Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Europarlamentarul Adina Vălean, invitată la EURomânia. Cum ar putea fi afectată România de ”războiul” comercial China-UE

Your browser doesn't support HTML5 video.

Industria auto din Uniunea Europeana este în impas. Un val de mașini electrice din China afecteaza vânzările din statele membre. Avantajul de preț ar veni din subvențiile de stat incorecte acordate de Beijing.  

Drept urmare, Comisia Europeană a decis să crească cu până la 38 la sută taxele pe importul de mașini electrice din China.

Se întâmplă într-un moment dificil pentru piața auto, care ar fi trebuit să fie dominată de vehicule verzi, până în 2035.

Conform unei decizii a Uniunii Europene, din 2035, toate mașinile noi vândute pe piața europeană ar trebui să fie cu emisii zero. Adică nu au țevi de eșapament și nu emit gaze în timpul funcționării, ceea ce este mai bine atât pentru climă, cât și pentru calitatea aerului.

Dar acest lucru nu înseamnă că ne vindem mașinile alimentate cu carburanți tradiționali și ne cumpărăm imediat unele electrice. Legea este doar pentru autovehiculele noi care vor fi vândute începând cu 2035. Industria auto se pregătește deja pentru această schimbare, care este una dificilă și costisitoare.

Citește și
masina electrica
Din 5 iulie, Comisia Europeană impune taxe de până la 38% pentru mașinile electrice aduse din China

Fără ecobonusuri de la stat, mașinile electrice pierd teren în multe țări europene, iar în România au înregistrat cea mai mare scădere a vânzărilor. În acest context, producătorii auto spun că de vină ar fi și importurile de mașini electrice din China, care ajung în Europa la prețuri competitive. Comisia Europeană a luat deja primele măsuri.

În vara acestui an, Comisia Europeană a impus taxe vamale provizorii de până la 38 la sută pentru importurile de mașini electrice din China, după ce a constatat că statul chinez oferă subvenții pe întregul lanț de producție.

Costin Giurgea - realizatorul emisiunii Superspeed: „Mașinile care vin cu prețuri extraordinar de competitive din China sunt subvenționate de stat. E politică de stat ca producătorii să facă mașini electrice, în condițiile în care oricum în China avem o concentrare foarte importantă a tehnologiei și a producției de baterii. Prin urmare, în mod clar e o concurență neloială venită din partea producătorilor chinezi.”

Beijingul a făcut tot posibilul să „îndulcească” decizia Comisiei Europene. Într-o încercare disperată, ministrul chinez al comerțului a venit la Bruxelles pentru a se întâlni cu comisarul european de resort, Valdis Dombrovskis. Acesta nu a cedat însă în fața propunerilor Chinei. Totuși, cei doi au convenit să continue discuțiile, încercând să evite o criză comercială.

Costin Giurgea - realizatorul emisiunii Superspeed: „Uniunea se poate apuca să pună taxe pe mașinile care vin din China, dar în mod sigur și China o să pună taxe produselor care se vând acolo din Europa, și așa mai departe.”

Ceea ce s-a și întâmplat. China a demarat o anchetă privind lactatele importate din Uniunea Europeană, acuzând că producătorii din statele membre ar primi subvenții care afectează concurența corectă.

Acțiunea este o acțiune în oglindă la investigația deschisă de Comisie asupra vehiculelor electrice din China. În replică, Uniunea Europeană a cerut Organizației Mondiale a Comerțului să intervină pentru medierea conflictului.

Olaf Gill, purtător de cuvânt al Comisiei Europene: „Observăm un tipar în formare al Chinei de a iniția măsuri de apărare comercială pe baza unor acuzații discutabile și dovezi insuficiente într-o perioadă scurtă de timp. Suntem de părere fermă că decizia Chinei de a iniția această investigație privind lactatele nu este conformă cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului. Prin urmare, luăm măsuri pentru a ne proteja industria și pentru a proteja politica agricolă comună.”

Investigația lansată de China ar putea afecta și România

Recent, țara noastră a semnat un protocol cu Beijing-ul, care le permite producătorilor români să exporte lactate pe piața chineză.

Dacă investigația Chinei va duce la blocarea importurilor din Europa, companiile românești vor fi și ele afectate.

Acest subiect a fost analizat astăzi la EURomânia cu Adina Vălean, fost comisar european pentru Transporturi. Ea a demisionat în luna iulie pentru a-și lua în primire fotoliul de europarlamentar, câștigat la alegerile din iunie.

Adina Vălean, europarlamentar: ”Asta spuneam, că un război comercial nu este niciodată util. Trebuie să vedem cum vor evolua lucrurile. Eu cred că acum suntem la începutul unui nou ciclu legislativ european. S-au schimbat puțin personajele. Sigur, cu excepția doamnei von der Leyen, s-au schimbat puțin personajele, s-a schimbat puțin componența Parlamentului European. Toate aceste politici care au fost propuse în ciclul trecut au niște termene de reevaluare în sensul în care trebuie văzut cum au progresat. Iar dacă evoluția este una negativă, probabil că se vor face modificări și ajustări.”

Vălean, despre mașinile electrice: ”Lucrurile nu merg chiar așa grozav”

Camelia Donțu: Ne obligă Uniunea Europeană să conducem mașini electrice din 2035?

Adina Vălean, europarlamentar: ”Există o reglementare, așa cum ați menționat, dar să vedem dacă această reglementare va trece testul timpului și al pieței, în sensul în care există un termen intermediar de evaluare a felului în care industria auto reușește să facă această transformare către electrificare. Din punctul meu de vedere, cred că-s primele semne că lucrurile nu merg chiar așa grozav există. Avem nu mai departe decât raportul Draghi, un semnal de alarmă privind presiunile de natură internă și externă asupra industriei auto europene din punct de vedere al competitivității, unul din ele fiind exact forțarea prin obiective foarte ambițioase a tranziției către mașinile electrice. Din punctul meu de vedere, motorul pe combustie poate să rămână o opțiune, atâta vreme cât carburantul pe care îl folosește motorul pe combustie este unul care emite cât mai puțin.

Deci, așa cum se arată și raportul Draghi, așa cum există o discuție deja de lungă durată, avem alternative combustibile alternativ care emit mai puțin, așa încât să vedem dacă această reglementare rămâne în vigoare până în 2035. Până în 2035 avem 2025 care aduce presiune suplimentară. Industria este foarte stresată și îngrijorată pentru că ar trebui să pună pe piață, din totalul flotelor, în jur de 22% cu emisii reduse. În momentul de față, prognoza este doar în jur de 15%, deci există deja un stres-test în 2025. Tot 2025 este un an în care infrastructura de încărcare electrică și pentru combustibili alternativi a Uniunii Europene ar trebui să evolueze. Asta este o reglementare pe care am impus-o tocmai pentru a ajuta un pic pe cei care își cumpără mașini electrice, să știe că au o rețea de încărcare totuși acceptabilă în întreaga Uniune Europeană”.

Camelia Donțu: Pe 4 octombrie statele membre trebuie să decidă dacă aceste taxe provizorii, impuse de Comisia Europeană pentru o perioadă de patru luni, se vor prelungi pe 5 ani. Credeți că vom avea surprize? Știu că Germania s-a opus acestor taxe.

Adina Vălean, europarlamentar: ”Eu cred că acolo unde industria auto are o viziune clară asupra efectelor acestor taxe asupra ei, taxele se pun producătorilor chinezi, dar au efect asupra producătorilor europeni. Să ne înțelegem, nu? E clar. Cred că acolo unde s-a explicat bine guvernelor, guvernele vor susține un punct de vedere care să reprezinte totuși un interes al sectorului. Cred că mai degrabă vom avea taxe pe 4 octombrie.”

Camelia Donțu: Dacă ați avea de ales, ce ați conduce, o mașină electrică sau una pe benzină?

Adina Vălean, europarlamentar: ”Acum conduc o mașină pe benzină, dar cred că formula hibridă este una care ne poate ajuta mult și pentru decarbonizare, și ar fi foarte potrivită cel puțin pentru anumite regiuni ale Europei în care nu există această bogăție, să ai N mașini, să ai una electrică pentru un oraș și când mergi în concediu cu familia pe o distanță mai lungă, să ai o mașină cu combustie internă. Și atunci cred că hibridul este foarte bun, pentru că el poate fi folosit electric în oraș și în afara orașului, pe combustibilii clasici.”

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult