de kWh vor mai plăti preț plafonat. Concret, vor achita în continuare 68 de bani dacă se încadrează în 100 kwh pe lună sau 80 de bani, dacă au un consum între 100 și 255 kWh.
La un consum de până la 300 kw, diferențiat de la 255 este taxat cu tariful din contract, iar dacă depășim 300 kw, vom plăti prețul întreg pe tot consumul.
Vânzările de mașini electrice au crescut anul acesta cu peste 400%Costin Giurgea: ”Costul se va duce mai aproape de ceea ce poți să obții la o mașină cu combustie internă. În mod sigur suntem într-un moment acum în care visul nostru să mergem gratis cu mașinile electrice începe din ce în ce mai mult să fie spulberat, pentru că era complet nesustenabil să îți cumperi o mașină electrică și mergi cu ea aproape gratis. OK, este în continuare mai ieftin să utilizezi o mașină electrică, dar probabil acest ieftin se va apropia din ce în ce mai mult de consumul decent sau mic al unei mașini cu combustie internă”.
O variantă de reducere a consumului casnic ar fi stațiile publice, unde costul unui kilowat este între 2 lei și 2,5 lei. Însă nu sunt suficiente, iar șoferii stau de obicei la coadă.
”- Păi, da eu am fost aici, păi e corect? - E corect, cine vine primul, așa știu. - Nu, că eu am avut programare”.
”- Cât de des o încărcați? - Dacă mergem în fiecare zi, în fiecare zi, dacă mergem o dată pe săptămână… 40 de kw, intră… o încărcăm la priză acasă, am plătit 700 lei pe lună, dar nu am încărcat-o în fiecare zi”.
”- La două zile. La bloc nu pot să o încarc. - Câți kw intră? - 30, e vreo 60 de lei dacă e la 0, am luat-o pentru fată, da parcă nu-mi mai vine să i- o mai dau, pentru că văd costurile la cealaltă, la cealaltă bagi de 2 milioane mergi 3 zile. Eu o încarc la 2 zile, dar merg foarte mult cu ea, sunt foarte mulțumit”.
Soluția cea mai ieftină este încărcarea acasă, dacă aveți panouri solare. Numai în prima jumătate a anului, vânzările pentru autoturismele electrice au crescut cu peste 400 de procente și cu 120% în cazul celor hybrid plug-in.
Sursa: Pro TV
Etichete: energie , scumpiri , facturi , masini electrice
Dată publicare: 06-09-2022 17:50