Metroul nu are aer conditionat, pentru ca instalatiile sunt "prea scumpe". Cat costa conditiile decente pentru calatori
Metroul bucurestean nu este prevazut cu aer conditionat in vagoane, iar statiile sunt doar ventilate, dupa cum recunoaste chiar conducerea institutiei.
Responsabilii au cumparat trenuri fara instalatie de aer, pentru ca erau mai ieftine. La orele de varf, cand calatorii se inghesuie in statii sau trenuri, nu se mai poate respira. Dovada ca trei femei au lesinat recent in statii diferite. 600.000 de oameni care circula zilnic prin subteran cer conditii decente pentru banii dati.
Oameni cu hainele prinse intre usi din cauza aglomeriatiei - sunt scene obisnuite care se deruleaza in statiile de metrou din centrul Capitalei. La statia Piata Victoriei, pe magistrala Pipera - Berceni, sute de oameni raman ca sa astepte urmatorul tren.
Joi, trenul urmator a aparut dupa doar un minut, dar acum cateva zile alta era situatia. Atunci, trei femei au lesinat din cauza caldurii, iar timpul standard de asteptare era de 2 minute.
Fostul director Metrorex Udriste sustine ca perioada de asteptare depinde de modul in care este construit tunelul.
Gheorghe Udriste, fostul director al Metrorex: "Timpii sau cadenta de circulatie e data de posibilitatea tehnica de a intoarce la capete de linie, respectiv la Pipera si Berceni. Timpul minim in care se face o rubusare este de 2 minute."
Asadar, daca nu se poate obtine un timp mai bun, atunci aerul pe care pasagerii il respira ar trebui sa fie mai proaspat. Numai ca in vagoane atmosfera este sufocanta, pentru ca nu au o instalatie de climatizare care sa raceasca aerul.
Problema climatizarii nu a fost pusa niciodata, de la infiintarea metroului si pana acum. Niciunul din trenurile cumparate din 2002 si pana acum nu are o instalatie de aer conditionat. Achizitionarea unor astfel de aparate sau dotarea din fabrica cu asa ceva este mult prea costisitoare, sustine un raport al Curtii de Conturi.
Potrivit Curtii de Conturi, pentru un aparat de aer conditionat la un vagon de tren, Metrorex ar trebui sa plateasca intre 25 si 40.000 de euro si asta in conditiile in care vagonul ar costa in jur de un milion de euro.
Iar pentru un tren intreg, format din sase vagoane, ar fi nevoie de aparate de aer conditionat in valoare de 150-300.000 de euro, pentru un tren ce costa 6 milioane de euro. La toate acestea, sustine Metrorex, s-ar adauga 50% din valoare pentru mentenanta.
Gheorghe Udriste, fostul director al Metrorex: "Nu poti veni sa aduci o instalatie de climatizare sa o montezi pe un tren vechi, fabricat cine stie unde in ce fabrica."
Pe de alta parte, conducerea Metrorex spune ca trenurile ar deveni prea grele cu noile instalatii de aer pe ele. In plus, la racire, ar evacua un aer cu o temperatura foarte ridicata, la care ventilatia mecanica din tuneluri nu ar putea sa faca fata. Astfel, tot sistemul de ventilatie de pe peroane si tuneluri ar trebui schimbat.
"Cu trenuri echipate cu instalatii de aer conditionat si fara a modifica corespunzator instalatiile de ventilatie din statii si tuneluri, s-ar fi intrat intr-o spirala periculoasa: trenurile ar fi produs o cantitate importanta de caldura care, neevacuata, ar fi provocat cresterea generala a temperaturii in statii si tuneluri care ar fi provocat functionarea din ce in ce mai intensa a instalatiilor de aer conditionat, care ar degaja din ce in ce mai multa caldura si aaa mai departe" - precizeaza Metrorex.
In aceste conditii, trenurile ar trebui sa circule la intervale mai scurte, iar responsabilii sa gaseasca o solutie pentru a avea aer rece si proaspat in subteran. Altfel, aglomeratia de la suprafata nu se va muta in subteran, asa cum propun autoritatile Capitalei. Cine vrea sa lesine de cald, inghesuit, intr-o statie din care nu poate iesi din cauza aglomeratiei?
Sursa: Pro TV
Etichete: metrou, metrorex, aer conditionat, ventilatie,
Dată publicare:
20-10-2016 18:38