De ce trenurile din România nu au sisteme de climatizare potrivite. CFR Călători primește anual mii de reclamații
Your browser doesn't support HTML5 video.
Galerie foto
Şi asta nu este tot! „Inspectorul Pro” a aflat că sistemele de climatizare sunt limitate birocratic la 35 de grade şi nu pot fi schimbate cu unele mai performante câtă vreme România nu cere explicit acest lucru la Uniunea Internaţională a Căilor Ferate. Aşadar nu vă aşteptaţi la confort sporit, nici la curăţenie în vagoane prea curând.
Călătoria cu trenul este o aventură! Jumătate dintre locomotive nu au toate reviziile la zi. La fel de multe vagoane trebuie reparate urgent. Lipsa aerului condiţionat a devenit cea mai mare problemă de vară.
Un tren a plecat de la Mangalia spre Craiova. Este puţin trecut de miezul zilei, iar în vagoane sunt peste 35 de grade. Un electrician, depăşit de situaţie, face non-stop drumuri către panoul electric, încercând să-i dea de cap climatizării.
Reporter: Aveţi idee de ce se întâmplă chestia asta?
Electrician: Locomotiva nu funcţionează la parametri normali. Este o problemă de la locomotivă!
Reporter: Pe de altă parte, dacă nu ar mai suplimenta cu atâtea vagoane...
Electrician: Vedeţi că ştiţi?!
Mihai Manole, şeful materialului rulant, dezvăluie în faţa echipei de la Inspectorul Pro motivul principal pentru care aerul condiţionat nu face faţă: sistemele noastre de climatizare sunt limitate la 35 de grade.
Mihai Manole, director de material rulant: Există pragul de până la 35 de grade temperatura exterioară până la care, aşa au fost construite vagoanele, ne pot da la parametrii normali racolare. Peste 35 de grade nu se mai garantează, în funcţie şi de gradul de ocupare...
La nivel european, România este încadrată în zona doi de climă, cu temperaturi de până la 35 de grade vara. Ori noi am depăşit de mulţi ani acest prag de căldură.
Ca să treacă în zona 1, în rândul ţărilor cu temperaturi de până la 40 de grade - unde regăsim Spania şi Italia - CFR Călători ar fi trebuit să facă solicitare la Uniunea Internaţională a Căilor Ferate. Abia anul acesta, pe 11 iulie, s-a făcut un prim pas. Întârzierea, nejustificată, e recunoscută de ministrul transporturilor.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Clima s-a schimbat şi nu doar în România ci peste tot.
Reporter: Puteau s-o facă demult.
Sorin Grindeanu: Exact. O să-i pun să facă demersuri la Comisia Europeană şi o să fac şi eu. Că nu pasez vina.
Procedura va dura minimum 6 luni. Abia apoi vom putea comanda instalaţii de răcire mai performante. Care vor fi însă şi mai scumpe!
Director de material rulant: Eu când modernizez vagonul poate găsesc o soluţie să pun instalaţie pentru grupa 1. Păi vine Curtea de Conturi şi zice: ce ai făcut, mă? Ieri aveai instalaţii de 2 lei şi mergeau la 35 de grade şi astăzi ai de un leu la 45 de grade... Organele de control te judecă după documente. Vorbim de hârtii. Hârtia ta spune că România e la 35 de grade.
Sorin Grindeanu: Să ştiţi că această chestiune legată de Curtea de Conturi este de multe ori o scuză. Dar nu înseamnă că nu trebuie să se respecte toate lucrurile pe care legea ţi le spune.
Mai grav este că, după 30 de ani de aşteptare, primele 37 de trenuri noi, deja licitate, vor veni echipate cu acelaşi tip de climatizare limitat. L-am întrebat şi pe Ştefan Roseanu, şeful Autorităţii pentru Reforma Feroviară, care se ocupă cu achiziţiile pentru CFR, cum a fost posibil aşa ceva.
Ștefan Roseanu: Instituţia aceasta are doar 5 ani de zile vechime, nu a fost construită din ingineri feroviari de experienţă în caiete de sarcini cu zeci de ani de zile vechime.
Reporter: Dar ce experienţă îţi trebuie ca să vezi că afară e foarte cald şi ai nevoie de un aer condiţionat mai puternic?
Ștefan Roseanu: Îţi trebuie poate experienţa de a vedea dincolo de nişte prevederi legale şi de a vedea cum să aşezi noile caracteristici în cadrul legal. Este simplu acest lucru.
Mai avem aşadar de aşteptat până vom circula cu trenuri noi, aşa că reparaţiile celor vechi trebuie făcute ca la carte. În iunie, în Gara Videle, o garnitură care transporta 250 de persoane a luat foc sub privirile disperate ale călătorilor. De vină a fost tot locomotiva, iar incidentul se poate repeta.
Reporter: Daţi mai departe la şefi...care e situaţia în fiecare tren...ca să vină să vadă care e situaţia în fiecare tren, să le ia la revizie, să-l repare, să facă ceva?
Controloare de tren: Se fac, s-au făcut, s-a remediat şi a doua zi e la fel!
Reporter: Adică se strică atât de repede sau ce?
Controloare: Se repara din pix! Nu ne omoară pe noi hârtiile? Nu suntem tara hârtiilor, România?
Am adus la cunoştinţa Şefului CFR toate aceste acuzaţii. Traian Preoteasa pare uimit de faptul că reparaţiile s-ar face doar pe hârtie?
Reporter: Aveţi cunoştinţă de aşa ceva?
Șeful CFR Călători: Nu am şi nici nu vreau să am eu cunoştinţă de aşa ceva! E foarte grav dacă e adevărat! O să verific ce aţi spus.
Dacă CFR Călători nu-şi va schimba strategia, în câţiva ani compania ar putea intra în colaps. Iată ca exemplu numai cifrele de anul acesta.
Bugetul alocat este de 2 miliarde de lei. Pentru reparaţii şi modernizări, abia dacă s-au cheltuit 20 de milioane de lei. 1 miliard se va duce pe salarii. Şi nu e de mirare de ce vorbim deja de pierderi estimate de peste 600 de milioane de lei, în condiţiile în care CFR plăteşte 500 de economişti şi 100 de jurişti.
Reporter: Nu credeţi că s-ar cere o reorganizare şi o eficientizare a banului public?
Director CFR Călători: Ba da, ba da! Ştiţi cum este... nu suntem d-ăştia... asistaţi sociali. Dar este greu într-o perioadă d-asta de criză! Dar şi compania trebuie să funcţioneze asta e clar!
Din păcate, niciunul dintre cei 3 şefi care s-au perindat la conducerea CFR în ultimul an nu au avut planuri de reorganizare.
Sorin Grindeanu: Acele reparaţii şi programe de reparaţii nu s-au ţinut de ele. Asta este o realitate! Compania dacă nu se modifică structural-economic va fi tot într-o situaţie aiurea. E clar că nu se justifică economic! S-au complăcut pentru că de fiecare dată statul a venit şi a ajutat non-stop prin subvenţii, prin tot felul de sume de bani. Nu mai poate să continue aşa!
Anul acesta s-au reparat 100 de vagoane, din 400 câte ar fi fost necesar. Şi doar 10 locomotive, din 218 câte sunt pe lista pentru reparaţii. CFR Călători mai are alte 1.000 de vagoane care ar trebui fie modernizate, fie casate. Şi 600 de locomotive trase deja pe dreapta. Vorbim despre neajunsuri mari care au făcut că numărul călătorilor să scadă de 3 ori faţă de anul 1998, când a fost înfiinţată compania CFR Călători.