Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Locul din trafic în care se observă cel mai bine capacitatea unui om de a sorta informații și stimuli. Explicațiile medicilor

Your browser doesn't support HTML5 video.

Toată capacitatea noastră de a sorta informații și stimuli. Unde o vedem? Nu în timpul unui examen! Ci atunci când suntem într-o banală intersecție, pe jos ori cu mașina.

În intersecție e cel mai ușor de observat - și de către medicii neurologi - dacă luăm corect decizii. Și dacă circuitele din creier sunt corecte.

Luăm decizii care par ușoare, în mod automat, atunci când suntem la volan. Dar acestea n-au fost tot timpul ușoare. Spre exemplu - într-o intersecție grea cum e cea din spatele meu. Amintiți-vă când erați începător, o intersecție ca aceasta ne punea în dificultate și aveam nevoie de tot controlul conștient să o trecem.

Ne explică medicul neurolog epileptolog.

Conf. Univ. Dr. Ioana Mîndruță, medic primar neurolog: "Când suntem în trafic, când e o situație foarte competitivă în general, creierul nostru, care e învățat să sorteze stimuli din toate situațiile. O intersecție este o situatie dintre cele mai competitive, mai riscante, dintre cele în care avem nevoie de toată capacitatea noastră de a sorta corect și de a lua decizii corecte".

Citește și
sport
Mișcarea previne aritmiile cardiace, adică palpitațiile. Ce fel de mișcare trebuie să facem ne explică medicii specialiști

Problemele neurologice, care nu sunt evidente încă, dar și efectele unor medicamente pot fi demascate de deciziile din intersecție.

Epilepsia înseamnă anomalii în activitatea electrică a creierului. În cazul pacienților cu epilepsie, bine controlată cu medicamente, intersecția poate arăta probleme. De aceea, spun medicii, dacă aveți orice boală cronică, controlată bine cu medicamente, mergeți an de an la control. Pentru teste obiective.

Conf. Univ. Dr. Ioana Mîndruță, medic primar neurolog: "Investigația electroencelafolografică, mai ales pe durata unei nopți, ne permite să apreciem cu adevărat dacă există riscul de activare a bolii în etape incipiente, dacă exista riscul de dezvolta unele deficiețe care încă nu sunt evidente în planul conversațional cu pacienții noștri".

Pe de altă parte, dacă obiectiv totul e bine, un an fără crize înseamnă o viață perfect normală. Înseamnă că orice pacient cu epilepsie poate conduce fără riscuri suplimentare față de restul oamenilor din trafic.

Conf Univ. Dr. Ioana Mîndruță, medic primar neurolog: "Peste tot în lume au voie să conducă, pot conduce autovehicule pe drumurile publice. În România există multă reticență, în special în corpul medical, de a oferi pacientului această șansă de a conduce în condițiile în care boala e controlată și monitorizată.

Chiar și în această situație, mulți medici au o strângere de inimă când se pune problema să dea voia unui pacient să conducă. Mulți dintre ei spun: 'Pe parafa mea e foarte greu. Dacă ai o criza în trafic și n-aș vrea să platesc în această situație'.

Un pacient cu această boală, care se încadrează în rigorile legii, noi ii permitem să conducă. Înseamna că riscul lui este acela egal cu a populației generale. Este un abuz să nu oferim acest drept persoanelor care se încadreaza din toate punctele de vedere".

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult