Traian Vuia, romanul care a demonstrat ca avioanele pot sa existe

traian vuia

“Eu nu am cautat niciodată gloria, fiindca stiu ca gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personala, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanta are cine a facut aceste lucruri, important este ca ele exista.” (Traian Vuia)

Plecam din India cu multe secole inainte de Hristos, trecem prin Vechiul Testament, ajungem la vechii greci si la mitul lui Icar, facem un popas la cei care-si spuneau “fiii Soarelui”, incasii. Un vis aprig s-a impletit cu istoria cunoscuta a omenirii: zborul.

Gasim “amintiri din viitor” legate de zbor in toate culturile si civilizatiile in toate colturile Pamantului, inca din cele mai vechi timpuri. Visul avea sa fie transformat in realitate in anul de gratie 1906. De un roman. Traian Vuia este omul care a sfidat gravitatia fara catapulte sau alte mijloace exterioare si a creat primul aparat mai greu decat aerul cu ajutorul caruia a realizat zborul autopropulsat. El este considerat inventatorul primelor avioane care au propriile sisteme de decolare, de propulsie si de aterizare.

S-a nascut in 17 august 1872 in comuna Bujoru, comitatul Caras-Severin pe vremea aceea, judetul Timis acum. Fiu de preot, a facut liceul in Lugoj, in mijlocul familiei unui avocat si politician, Coriolan Brediceanu, care avea sa-i ofere sustinere neconditionata in proiectul ce avea sa schimbe istoria omenirii.

Citește și
techschool
Medicul viitorului, un prototip construit de un elev roman in programul educational Tech School
traian vuia

Vuia nu este oficial numele tatalui sau pe care il chema Popescu. Viitorul creator al aviatiei moderne a preferat sa poarte numele mamei.

Vuia a dovedit inca din primii ani de studii o atractie aproape obsesiva pentru mecanica aplicata. Asta dupa ce ani in sir construia banalele zmeie, le urmarea cu atentie si le perfectiona pana la cel mai neinsemnat detaliu. Se va inscrie la Politehnica la Budapesta in 1892.

Descopera lumea tehnologiei pe TECHSCHOOL.RO

Din cauza lipsei banilor va intra pana la urma la Drept si isi va toci coatele prin cateva birouri de avocatura din Banat. Anul 1901 avea sa ii aduca doctoratul in stiinte juridice. La cererea sa, lucrarea avea sa fie redactata in limba latina si nu in limba maghiara.

Se intoarce acasa si incepe sa-si construiasca primul aparat de zbor pe care l-a numit “aeroplan-automobil”. Tot lipsa banilor il impiedica sa isi duca la indeplinire proiectul asa ca pleaca. “Mă duc departe, la Paris, dar lasa, mama, sa nu-ti para rau; ca am sa viu de acolo in zbor sau n-am sa mai vin niciodata acasa”, avea sa-I spuna mamei sale in 1902, inainte de plecarea in Franta.

Isi prezinta proiectul “aeroplanului-automobil” la Academia de Stiinte din Paris. Raspunsul prestigioasei institutii: “Problema zborului cu un aparat care cantareste mai mult decat aerul nu poate fi rezolvata si nu este decat un vis”.

traian vuia

Visul incepe sa se materializeze, insa, un an mai tarziu. In 1904, Vuia incepe sa construiasca un motor pentru care obtine si brevet in Marea Britanie, iar aparatul va fi gata in decembrie 1905. Se va numi Vuia 1. Era poreclit Liliacul datorita formei sale si avea 250 de kg, o suprafata de sustinere de 14 metri patrati si un motor de 20 CP.

“Liliacul” a zburat pe data de 18 martie 1906. A accelerat 50 de metri, s-a ridicat un metru, a zburat 12 metri dupa care elicele s-au oprit, iar aparatul a cazut.

Mult mai tarziu, in 1923, cand deja oamenii invatasera sa zboare, Vuia i-a lasat un mesaj unui amic: “Povesteste prietenilor de acasa tot ce ai vazut aici. Am dovedit ca se poate zbura cu un aparat ‘mai greu decat aerul’. (…) Acum, dupa ce s-au convins de posibilitatea zborului mecanic, numarul experimentarilor va creste rapid, specialistii vor realiza motoare speciale, aviatia va avea o industrie infloritoare pe temeiul experientei mele, devenita bun comun. Ai putut vedea! Nu m-am ascuns, am experimentat in vazul tuturor. Vor continua altii, tot mai multi. Asa se realizeaza progresul…”.

Avea sa mai zboare cu aparatul sau de mai multe ori in anul 1906, pentru ca in anul urmator sa construiasca Vuia nr. 2, pentru care a primit brevet in Belgia. In anul 1907, Vuia nr. 2 a zburat 70 de metri, a decolat normal si a aterizat normal.

traian vuia

Intre 1918 si 1925, Traian Vuia avea sa conceapa si sa realizeze 2 elicoptere pe care intentiona sa le treaca in productie de serie in Romania (poate singurul sau proiect ramas doar un vis), a lucrat la Ministerul francez al Apararii, a realizat impreuna cu un amic, Victor Tatin, o torpila folosita ulterior de marina militara, a inventat un generator de abur, este initiat intr-o loja masonica pariziana, participa la Conferinta de pace de la Paris in 1919, este ales membru al Academiei Romane in 1946. Pleaca dintre noi 4 ani mai tarziu, la varsta de 78 de ani.

Astazi sute de milioane de oameni zboara din toate colturile Pamantului spre alte colturi ale Pamantului. Poate ca daca n-ar fi fost Traian Vuia, ar fi fost altcineva. Cert este ca visul a inceput intr-un sat prapadit din Timis intr-o zi de august a anului de gratie 1872.

Descopera lumea tehnologiei pe TECHSCHOOL.RO

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Medicul viitorului, un prototip construit de un elev roman in programul educational Tech School
Medicul viitorului, un prototip construit de un elev roman in programul educational Tech School

Chirurgia robotica este unul dintre domeniile de viitor ale tehnologiei cu impact in lume in lume – in tara noastra s-au efectuat pana in prezent peste 600 de operatii ce utilizeaza aceasta tehnologie.

Cele 7 planete locuibile, descoperite pana acum. Istoria cautarii
Cele 7 planete locuibile, descoperite pana acum. Istoria cautarii "fratelui geaman" al Terrei

Cercetatorii au intocmit in urma cu un an Catalogul Exoplanetelor Locuibile, care cuprindea intial numai 2 corpuri ceresti. Acum acesta include 7 planete, mult mai mult decat sperau specialistii sa descopere in doar un an.

De o joaca in nisip la o inventie geniala. Cum a aparut codul de bare pe o plaja din Florida
De o joaca in nisip la o inventie geniala. Cum a aparut codul de bare pe o plaja din Florida

Esti intr-o biblioteca, iei o carte din raft si te indrepti spre casa sa o cumperi. Sau esti intr-un hipermarket, cu doi litri de lapte, un suc, o rola de cascaval si 4 kilograme de piept de pui in carucior, asteptand sa le platesti.

Recomandări
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug

Discuțiile aprinse din jurul coaliției de guvernare sunt aproape de sfârșit. Liderii pro-europeni au fost duminică la consultări cu președintele Klaus Iohannis, care a amânat să anunțe propunerea de premier.  

Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”
Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”

“Doar iau ceva repede din magazin și gata”. Asta și-au spus încrezători majoritatea românilor, în ultimul weekend dinaintea Crăciunului. Apoi s-au trezit la capătul numeroaselor cozi, formate de alți optimiști ca ei.  

Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern
Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern

Partidele pro-europene care negociază pentru formarea Guvernului au ajuns, duminică seară, la un acord, atât asupra împărţirii ministerelor, cât şi asupra celor care vor prelua portofoliile.