Tunelul prin care vei putea ajunge din Europa direct pe alt continent, într-un timp-record. Când va fi gata

stramtoarea gibraltar
Getty

Planul pentru a uni Europa și Africa printr-un tunel a fost adus în discuție încă din 1979, iar acum are mari șanse să se și realizeze.

Au trecut 45 de ani de la discuția lansată privind tunelul feroviar care să lege Spania de Maroc, iar acum ministrul spaniol al transporturilor dorește să reînvie acest plan uriaș.

Dacă se va realiza, va fi probabil construit la timp pentru Cupa Mondială FIFA 2030, competiție care va fi găzduită în comun de Maroc, Spania și Portugalia.

În prezent, zborurile între capitala Spaniei, Madrid, și orașul marocan Tanger, o poartă de acces strategică între Africa și Europa încă din vremea fenicienilor, durează o oră și jumătate. Însă, drumul între cele două orașe durează nouă ore, cu o călătorie cu feribotul între ele.

Tuneul ar putea fi construit pe sub strâmtoarea Gibraltar și ar putea să permită înființarea unui nou serviciu feroviar între cele două țări, cu opriri de la Madrid la Casablanca, la 300 de kilometri sud de Tanger, anunță Euronews.

Citește și
urme pasi
Urme de paşi umani, vechi de aproximativ 100.000 de ani, descoperite în Maroc
Putin are un plan de împărțire a Ucrainei care implică și România și i-l va propune lui Trump

O lungime de doar 27,6 kilometri

Întreaga călătorie cu trenul ar dura probabil cinci ore și jumătate și ar oferi o opțiune de călătorie mai sustenabilă. În cazul în care va fi construit, tunelul va avea o lungime de 27,6 kilometri. În acest stadiu incipient, nu există costuri confirmate - dar se estimează că traseul preconizat ar putea ajunge la miliarde de euro.

„În ciuda faptului că planurile pentru această legătură au fost anunțate cu zeci de ani în urmă, se spune că Societatea Națională pentru Studiul Strâmtorii Gibraltar (SNED) din Maroc și omologul său spaniol, Societatea Spaniolă pentru Comunicații Fixe prin Strâmtoarea Gibraltar (SECEGSA), efectuează studii în zonă pentru a vedea cât de viabil este proiectul - cunoscut sub numele de "Legătură fixă" - în anii 2020”, mai notează sursa citată.

Ministrul spaniol de Externe, Oscar Puente, a vizitat Marocul, luna trecută, tocmai pentru a pune planul în aplicare. El a afirmat că va fi fixată o dată "cât mai curând posibil" pentru o întâlnire care să definească în mod concret legătura de transport.

În februarie 2023, predecesoarea lui Puente, Raquel Sanchez, a reluat discuțiile despre proiect.

"Vom da un impuls studiilor privind proiectul de legătură fixă pentru Strâmtoarea Gibraltar, care a fost inițiat de ambele țări în urmă cu 40 de ani. Un proiect strategic pentru Spania și Maroc, dar și pentru Europa și Africa", a declarat ea.

Tunelul, finalizat în cinci ani

Până în prezent, guvernul spaniol a alocat fonduri în valoare de 2,3 milioane de euro pentru ca SECEGSA (Societatea Spaniolă pentru Studii de Comunicare Fixă peste Strâmtoarea Gibraltar - n.r.) să aprofundeze acest proiect.

Potrivit site-ului de știri feroviare Railtech.com, traseul tunelului ar urma să meargă de la Punta Paloma, în Tarifa, la Punta Malabata, în Golful Tanger.

Acesta ar urma să fie săpat la o adâncime maximă de 300 de metri și ar avea o pantă maximă de trei procente.

Finalizarea proiectului este estimată să dureze până la cinci ani, ceea ce înseamnă că ar putea fi gata la timp pentru fotbalul din 2030, fiind o modalitate eficientă de a conecta cele două țări.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său
Citește și...
Plantele exotice au început să o ducă tot mai bine și la noi. Un român a plantat deja 1.200 de palmieri
Plantele exotice au început să o ducă tot mai bine și la noi. Un român a plantat deja 1.200 de palmieri

Plantele exotice înfrumusețează tot mai multe case și grădini din România. S-a schimbat clima și au început să o ducă tot mai bine și la noi. Sunt căutate de cei care vor aproape de casă un colț ca în Italia, Spania sau Grecia.

Urme de paşi umani, vechi de aproximativ 100.000 de ani, descoperite în Maroc
Urme de paşi umani, vechi de aproximativ 100.000 de ani, descoperite în Maroc

Peste 80 de urme de paşi umani, vechi de aproximativ 100.000 de ani, au fost găsite pe litoralul de nord al Marocului şi sunt considerate de cercetători ca fiind cele mai vechi urme cunoscute în Africa de Nord şi sudul Mediteranei.

Primul cartier portuar antic din Maroc a fost descoperit la Rabat
Primul cartier portuar antic din Maroc a fost descoperit la Rabat

Arheologii marocani au anunţat, vineri, descoperirea „primului” cartier portuar antic din Maroc, o extensie a sitului Chellah (sau Sala) din Rabat, aflat în patrimoniul mondial UNESCO.

 

Recomandări
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta

Prima ninsoare serioasă din acest sezon a provocat haos pe drumurile din țară și pe calea ferată. Cele mai mari probleme au fost pe Drumul Național 1, unde, joi înainte de răsărit, un TIR a intrat într-un parapet la Bușteni, blocând complet circulația.

BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui

BEC pentru alegerea preşedintelui României a decis înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online care îl ilustrează pe candidatul independent Călin Georgescu şi nu conţin codul de identificare al mandatarului financiar.

Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”
Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a afirmat că nu se pune problema desfiinţării unor oficii poştale, aşa cum anunţase directorul Poştei Române.