Un conflict de muncă în Canada paralizează transportul feroviar de marfă. „Este cu adevărat devastator”
Această mișcare ar putea avea consecinţe economice majore pentru întreaga Americă de Nord, dacă blocajul persistă, relatează AFP.
Companiile feroviare Canadian National Railway Company (CN) şi Canadian Pacific Kansas City (CPKC) şi Sindicatul Teamsters s-au acuzat reciproc pentru oprirea lucrului, după luni de negocieri fără rezultat.
„Părţile (din conflict) rămân (cu poziţii) foarte îndepărtate”, a declarat joi sindicatul într-un comunicat.
Acestea au avut timp până joi la ora 00:01 (8:01, ora României) să ajungă la un acord înainte de intrarea în vigoare a „lock-out”-ului - adică închiderea temporară a unei companii, decisă de angajator, ca răspuns la un conflict social.
Litigiul se referă la condiţiile de muncă, inclusiv redistribuirea personalului, siguranţa şi programul de lucru.
Canada este a doua ţară ca mărime din lume din punct de vedere al suprafeţei şi este puternic dependentă de transportul feroviar. Stoparea traficului pe o reţea care se întinde de la coasta Atlanticului la coasta Pacificului şi la sud de Statele Unite va paraliza transportul de cereale, potasă, maşini, produse petroliere şi lemn.
Este pentru prima dată când Canada se confruntă cu întreruperi simultane ale activităţii la cele două companii de transport de marfă, care mişcă zilnic mărfuri în valoare estimată la un miliard de dolari canadieni (661 de milioane de euro).
„Este cu adevărat devastator pentru industria cerealelor, deoarece nu putem transporta noua recoltă” în plin sezon de seceriş, a declarat pentru AFP Wade Sobkowich, directorul Western Grain Elevator Association, cel mai mare transportator de cereale în vrac din ţară.
Canada este un important producător şi exportator mondial de cereale - grâu, orz, porumb, ovăz şi secară. Este, de asemenea, un actor crucial pe piaţa potasei, utilizată în producţia de îngrăşăminte.
În ciuda opririi traficului, care afectează marginal şi unele trenuri de călători în oraşe precum Montreal şi Vancouver, negocierile au continuat joi între sindicat şi cele două companii.
CPKC a acuzat angajaţii că „formulează cereri nerealiste” şi a declarat că un acord „nu este la îndemână”.
„Sindicatul nu a răspuns la o altă ofertă din partea CN, într-o ultimă încercare de a evita o încetare a lucrului”, a adăugat CN într-un comunicat.
Cei doi transportatori feroviari „sunt pregătiţi să compromită siguranţa feroviară şi să despartă familii pentru a face un pic mai mulţi bani”, a reacţionat preşedintele Teamsters, Paul Boucher.
În acest context de blocaj, întreprinderile, camerele de comerţ şi mai mulţi premieri ai provinciilor au cerut guvernului lui Justin Trudeau să intervină.
Într-o declaraţie comună, Camerele de Comerţ din Canada şi SUA au avertizat că oprirea transportului feroviar de marfă „ar fi devastatoare pentru întreprinderile şi familiile canadiene” şi „ar avea un impact semnificativ asupra economiei americane”.
Ministrul federal al serviciilor publice şi achiziţiilor, Jean-Yves Duclos, a declarat că se aşteaptă să se ajungă rapid la un acord, subliniind că „fiecare zi de blocaj sau grevă îi costă mulţi bani pe canadieni şi pe firme, inclusiv întreprinderile mici şi mijlocii”.
David Gray, profesor de economie la Universitatea din Ottawa, a declarat pentru AFP că ţara ar putea face faţă unei opriri a transportului feroviar de marfă pentru „câteva zile” sau chiar o săptămână. Dar, în opinia sa, dacă suspendarea ar dura mai mult, impactul ar fi considerabil şi există riscul de „a afecta reputaţia economică a Canadei ca partener comercial fiabil”.