Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Vin zile negre pentru premierul maghiar Viktor Orban. Ungaria a pierdut discount-ul pe care-l avea la petrolul Rusiei

Ungaria, care a beneficiat mult timp de petrol rusesc la un preț avantajos, se confruntă acum cu o nouă situație. Recentele sancțiuni impuse Rusiei schimbă acest lucru, iar Budapesta ... este furioasă.

Fără petrolul rusesc, ungurii vor flămânzi. Cel puțin acesta a fost mesajul ministrului de externe de la Budapesta, Péter Szijjártó, când a aterizat la Sankt Petersburg în urmă cu câteva zile.

"Nu vom putea hrăni țara" dacă aceste livrări sunt întrerupte, a susținut el.

Cu toate acestea, din toate punctele de vedere, asta nu se va întâmpla - notează POLITICO.

Potrivit UE, nu există penurie de petrol, iar vecinii Budapestei oferă chiar mai mult.

De fapt, Viktor Orbán își pierde treptat discount-ul rusesc. În ultimii doi ani, Ungaria a beneficiat de scutiri speciale din partea UE, care i-au permis accesul la petrolul rusesc la prețuri mult mai mici decât cele de pe piață.

Citește și
energie verde
Ungaria anunță că a devenit ”lider global absolut în economia verde”. Proiectul uriaș de la granița cu România

În iunie, Ucraina a pus sub semnul întrebării acest acord atunci când a împiedicat gigantul rus Lukoil să trimită produse către UE prin această țară.

Ungaria și Slovacia, un alt importator persistent de petrol rusesc, au avertizat rapid că se prefigurează penurii de energie pentru ambele țări. Acestea au cerut intervenția UE.

Dar în săptămânile care au urmat, țițeiul a continuat să curgă.

Datele serviciului de informații energetice Argus Media arată că Ungaria și Slovacia au primit împreună 720 000 de tone de țiței în august, față de 792 000 în iulie și 610 000 în iunie. Comisia Europeană a făcut o evaluare similară în această săptămână.

Ar putea exista mai multe motive pentru fluxurile care sunt în mare parte neschimbate. În timp ce compania Lukoil este blocată, alți producători de petrol ruși sunt liberi să continue să trimită țiței prin Ucraina. În plus, Lukoil își poate vinde petrolul la granița ucraineană unui comerciant care îl vinde către UE.

În caz de eșec, Croația își oferă cu nerăbdare propriul oleoduct ca rută alternativă de aprovizionare.

Însă tocmai aici este problema: toate aceste soluții sunt mai scumpe pentru Ungaria. Acest lucru înseamnă probleme pentru Orbán, care s-a folosit de reducere pentru a crește profiturile și a suprima prețurile interne la combustibil.

Acordul actual "este foarte profitabil pentru Ungaria", a declarat Ilona Gizińska, cercetător și expert în Ungaria la Centrul pentru Studii Estice. "Petrolul rusesc este vândut mai ieftin decât petrolul non-rusesc - diferența de preț pe baril a variat între 5 și 30 de dolari de la impunerea sancțiunilor."

Relația Ungariei cu Rusia a fost benefică atât pentru populația sa, cât și pentru bugetul țării.

Reducerea prețului petrolului i-a ajutat pe maghiari să se bucure de unele dintre cele mai mici prețuri la carburanți de pe continent, în timp ce costurile energiei au crescut. De asemenea, țara își vinde rezervele excedentare la un preț avantajos - un fapt esențial în contextul în care Orbán se luptă să echilibreze bugetul pe fondul unei creșteri economice slabe care a alimentat o mișcare de opoziție.

Gizińska a menționat, de asemenea, că gigantul energetic MOL din Ungaria a înregistrat profituri record în 2022.

"Bugetul ungar beneficiază, de asemenea, de acest lucru, susținut de impozitul pe profiturile excesive ale companiei", a spus ea.

Mykhailo Gonchar, președintele think tank-ului CGS Strategy XXI din Kiev, a estimat că țițeiul pe care Ungaria l-a primit de la Lukoil a beneficiat de o reducere de 20 % față de ratele pieței.

"Sancțiunile Ucrainei împotriva Lukoil [sunt] o lovitură împotriva veniturilor din umbră ale cercului de afaceri al lui Orbán", a declarat Gonchar. "Aceste venituri sunt foarte importante pentru Orbán, deoarece înseamnă profit maxim posibil, care este generat de marja dintre [cel] mai ieftin preț al petrolului și prețurile de piață pentru produsele petroliere."

Schimbările în curs de desfășurare vor crește inevitabil costurile Ungariei. Cumpărarea prin intermediari - sau plata unor taxe de tranzit suplimentare Ucrainei - este mai costisitoare.

Iar folosirea conductei croate s-ar dovedi cu siguranță mai costisitoare. Cu toate acestea, Ungaria a găsit puțină înțelegere în UE.

În urma invaziei Ucrainei de către Moscova, Ungariei i s-a acordat o derogare de la embargoul impus de UE la nivelul întregului bloc asupra petrolului provenit din conductele rusești. În schimb, Budapesta și-a majorat importurile de gaze rusești prin Druzhba cu 50 % față de 2021 și a semnat noi contracte de gaze naturale cu Gazprom, compania de stat a Moscovei.

Un diplomat UE, căruia i s-a acordat anonimatul pentru a putea vorbi liber, a deplâns faptul că "au avut suficient timp să se adapteze" și a afirmat că "este o chestiune de voință".

Olena Lapenko, expert în securitate și reziliență în cadrul think tank-ului energetic DiXi Group, cu sediul la Kiev, consideră că Ucraina nu mai are răbdare.

"Ungaria și Slovacia s-au angajat să își diversifice aprovizionarea cu petrol, dar încă nu am văzut pași concreți", a spus ea. "Ucraina nu a văzut o perspectivă reală de a pune capăt achiziției de petrol rusesc de către aceste țări din UE. Evident, acest lucru explică introducerea sancțiunilor împotriva unuia dintre cei mai mari exportatori de petrol rusesc."

Este un moment potențial periculos pentru Orbán, care a apărat mult timp relațiile sale confortabile cu Kremlinul, susținând că sunt o necesitate economică.

Subvențiile pentru energie, combustibilul la prețuri accesibile și facturile reduse la electricitate au reprezentat o parte esențială a ”succesului” liderului populist pe plan intern - însă o rată ridicată a inflației, care a atins 17,5% anul trecut, i-a determinat pe unii alegători maghiari să reevalueze situația.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult