Ce se întâmplă dacă nu treci telefonul pe mod avion în timpul unui zbor
Activarea modului „avion” pe telefon în timp ce aeronava se pregătește pentru decolare este o parte standard a rutinei oricărei persoane care călătorește frecvent.
În modul avion, telefonul tău este deconectat de la rețelele celulare, dar poți totuși să folosești dispozitivul - și chiar să te conectezi la Wi-Fi-ul din avion, dacă este disponibil.
De ce trecem telefonul pe mod avion în timpul zborului și ce se întâmplă dacă nu o faci
Un sondaj din 2017 realizat de Allianz Travel Insurance a constatat că 17,2% dintre pasageri nu-și pun niciodată telefoanele în modul avion în timpul zborurilor.
Problema este că nu știm cu adevărat ce s-ar putea întâmpla pentru că interacțiunile dintre telefoanele mobile și avioane nu sunt studiate în mod particular.
Deși au existat relatări anecdotice despre dispozitivele electronice personale (PED-uri) care potențial interfera cu elementele electronice din avion, „a fost aproape imposibil să duplicăm aceste evenimente”, conform Boeing. Dar asta nu înseamnă că nu există niciun risc.
„Dacă nu-ți oprești telefonul mobil, acesta are potențialul de a interfera cu instrumentele de navigație”, spune un fost pilot de linie.
Telefoanele celulare instalate sau purtate la bordul avioanelor, baloanelor sau a oricărui alt tip de aeronavă nu trebuie să fie utilizate în timp ce aceste aeronave sunt în aer (nu ating pământul). Atunci când orice aeronavă părăsește solul, toate telefoanele celulare de pe bordul acelei aeronave trebuie oprite.
Ce se întâmplă dacă păstrezi rețeaua deschisă
O problemă legată de utilizarea telefoanelor mobile în timpul zborului este posibilitatea suprasolicitării turnurilor celulare de pe sol.
Atunci când zbori la altitudini joase - adică în timpul decolării și aterizării, care sunt considerate faze cruciale ale zborului - telefonul tău se conectează la mai multe turnuri simultan pe măsură ce te deplasezi.
Având în vedere toți pasagerii din aer în orice moment, acest lucru ar putea reprezenta o povară pentru rețeaua apropiată de aeroporturile foarte aglomerate.
În plus, se pune telefonul pe mod avion pentru că odată ce ajungi la altitudinea de croazieră pentru că oricum vei fi în afara razei de acțiune a turnurilor, deci bateria telefonului tău se va descărca mai repede în timp ce încearcă să se conecteze la nimic dacă nu faci asta.
Pe măsură ce tehnologia evoluează, apar noi amenințări în relația dintre telefon și avion. Și în prezent, cea mai mare amenințare o reprezintă rețelele 5G.
„Cu multe companii de telefonie oferind acum lățime de bandă 5G, există potențialul de interferență cu altimetrul radio, care este instrumentul pe care piloții se bazează pentru a indica momentul când trebuie să ridice roțile din față ale avionului pentru a ateriza”, spune fostul pilot.
Lățimea de bandă specifică pe care operatorii de telefonie mobilă din SUA o folosesc pentru serviciile 5G este foarte apropiată de lățimea de bandă folosită de altimetru, ceea ce crește potențialul de interferență.
Iar altimetru radio nu este ceva de luat în glumă.
Deoarece piloții stau atât de sus în cabina de pilotaj, le este dificil să vadă pista atunci când aterizează, motiv pentru care se bazează pe altimetru pentru orientare.
(În general, altimetrele radio sunt folosite în timpul aterizărilor cu vizibilitate redusă.)
Aproape 60% dintre toate accidentele de aviație din ultimii 20 de ani au avut loc în timpul fazei de aterizare a zborului, conform unui raport Airbus.
Prin urmare, când însoțitorii de zbor cer pasagerilor să-și pună telefoanele pe modul „avion” sau să le oprească, există un motiv bun pentru care pasagerii ar trebui să respecte această cerere.
Uniunea Europeană impune implementarea rețelelor 5G pe aeronave, permițând pasagerilor să comunice liber cu dispozitivele lor mobile, inclusiv să efectueze apeluri.
Dar există o diferență cheie între rețelele 5G europene și cele americane: rețelele europene operează la o frecvență diferită, ceea ce adaugă mai multă separare între utilizarea celulelor și altimetru radio.
Prin urmare, există mai puțină șansă de interferență.Și chiar dacă am trăi într-o lume în care apelurile telefonice sunt posibile pe zboruri, avioanele sunt spații comune - și de obicei foarte aglomerate. Ar fi nepoliticos să vorbești la telefon în avion.
Poți vorbi la telefon din avion?
Tehnic vorbind, da. Dacă avionul este suficient de jos, apelurile celulare ar putea reuși să se conecteze, deși s-ar conecta la diferite turnuri celulare pe măsură ce avionul s-ar deplasa, astfel încât conexiunea probabil nu ar fi grozavă și ar putea interfera cu rețelele de pe sol.
După ce treci de 3.000 de metri altitudine, este puțin probabil să poți face un apel celular, cu excepția cazului în care avionul este dotat cu propriul serviciu mobil.
Telefoanele celulare instalate sau purtate la bordul avioanelor, baloanelor sau a oricărui alt tip de aeronavă nu trebuie să fie utilizate în timp ce aceste aeronave sunt în aer (nu ating pământul). Atunci când orice aeronavă părăsește solul, toate telefoanele celulare de pe bordul acelei aeronave trebuie oprite.
La sfârșitul anului 2022, Comisia Europeană a decis că companiile aeriene pot folosi 5G în timpul zborului și că statele membre ale UE trebuie să pună la dispoziție tehnologia 5G pentru avioane până la 30 iunie 2023.
Boeing, Airbus America și Asociația de Comerț Airlines for America au argumentat că 5G ar putea împiedica siguranța prin interferența cu altimetrul radio al unui avion (instrumentul care măsoară distanța dintre un avion și sol), care este deosebit de critic în condiții meteorologice nefavorabile.
Dar 5G-ul din Regatul Unit și UE este diferit.
„Există mult mai puțină perspectivă de interferență”, a declarat Dai Whittingham, director executiv al Comitetului de Siguranță a Zborurilor din Marea Britanie, pentru BBC.
„Avem un set diferit de frecvențe pentru 5G, iar setările de putere sunt mai scăzute decât cele permise în SUA.”
Activarea modului avion dezactivează toate semnalele wireless și celulare emise de telefon.
Odată ce telefonul se află în modul avion (numit și modul de zbor pe unele dispozitive), utilizatorii pot activa manual anumite semnale înapoi, cum ar fi Bluetooth-ul și Wi-Fi-ul. Totuși, dacă faci asta s-ar putea să rămâi rapid fără baterie, mai ales dacă ai un zbor mai lung de 2 ore.