Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Record de candidați la titularizare. Tinerii dascăli recunosc că sunt atrași de noile salarii: ”Ar merge o mărire, totuși”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Peste 30.000 de profesori care vor să obțină un post stabil în învățământ au dat examenul de titularizare. Este cel mai mare număr de candidați din ultimii 13 ani și, surprinzător, aproape 6.000 sunt din promoția curentă.  

Mulți recunosc că au dat o șansă muncii la catedră abia acum, când au crescut lefurile. Nota minimă pentru a obține titularizarea este 7. Anul trecut, 16 la sută nu au reușit să ia nici măcar 5.

Mai mulți profesori suplinitori au dat proba la sport chiar în fața centrelor de examen. Au sărit gardul, pentru că porțile au fost încuiate după ora limită de acces în săli.

”-Îi primiți și pe întârziați? -Nu, mi s-a spus să nu mai intre nimeni. -Dar le deschideți poarta. -Vin de departe”.

Mai puțin norocoși au fost 12 dascăli din Pașcani, care mergeau la examen în Iași. Trenul a avut însă 60 de minute întârziere, iar profesorii au ajuns la 5 minute după începerea examenului și au rămas la ușă.

Citește și
Titularizarea începe miercuri. Posturile scoase la concurs
Titularizare 2022. Cum s-au descurcat candidații la examen

După o lună de grevă și încă una de examene, la clasa a VIII-a și a XII-a este rândul profesorilor să arate ce știu. 31.900 de dascăli s-au înscris pentru cele 6.937 de posturi. 80 la sută sunt în mediu urban.

Unii predau fără un post stabil și de 20 de ani

Cea mai mare concurență este la educatori- 6 pe post. Apoi, la învățători. Aproape 5 pentru un loc la catedră. Clasamentul din acest an va fi făcut numai cu notele la această probă scrisă. Inspecția la clasă a fost anulată, din cauza grevei generale.

”-Cât ați învățat?

-Cam două săptămâni. E o carte așa, mică”.

”-Cât ați învățat?

-Două săptămâni”.

Dacă iau cel puțin 7  la examenul care a durat 4 ore, concurenții vor obține un contract pe perioadă nedeterminată. Cu 5, rămân la rolul de suplinitor.

Unii predau fără să aibă un post stabil și de 20 de ani. Însă un candidat din cinci a terminat chiar anul acesta liceul pedagogic sau o facultate.

Un tânăr masterand la geografie a lucrat ca antrenor de fitness, iar acum îl atrage o carieră de dascăl.

”-Cum de v-ați orientat brusc spre învățământ?

-Păi, n-am găsit altceva”.

Cei tineri recunosc că în această alegere a cântărit mult și creșterea salariilor pentru angajații din învățământ.

”-Îmi place să interacționez cu copiii, să îi învăț. -Sunteți mulțumită de nivelul la care au ajuns acum salariile profesorilor? -Cu grevele și toate acestea, ar fi cam absurd să zic că da. Deci nu, ar merge o mărire, totuși”.

”Titularizarea e bătută în cuie”

Coordonatorii programelor educaționale critică faptul că Ministerul Educației nu a creat, nici prin noile legi, un cadru de pregătire universitară destinată strict profesorilor, și mai ales debutanților.

Odată titularizat, un profesor slab e greu de îndepărtat din școală. Mai multe module de formare modernă a cadrelor didactice au eșuat, spun cei care au organizat o parte dintre traininguri. Ultimul program derulat de Ministerul Educației este Profu.

Marian Staș, coordonatorul unui program educațional: ”Au fost mai degrabă forme fără fond în proporție de 70-80 la sută, și aici mă refer la boala asta, goana după certificate. În primele 5 minute când am ajuns este așa: cât durează, când plecăm și dacă primim o hârtie. Titularizarea e bătută-n cuie, s-a terminat cu calitatea prestației profesionale”.

În timpul examenului, un dascăl a fost prins în timp ce copia cu o cască în ureche.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult