Câți bani primeau influencerii care îl susțineau pe Călin Georgescu pe TikTok. Donații de peste un milion de euro în total
Your browser doesn't support HTML5 video.
25.000 de conturi de TikTok au fost activate brusc cu două săptămâni înaintea alegerilor și au umflat artificial imaginea candidatului Călin Georgescu prin fragmente video bine prelucrate și transmise către milioane de români. Donații de peste un milion de euro au fost înregistrate pe TikTok, se arată în raportul desecretizat al Ministerului de Interne.
Peste 100 de influenceri, care au în total 8 milioane de urmăritori, au fost manipulați, fiecare cont având până la 500.000 de vizualizări la o singură postare. Cei care aveau sub 20.000 de urmăritori primeau 390 de lei pentru o postare, iar cei cu mai mulți urmăritori, până la 1.000 de euro.
Online s-a creat astfel o altă Românie, care a fost îndoctrinată cu mesaje menite să influențeze emoțional oamenii pentru a-l vota pe Călin Georgescu. Asta arată și rapoartele Serviciului Român de Informații, care spun că această acțiune de manipulare în masă a fost premeditată de ani buni.
Cristian Pîrvulescu, politolog: „Războaiele hibride se duc în mintea oamenilor și se cuceresc atunci când valorile lor se schimbă radical, și din punctul acesta de vedere, eu cred că putem vorbi cel puțin de o reușită parțială, dacă nu cumva o reușită evidentă a acestui război hibrid.”
Raportul SRI arată că pe platforma socială folosită de Călin Georgescu pentru a-și promova masiv imaginea în campania electorală au fost utilizate 25.000 de conturi. Acestea au fost activate brusc cu două săptămâni înainte de alegeri, chiar dacă ele erau create încă din 2016. Deși TikTok nu era activă atunci în România, rețeaua exista în China sub un alt nume, iar utilizatori din alte țări, inclusiv din România, își puteau face conturi folosind servicii de anonimizare de tip VPN. Conturile promovau conținut electoral atât cu ajutorul algoritmilor, cât și prin promovare plătită.
Ofițerii de informații au descoperit că tot ce apărea pe aceste zeci de mii de conturi era discutat înainte pe un canal privat, numit @propagatorcg pe Telegram – o aplicație de mesagerie instantă. Acolo erau plasate instrucțiuni clare despre cum va trebui să fie activitatea conturilor, recomandări privind comportamentul utilizatorilor la nivelul TikTok, ce emoticoane să fie utilizate, etichetele care trebuie promovate, dar și când să fie folosit sau nu numele candidatului. Astfel, erau păcăliți algoritmii rețelei, care nu sesiza că este vorba despre o campanie de promovare electorală. În același timp, pe TikTok a fost identificată și o rețea de conturi afiliate cu publicația rusă Sputnik, care a vizat utilizatorii din România și Republica Moldova.
Dragoș Stanca, inițiator Ethical Media Alliance: „Suntem într-un film prost. Practic este o victorie a ficțiunii asupra realității. Percepțiile oamenilor amplificate algoritmic au devenit ceea ce oamenii cred că este mainstream news, că sunt știri reale și că de fapt acolo este adevărul. Suntem într-o psihoză națională greu de imaginat, dar e o consecință a faptului că, din nefericire, am ignorat semnalele date foarte des pe acest subiect, am mers înainte și acum a venit nota de plată.”
SRI mai spune și că site-urile Autorității Electorale Centrale și ale Biroului Electoral Central au fost ținta a peste 85.000 de atacuri cibernetice de origine rusă. Acestea au continuat într-un mod susținut, inclusiv în ziua alegerilor și în noaptea ulterioară. Pentru lansarea atacurilor au fost utilizate sisteme informatice din peste 33 de țări, care foloseau metode de anonimizare avansate. Scopul era să schimbe conținutul paginilor sau să le blocheze, pentru a împiedica populația să aibă acces la informații corecte. Acest mod de operare este unul specific unui atacator statal, pe care Serviciul de Informații Externe l-a identificat ca fiind Federația Rusă.
Cristian Pîrvulescu, politolog: „Trebuie să înțelegem că atacul acesta, care este în plină desfășurare în momentul în care vorbim noi și care se dă, în general, în zona diasporei, este unul care pune în primejdie securitatea națională.”
Dragoș Stanca: „Să sperăm că acest duș rece ne va trezi și vom reinstaura niște reguli de bun-simț în comunicarea publică, de bun-simț în campaniile electorale, ne vom reaminti ce înseamnă o știre de interes public făcută profesionist, ne vom pune ca societate la aceeași masă și vom încerca să reridicăm toate aceste valori fără de care, în umila mea părere, democrația nu are cum să funcționeze, pentru că votăm pe baza cui are mai multe share-uri și view-uri.”
SRI mai transmite că infrastructura autorității electorale rămâne afectată încă de vulnerabilități, de care atacatorii pot profita. Așadar, pericolul încă există, chiar înainte de turul 2.
Sursa: Pro TV
Etichete: tiktok , alegeri prezidentiale , campanie electorala , calin georgescu
Dată publicare: 05-12-2024 19:10