Tarom renunta la ultimul avion ce putea zbura in America. Cursa de New York, inaugurata de Ceausescu, desfiintata de Nastase
Agonia companiei aeriene de stat continua. Cea mai mare aeronava a Tarom se pregateste pentru ultimul sau zbor.
Compania Tarom va renunta la cea mai mare aeronava a sa, Airbus A310-325 botezat "Transilvania". In acest week-end, avionul va face ultima sa cursa pentru Tarom, au declarat pentru Stirile ProTV surse din cadrul companiei aeriene. Aeronava cu 209 locuri, dintre care 20 la clasa business, va fi retrasa, urmand ca ulterior sa se decida daca va fi vanduta sau inchiriata.
Citeste si: Marea familie de la TAROM. Noua conducere a descoperit ca 40% dintre angajati sunt rude intre ei
Airbus A310-325 era singurul avion Tarom care putea zbura de la Bucuresti la New York si mai avea un "frate geaman" care opera cursele spre Beijing. Un alt treilea avion similar s-a prabusit in 1995 la Balotesti, in cel mai mare accident aviatic din istoria Romaniei.
In noiembrie 2003, sub guvernul Nastase, compania aeriana de stat a renuntat la aceste rute transoceanice - desi cea de America data inca din 1974 , fiind infiintata dupa vizita lui Nicolae Ceausescu in SUA, urmata de o vizita la Bucuresti a secretarului de stat american, Henry Kissinger. Mai mult, cursa si avea un slot orar foarte bun pe aeroportul JFK. Un astfel de slot se vinde cu sume de ordinul zecilor de milioane de dolari. Nu se stie cu cat - sau daca - Tarom si-a vandut slotul.
Ministrul de atunci al Transporturilor, Miron Mitrea (foto sus), declara ca pierderile zborurilor lung curier care leaga Bucurestiul de Beijing si de New York se cifreaza anual la 20 milioane de dolari, aproape doua treimi din pierderile totale inregistrate de Tarom la acel moment. Director general adjunct, apoi director general plin al companiei era pe atunci Rodica Odobescu, cumnata premierului Adrian Nastase (foto jos).
Ulterior, un alt ministru de resort din alt partid, Radu Berceanu, a criticat decizia, in conditiile in care cele doua avioane continuau sa produca pierderi estimate la un milion de dolari pe luna din costurile de intretinere. S-a luat in considerare in mai multe randuri reluarea curselor spre SUA, dar pana si presedintele Basescu a negat ca aceasta ar fi posibila, din motive economice. Asa incat aeronavele Airbus A310-325 au fost reconditionate, si utilizate pe curse europene de mediu-curier, de pilda Bucuresti-Madrid (foto jos) ceea ce a provocat noi pierderi.
Acum, explicatia oficiala este ca aeronava este destul de veche - din 1991 - consuma mult, iar piesele sunt foarte scumpe. Oficialii nu au insa cu ce sa inlocuiasca aeronava, astfel ca Tarom va ramane doar cu 21 de avioane si fara nicio posibilitate a opera o cursa transoceanica.
Mai mult, aeronavele au fost deja scoase la licitatie in trecut, fara niciun succes. Pretul de pornire, pentru cele doua avioane, plus piesele de schimb si motorul de rezerva, era de 20 de milioane de dolari. Aparatele Airbus A310-325 au fost cumparate in 1992, statul platind atunci 219 milioane de dolari pentru amandoua.
Radu Pirca / Vitalie Cojocari
Sursa: Pro TV
Etichete: avioane, new york, tarom, curse, radu berceanu, Miron Mitrea,
Dată publicare:
27-10-2016 14:48