INFOGRAFIC. Povestea corporatistului care a renuntat la job pentru a da o lectie. Ce poti face cu uleiul folosit in bucatarie

Ultimul update: Vineri 12 Septembrie 2014 07:10
Data publicarii: Miercuri 10 Septembrie 2014 21:48
Categorie: Stirileprotv iti recomanda
Uleiosul

Cu pasiune si incredere in proiectul lui, Marian Scafaru, in varsta de 32 de ani, incearca sa schimbe mentalitatea generatiilor de romani obisnuiti sa arunce uleiul folosit la gatit pe scurgerea de la chiuveta.

Este foarte usor de observat pe strada, calare pe “bicicleta monstru” in care poate duce chiar si 80 de litri de ulei in acelasi timp.

In privinta obisnuintei de a arunca uleiul la chiuveta, nu critica pe nimeni si nu vrea sa se raporteze la trecut, mentionand ca multi romani pur si simplu nu stiu ca pot alege sa nu arunce uleiul folosit la chiuveta. Spune ca importanta e campania de informare, ca oamenii sa stie ca uleiul este nu doar un factor care polueaza canalizarea si solul, ci si o resursa de valoare, putand fi transformat in biodiesel.

Poreclit Uleiosul, datorita proiectului cu ulei alimentar uzat pe care l-a pornit in 2013, Marian a povestit cum a renuntat la un loc de munca de corporatist pentru a proteja mediul inconjurator, dar si pentru a transforma Bucurestiul intr-o capitala cu adevarat europeana.

Proiectul lui imbina mersul pe bicicleta, pentru o viata sanatoasa si un mod de deplasare ecologic, cu ideea reciclarii uleiului alimentar uzat, pe care atat de multi romani il arunca la chiuveta, cauzand astfel numeroase probleme pentru sistemul de canalizare si centralele de epurare. In final, aceste probleme duc la poluarea solului.

Fiind membru al unei comunitati de biciclisti, lui Marian i-a fost destul de usor sa conceapa proiectul de reciclare a uleiului drept unul 100% ecologic. Ar avea nevoie sa stranga cam 1.000 de litri lunar pentru a fi la nivelul salarial al unui loc de munca conventional.

S-au legat mai multe idei intre ele. Sunt membru al Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti, am participat la mai multe marsuri pe bicicleta si am inceput sa ma gandesc la propriul proiect biciclistic. Prin vara anului 2013 am vazut un anunt pe Facebook in care am aflat ca poti sa iei bani pe ulei. Scria 1,5 lei pe litru si mi s-a parut interesant. Am facut asa un calcul matematic rapid, am zis ca 1.000 de litri ar fi echivalentul unui salariu de angajat”.

Marian avea deja un loc de munca, insa spune despre el ca era un corporatist care isi dorea sa iasa din birou si sa interactioneze mai mult cu oamenii. Dupa o vizita la un centru de colectare, Marian a aflat si cum trebuie sa procedeze pentru ca proiectul lui sa fie cat mai eficient.

Eu, fiind corporatist de aproape sase ani de zile, imi doream sa fac altceva, sa ies din birou. Faceam analize de date si imi doream o activitate mai plina de viata, sa relationez mai mult cu oamenii.

M-am interesat de anuntul care oferea bani pe ulei, am mers la centrul de colectare, iar acolo am aflat ca programul nu se bucura de succes. Foarte putine persoane il colecteaza si-l aduc la centru. Motivele lipsei de succes ale programului ar fi ca centrele de colectare se deplaseaza la oameni acasa pentru o cantitate de minimum 30 de litri, pentru ca folosesc masina.

Ei consuma benzina si atunci trebuie sa renteze. Ar fi si faptul ca cel de acasa nu ar sta sa adune o astfel de cantitate - 30 de litri ar lua ani de zile. S-au legat ideile intre ele, fiind un biciclist convins stiam si de cargo-biciclete, m-am interesat de unde as putea sa fac rost de una si cam ce capacitate ar avea. Cargo-bicicleta nu e a mea, o imprumut de la un magazin cand merg sa colectez.

Pana la 80 de litri pot sa transport cu cargo-bicicleta si, cum nu consuma carburant, am rezolvat mai multe probleme dintr-o singura lovitura. Ma strecor repede in trafic. Nu stau prea mult la semafor, nu sunt prins in coloane de masini.

Campania de colectare am numit-o Marea Uleiada. Numele de Uleiosul nu l-am gandit foarte mult, mi s-a parut un nume care prinde. Ma striga lumea pe strada Uleiosul”.

Ce obtine Marian Scafaru din colectarea si reciclarea uleiului alimentar uzat

“Vreau sa arat prin proiectul asta ca lucrurile se pot face in Bucuresti si altfel decat cu o masina. Ca e chiar usor si practic e mai eficient, mai economic”.

Financiar vorbind, Marian nu o duce tocmai stralucit. Totusi, increderea in proiectul lui si ambitia de a termina ceea ce a inceput ii dau puterea de a continua, in ciuda sacrificiului banesc pe care l-a facut.

Imi este mai rau financiar decat atunci cand lucram. Potentialul proiectului exista, astfel de initiative necesita si un risc. Mi s-au oferit joburi intre timp si mi-am dat seama ca nu vreau sa fac asta si ca riscul asumat la inceput trebuie dus pana la capat. Momentan colectez de la persoane fizice undeva la 100-150 de litri pe luna, asta ar inseamna in bani undeva pana in 300 RON

Marian insista ca nu este vorba de bani, ci de a face ceva ce ii place. Plus ca uleiul uzat poate fi transformat intr-o resursa importanta, respectiv biodiesel, iar din produsul secundar rezultat in urma obtinerii carburantului se pot face doua sapunuri si jumatate, vegetale, care pot fi folosite in deplina siguranta de oameni.

Tanarul adauga, cu zambetul pe buze, ca viseaza sa aiba o flota, “Flota Uleiosului”, care sa faca ture zilnice prin Bucuresti, in fiecare sector in parte. Astfel, “Marea Uleiada” ar deveni un fenomen raspandit la nivel de oras, iar apoi, poate, la nivel national.

Fac ceva ce-mi place. In continuare trebuie sa ajung sa colectez 1.000 de litri, iar apoi vreau sa investesc in proiect, sa cumpar cargo-biciclete. Imi doresc sa facem colectari pe zile si sectoare, fiecare sector sa aiba o cargo-bicicleta. Sa am o flota, Flota Uleiosului. Nu este foarte greu, doar dureaza mai mult partea asta de informare si constientizare. Foarte putine persoane cunosc efectele nocive ale acestui ulei uzat aruncat la chiuveta. Si mai putine stiu ca acest ulei este o sursa regenerabila, ca se poate obtine un carburant din el, biodiesel.

Din 1 litru de ulei uzat se obtin 900 ml biodiesel, iar din produsul secundar rezultat in urma obtinerii carburantului se pot face doua sapunuri si jumatate, care sunt sanatoase, naturale, bune de folosit pentru oameni.

Este singura mea sursa de venit pentru ca ma dedic proiectului zi de zi. In cazul meu nu a fost nevoie de o investitie in proiect, ci o investitie in a ma intretine pana ajung cu proiectul la o linie de plutire. Am imprumutat bani de la familie, prieteni. Ei ma sustin 100%. Si persoanele care imi predau uleiul sunt foarte incurajatoare, mi-am dat seama ca motivatia vine si de la ele”.

”Cu bicicleta asta chiar sunt o aparitie mai inedita asa in peisajul orasului, iar asta imi place”

Cum functioneaza “Marea Uleiada”

In ceea ce priveste interactiunea cu oamenii la care a fost pentru a prelua uleiul folosit, Marian are tot felul de povesti, de la persoane care l-au privit cu suspiciune, la persoane care asteptau ca cineva sa vina si sa le scape de corvoada depozitarii acestui ulei.

Am fost la un moment dat la o doamna, avea 9 PET-uri de cate 5 litri, adica 45 de litri. Ea ii aduna de ani de zile. Il aduna pentru ca nu stia unde ar putea sa-l predea, asa ca il pastra. S-a bucurat atat de mult cand a auzit de mine, asa ca m-am dus si l-am luat. Uleiul il iau gratis de la oameni, n-au existat persoane care sa ceara bani sa mi-l dea.

Am avut ceva reactii la inceput ca “bine mai, omul asta iti cere uleiul, nu-ti da nimic pe el si el ia bani”. La modul ca uite cati bani face omul. Le-am spus ca il predam la un centru, intr-adevar luam bani pe el. Oricine poate sa mearga la centrul unde noi il predam”.

Colectarea uleiului, sau “Marea Uleiada”, a fost lansata in 2013. In ciuda faptului ca a depasit un an de existenta, proiectul inca nu beneficiaza nici macar de o singura cargo-bicicleta proprie. Lucru usor de inteles daca tinem cont ca pretul uneia depaseste 1.000 de euro.

Pe 2 decembrie 2013 am lansat Marea Uleiada. Proiectul are nevoie in continuare de o cargo-bicicleta care sa fie doar a noastra. O sa incercam sa gasim un sponsor. O sa ne adresam in curand si cantinelor, restaurantelor, de aici ne asteptam sa vina boom-ul. Ne-am dat seama ca exista agenti economici care arunca ulei din acelasi motiv, nu au cui sa-l predea, nu ar veni nimeni pentru 20 de litri adunati lunar, si nici ei nu au unde sa-l depoziteze pentru mult timp”.

Tanarul are o cantitate minima pentru care se deplaseaza acasa la cei care vor sa predea uleiul folosit, respectiv doi litri, dar s-a intamplat sa mearga si pentru un litru. Mai mult, Marian spune ca, datorita unui sponsor, ofera si o recompensa celor care ii predau uleiul folosit.

Eu ofer si o recompensa pe uleiul uzat predat. La 2 litri de ulei uzat ofer un litru de ulei de porumb. Uleiul de porumb il luam de la unul dintre sponsorii nostri, Arpis, vine din Cluj. Ei m-au contactat, au zis ca le place proiectul si ca vor sa ne sustina. Uleiul de porumb e bun pentru prajeli in special si nu preia gustul alimentelor. Se spune ca este mai sanatos decat cel de floarea soarelui.

S-a intamplat, daca era in drum, sa ma opresc si la o persoana care avea doar un litru. In general, merg si colectez minimum doi litri de la o persoana. Am oferit chiar si jumatate de litru de ulei de porumb in schimbul a un litru de ulei de floare uzat in cadrul programului de recompensare.
Incerc sa transmit si ideea ca este usor de colectat. In termenii societatii as putea spune ca o duc rau, dar pentru mine o duc bine, fac ceva ce-mi place, vad potentialul, vad si trecand pragul de 1.000 de litri pe luna
”.

Viitorul proiectului “Uleiosul”

Marian are planuri ambitioase pentru viitor. Spera sa aiba o flota intreaga de cargo-biciclete si, intr-un final, sa ajunga chiar el sa produca biodiesel. In ceea ce priveste partea de fonduri europene, tanarul se gandeste sa obtina finantare pentru cumpararea de cargo-biciclete, dar si pentru promovarea proiectului. Insa, spune Marian, cargo-bicicleta este prioritatea numarul unu in acest moment.

Dorinta este ca, in timp, prin Proiectul Uleiosul sa ajung sa produc biodiesel in Romania. Uleiul pe care il colectez este dus la un centru de reciclare in Austria, unde se produce biodieselul. Deja am fost contactat de mai multe persoane din tara care doresc sa cumpere ulei uzat pentru a produce biodiesel.

Una dintre persoanele care m-au contactat pentru a cumpara ulei folosit a spus ca ar vrea sa produca 100 de litri de biodiesel pentru proiecte de genul Cosul de Legume. Utilajele sa functioneze cu biodesel, Iar mai departe ,cei de la acest proiect sa ofere legume si fructe unui azil de batrani sau camin de copii.

Am gandit proiectul ca pe unul social. Primii bani pe care ii voi castiga cand voi fi pe plus nu ii voi investi in confortul personal, ci in achizitionarea de cargo-biciclete, pentru ca imi doresc sa ajung la Flota Uleiosului. Vreau sa ajung chiar sa angajez pe proiect, sa fie persoane care sa mearga cu cargo-bicicleta si sa colecteze uleiul uzat

Marian Scafaru poate fi contactat la numarul de telefon 0741.027.082, dar si pe site sau Facebook.


 

Stirile PROTV au mai atras atentia asupra pericolului aruncarii uleiului uzat la chiuveta

Stirile PROTV au scris, in trecut, despre subiectul uleiului uzat. Intr-un material difuzat in 2010, atrageam atentia asupra faptului ca romanii isi otravesc singuri apele prin aruncarea uleiului folosit la gatit la chiuveta. Detalii AICI.

Intr-un alt material difuzat in mai 2014, Stirile PROTV va aratau cum uleiul folosit poate fi ajunge combustibil pentru masinile personale. E adevarat ca acest lucru functioneaza doar pentru vehiculele cu motoare diesel mai vechi de 2006. Detalii AICI.

Reciclarea uleiului folosit, un subiect mondial

Proiectele de reciclare a uleiului alimentar folosit nu se deruleaza doar la nivel european, ci la nivel mondial. Comunitatea internationala desfasoara programe prin care incearca sa obtina maximum posibil din astfel de resurse, care, pana acum, nu erau exploatate pana la final.

O astfel de campanie este si “Feed the barrel”, desfasurata in orasul american Philadelphia. In cadrul acestui proiect, uleiul era ridicat cu ajutorul unei cisterne. A avut un succes atat de mare incat toate asteptarile au fost depasite.

Acum uleiul se transforma in biodiesel, sapun si ingrasamant. Noi toti putem beneficia acum de aceste produse, derivate din potentialul uleiului alimentar folosit”, a spus Hani White, unul dintre organizatorii “Feed the barrel”.

Silviu Reut, redactor www.stirileprotv.ro

Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer
Uleiosul, Cover Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer

Sursa: Silviu Reut

Romania, codasa Europei la reciclat. Amenda URIASA pe care o vom primi zilnic, daca nu respectam obligatiile de aderare la UE

Romania, codasa Europei la reciclat. Amenda URIASA pe care o vom primi zilnic, daca nu respectam obligatiile de aderare la UE

Younes Abouyaaqoub

Mama suspectului principal din Barcelona: Aș prefera să fie mort!

Jurnalista care a petrecut sub acoperire 6 luni în Coreea de Nord: "Este cel mai trist loc din lume"

Analiză Washington Post. Este America în pragul unui război nuclear cu Coreea de Nord?

buncare - 2

Cum se pregătesc miliardarii planetei de Apocalipsă

Cum a schimbat sârma ghimpată Vestul sălbatic al Americii

Primarul care s-a deghizat în om al străzii pentru un experiment. ”Am fost șocat”