Modifica setarile cookie
Toate categoriile

De ce nu e potrivită comasarea alegerilor pentru realitatea românească. EFOR a analizat situația politică din țările europene

Comasarea alegerilor este invocată de politicieni în mare parte pentru obținerea unor rezultate mai bune, o prezență mai mare la vot și economii la buget.

Nu este o noutate în Europa, remarcă Expert Forum, dar soluția nu pare a fi potrivită pentru România.

Echipa think-tank-ului Expert Forum a realizat o analiză sumară asupra specificului României din punct de vedere legislativ și factual, cu privire la desfășurarea tuturor tipurilor de alegeri, prin comparație cu alte țări europene, pentru că însuși premierul Marcel Ciolacu a invocat mecanismul comasării alegerilor, aplicat de Irlanda și Belgia, în total nouă țări, după spusele premierului.

„EFOR a criticat deja comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare, din numeroase motive, care țin de legislație, practică și principii constituționale. Deși există și aspecte pozitive, cele negative sunt a fi mai multe și înclină balanța decisiv în direcția necomasării alegerilor” arată organizația într-un comunicat.

Mai departe, Expert Forum a pus în balanță avantajele și dezavantajele desfășurării simultane a două categorii.

Citește și
Doar o comasare între două tipuri de alegeri ar aduce o o economie de 1 miliard de lei la buget. În 2024 sunt cinci scrutine
O comasare a două tipuri de alegeri ar aduce o o economie de 1 miliard de lei la buget. În 2024 sunt cinci scrutine

„Un aspect pozitiv, ar fi de exemplu, faptul că am reveni la calendarul normal pe care îl aveam pentru alegerile locale înainte de pandemie când alegerile locale se organizau în luna iunie. Este posibil ca participarea la alegerile europarlamentare să crească și ea în contextul comasării. Dar partidele mari, tradiționale ar avea de câștigat, în detrimentul partidelor mici, cu agende locale. Nu în ultimul rând, deși s-a invocat scăderea costurilor de organizare a alegerilor, reiterăm că în conformitate cu legislația în vigoare vor trebui organizate secții de votare separate pentru locale și europarlamentare, fapt care nu va conduce la scăderea costurilor. Dimpotrivă, organizarea de secții separate va agrava problemele privitoare la spațiile insuficiente, la dificultatea de a identifica resursele umane necesare. În plus există un risc semnificativ de confuzie în rândul alegătorilor cu privire la procesele electorale care se desfășoară concomitent” arată ONG-ul.

EFOR a consultat calendarul electoral din 2024 și a analizat câteva exemple de țări unde alegerile europarlamentare au loc în paralel cu cele locale sau regionale. Nu este însă un studiu complex și foarte detaliat, ci mai degrabă un răspuns rapid la pozițiile exprimate de partidele politice.

Ungaria, aproape de realitatea momentului din România

Organizația a analizat situația electorală din Belgia, Cipru, Germania, Irlanda, Italia, Malta, Ungaria și cum se desfășoară alegerile în paralel. EFOR a identificat șapte țări unde alegeri locale sau regionale au loc în paralel cu cele europarlamentare

„În mai multe dintre aceste țări, legislația nu pare să fi fost modificată cu doar câteva luni înaintea alegerilor, precum se întâmplă în România. În nici un alt stat nu s-a luat decizia de comasare arbitrar, în premieră pe 2024 și cu 4 luni înainte.

În unele țări reglementările care stabilesc organizarea alegerilor în aceeași zi se regăsesc în Constituție.

Există puține exemple (cel mai aproape fiind Ungaria și parțial Italia) unde alegerile se organizează pentru un număr semnificativ de poziții din administrația locală.

În state precum Malta, Belgia sau Irlanda nu se organizează alegeri pentru primari.

Unele țări, precum Italia sau Germania, organizează alegeri locale constant, pentru un număr limitat de administrații locale la fiecare rundă, nu doar o singură dată la patru-cinci ani, pentru toată țara.

În cele mai multe țări perioadele de desfășurare a alegerilor sunt aceleași de mulți ani și se întâmplă să se suprapună uneori peste europarlamentare. Deci nu au fost neapărat luate decizii în sensul de a muta data alegerilor special pentru anul 2024.

Cel mai apropiat caz de cel românesc pare a fi Ungaria. Motivele comasării sunt similare, dar acolo Constituția a fost schimbată în 2022 pentru alegerile din 2024. Chiar dacă modificarea a fost făcută din timp, există critici privind efectele negative pe care le vor aduce aceste schimbări. Ungaria va mai avea mandate suprapuse la primari după alegerile din iunie (cei in funcție mai stau 3 luni până intra ceilalți), o inovație FIDESZ pentru care sunt criticați de opoziție și observatori externi.”

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult