INTERNSHIP in IT: Cum te angajezi in Romania intr-o industrie care in SUA te plateste cu 6.000 USD inainte sa-ti iei carnet
In Statele Unite ale Americii, industria IT a inceput sa recruteze tineri din liceu, pe fondul lipsei acute de specialisti. Si in Romania, elevii au sansa sa afle cum functioneaza o firma de IT sau cum isi pot incepe o afacere.
Companii mari americane precum Facebook sau LinkedIn le ofera tinerilor de liceu stagii bine platite pe perioada verii. Inainte sa aiba voie sa conduca o masina, pustii primesc salarii de peste 6.000 de dolari dolari pe luna, o suma care depaseste chiar si castigul mediu din SUA.
Corporatiile apeleaza la adolescenti pentru ca a devenit dificil sa gaseasca studenti sau specialisti pentru joburile din domeniul IT. Facebook a inceput anul acesta sa primeasca elevi de liceu in practica, iar la LinkedIn programul acesta are deja doi ani.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Pentru tinerii din Romania posibilitatile nu sunt atat de vaste, insa si companiile mari de la noi, ca Microsoft, Intel, Oracle, Freescale sau Ubisoft, se implica tot mai mult in educatia elevilor si le arata cum functioneaza piata muncii si ce trebuie sa faca la un job. Intre timp, si unele scoli romanesti au proiecte cu Firme de Exercitiu, prin care liceenii invata sa puna bazele unei afaceri proprii.
Roberto Tamas din Onesti, “CEO” la 17 ani
Unul dintre tinerii romani care au avut parte de o experienta asemanatoare cu munca efectiva intr-o companie este Roberto Tamas. El a participat la un program sustinut de Microsoft, in care mentori din interiorul multinationalei le-au explicat tinerilor cum se creeaza si se vinde o aplicatie. Roberto si colegii lui au realizat o alarma inteligenta pentru Windows Phone si au fost organizati pe departamente: design, dezvoltare si marketing.
Muncind la aceasta aplicatie, Roberto si-a dat seama ca nu-si doreste de fapt sa fie programator, ci mai degraba ar prefera sa se ocupe “de gandirea unor proiecte si de cum acestea ar trebui sa functioneze”.
Elevul spune ca proiectul din cadrul Opening Opportunities l-a ajutat sa se pregateasca pentru un job adevarat. “Am observat diferenta dintre membrii echipei care au mai lucrat individual in proiecte in afara scolii si cei care nu au mai lucrat. Cu cei ce au mai lucrat comunicam mai usor, probleme pe care le intampinau se rezvolvau mult mai rapid, le tratau cu calm, ba chiar cautau sa le rezolve singuri folosind alternative. Pe cand cei care nu au mai avut experinte in afara scolii intampinau probleme la fiecare pas. Comunicarea cu acestia era dificila si lucram cu greu”, spune Roberto.
Cei mai buni tineri ajung sa fie angajati
Cea mai mare firma de recrutare IT&C din Romania, Brainspotting, ii da dreptate tanarului CEO. In general, absolventii fara niciun gram de experienta si fara sa aiba macar un internship au practic “sanse nule” sa se angajeze. Programatorii au insa noroc. Meseria e foarte cautata pe piata muncii si creste probabilitatea sa isi gaseasca un job bun. La fel se intampla cu toti absolventii facultatilor tehnice.
Maria Hostiuc, Senior IT&C Recruitment Consultant la Brainspotting, spune ca internshipurile sunt o cale buna pentru a suplini lipsa de experienta. In plus, pot deveni usor un job permanent. “Procentajul celor care ajung angajati poate fi undeva la 50%, daca internii studenti au o evolutie buna si sunt interesati sa continue in directia in care au urmat internshipul. Exista cazuri in care candidatii sunt foarte bine pregatiti, insa descopera pe parcurs ca nu isi doresc sa continue in acel domeniu”, spune Hostiuc.
Atunci cand vor tineri pentru un internship, companiile se uita la 3 aspecte. “Cauta tineri pasionati de ceea ce studiaza. De asemenea, foarte importanta este atitudinea, orientarea spre obiective care pot fi indeplinite si abilitatile de comunicare. Un alt factor de importanta majora este implicarea anterioara a candidatilor in diverse proiecte”, spune Maria Hostiuc.
MICROSOFT: Cheia pentru succesul industriei e crearea de oportunitati pentru tineri
Todi Pruteanu, Business Strategy Manager la Microsoft Romania, afirma ca in ultimul an, compania sa a interactionat cu sute de elevi de liceu la scolile de vara si in Saptamana Scoala Altfel. De baza este insa programul Opening Opportunities, care isi doreste sa ajute la crearea de sanse pentru tineri, in special pentru cei care isi doresc o cariera in IT.
“Prin Opening Opportunities am ajuns la 1560 de elevi instruiti in evenimente. Cu tot cu celelalte programe am trecut lejer de 2.000 de elevi de liceu”, spune Pruteanu. Programul e organizat de TechSoup si a pornit cu un grant de 50.000 de dolari de la Microsoft. Mentori si-au dedicat si cate 4 zile din program pentru a sta de vorba cu elevii, iar aceasta activitate “se apropie mult de calitatea asteptata la un program de stagii”, spune Pruteanu.
Compania sustine si platforma Virtual Academy, cu ajutorul carea cateva mii de specialisti romani au acces gratuit la training de tehnologie.
“Influentam in continuare 50% din locurile de munca din industria IT si cat de pregatiti sau disponibili sunt specialistii este o prioritate pentru noi”, mai spune managerul.
„Prin initiativa Microsoft YouthSpark, o reteta pe care o propunem este participarea la scara larga a industriei in practici de educatie non-formala cu scopul de a crea competente practice in randurile tinerilor, in parteneriat si in completarea a ceea ce se intampla in sistemul educational”, mai spune Todi Pruteanu.
Nexters.ro si OpeningOpportunities.ro sunt site-urile pe care tinerii pot gasi informatii despre viitoarele programe.
ORACLE a instruit 99.000 de elevi de liceu in ultimul an
“Programele de internship pentru liceeni sunt deocamdata o practica mai putin intalnita in tara noastra, motiv pentru care, in colaborare cu Ministerul Educatiei derulam programe specifice pe parcursul anului scolar integrate in programa de liceu”, spune Dan Garlasu, Sales Director, Oracle University.
Printre programele desfasurate de compania sa se numara Scoala de Vara Oracle, la care participa 20 de tineri care doresc invete despre mediul business. Programul se va organiza anul acesta in perioada 18 august - 12 septembrie si pot participa proaspetii absolventi de liceu, dar si studentii sau cei care au terminat facultatea.
“Pentru participantii care sunt imediat disponibili pentru angajare, programul se finalizeaza cu oferte de joburi. Cei care se intorc la studii sunt asteptati dupa absolvire. In paralel, ne implicam in fiecare an in tabara cu profil de informatica pentru elevi de la Galaciuc, Judetul Vrancea. Anul acesta va avea loc un Hackathon de Java sustinut de Oracle”, spune Garlasu.
Compania sustine si Oracle Academy, iar “facultatile si liceele pot insera aceste resurse in programa proprie de informatica si afaceri, pentru a se asigura ca elevii si studentii dobandesc abilitati relevante pentru industrie”, sustine reprezentantul Oracle. In tara noastra, peste 99.000 de elevi de liceu au participat la cursurile de SQL, PL/SQL si Java pe o perioada de un an. Lectiile sunt predate la clase, in licee, de peste 2000 de profesori de IT instruiti de Oracle Academy.
“La nivelul preuniversitar, compania le ofera scolilor si liceelor posibilitatea de a participa la programul Introducere in Informatica, un proiect Oracle Academy care asigura acces la pachete software de performante, medii de dezvoltare Java, pregatire practica, pregatire pentru certificare. Programul le creaza astfel elevilor participanti abilitatile IT necesare pentru a fi competitivi pe piata locurilor de munca”, mai spune Dan Garlasu.
“Materia inclusa in programul de Introducere in Informatica este menita sa le trezeasca elevilor interesul fata de programare si este destinat elevilor de liceu. Cursul se bazeaza pe Java si baze de date si include materiale de studiu individual”.
Garlasu citeaza un studiu realizat in 2013 de Manpower, care arata ca la nivel global 34% din angajatori au dificultati in a ocupa locurile vacante din cauza lipsei de personal foarte bine pregatit. In Romania vorbim de 45%.
INTEL. Ionut Budisteanu, castigatorul celui mai mare concurs de tehnologie din lume
Si la Intel elevii pot petrece cateva zile in cadrul companiei. “Au sansa sa vada ce presupune lucrul intr-o companie multinationala, sa ne puna intrebari legate de o posibila cariera tehnica, sa ne vada efectiv la lucru, asa cum suntem, in fiecare zi. Ulterior, avand exemplul din biroul nostru, pot decide ceea ce este mai bun pentru ei din punct de vedere profesional”, spune Adrian Cioroianu, Business Development Manager.
Compania organizeaza doua proiecte in acest scop, Job Shadow si IT Open Days, la care elevii de liceu pot vedea cum se munceste efectiv. Exista in plus un eveniment pentru fete, care cunosc angajate ale companiei si au ocazia sa le intrebe ce inseamna, ca femeie, sa ai un job in IT. “Este important ca, la 13-14 ani, sa ai contact cu mediul de business si sa iti poti face idee despre viitoarea ta cariera”, spune Cioroianu.
Intel a castigat popularitate in randul elevilor in special datorita concursului international castigat de Ionut Budisteanu, Intel ISEF, cel mai mare targ de stiinta si inginerie pentru liceeni din lume. Cu proiectul sau, masina low-cost care se conduce singura, Budisteanu a obtinut marele premiu al competitiei, in valoare de 75.000 de dolari.
Intel organizeaza si traininguri pentru elevii de liceu, la sediul sau ori in scoli, pe teme precum comunicare, negociere, management al timpului si leadership.
Intel are si proiecte care vizeaza scolile sarace. “Ii dotam cu laptopuri sau tablete, inleslindu-le accesul la manuale digital, internet, sa se poata conecta la table electronice din clasa si sa poata lucra in echipe. Avem deja mai multe astfel de proiecte-pilot in Oradea, Stei, Chiajna, Targu Jiu, Alexandria, Bucuresti, Otopeni”, spune Cioroianu.
In ultimul an Intel a interactionat cu 400-500 de elevi de liceu, de la toate profilurile. “Singurele conditii sunt sa fie curiosi, sa isi doreasca sa invete lucruri noi si sa aiba pasiune pentru ceea ce fac”, spune Adrian Cioroianu.
UBISOFT: 130 de liceeni au muncit sa creeze un joc
Si Ubisoft incearca sa-i atraga pe elevii. Compania, cunoscuta pentru jocurile Assassin's Creed, Far Cry si Watch Dogs le-a explicat ce trebuie sa stie daca isi doresc o cariera in gaming. Ubisoft a avut in anul scolar trecut activitati in 100 de licee din tara, la care au participat 530 de elevi.
Angajatii s-au implicat si in competitia IT&Creativity, sustinuta de Junior Achievement Romania, in care 130 de liceeni din Bucuresti au lucrat in echipa pentru a crea un boardgame. “Conceptele realizate pe parcursul unei saptamani au fost prezentate in fata unui juriu format din reprezentanti Ubisoft. Apoi echipele ce au continuat dezvoltarea conceptelor s-au intalnit la sediul Ubisoft pentru a prezenta stadiul jocurilor si pentru a primi feedback de la reprezentatii Ubisoft”, spune Cristian Tanase, External Communication Manager.
Proiectul IT&Creativity a cuprins studii de caz prin care liceenii au aflat mai multe despre joburile din cadrul Ubisoft, despre “responsabilitatile, cunostintele si abilitatile de care ai nevoie pentru a obtine un loc de munca in acest domeniu”, spune Tanase. De asemenea, angajatii companiei au vorbit despre experienta lor in cadrul unor Webinarii, la care au raspuns la intrebari. Elevilor li s-a dat si un Quiz prin care li s-au testat cunostiintele legate de profesiile existente, urmat de o tragere la sorti cu premii.
“Liceeni vad ce inseamna munca in aceasta industrie, cunosc oamenii din spatele jocurilor si au ocazia sa inteleaga ca pasiunea lor pentru jocuri poate fi dezvoltata intr-o cariera de lunga durata, dar aratam si parintilor ca este important sa descopere pasiunea si talentul copiilor lor, sa ii indrume, sa ii ajute”, spune Tanase.
A existat, de asemenea, si Job Shadow Day, eveniment la care 7 angajati Ubisoft au selectat 7 liceeni pe baza CV-urilor, care au petrecut o zi in cadrul companiei.
“Credem ca cel mai important lurcu pentru elevi este sa inteleaga ca dezvoltarea unui joc video este un process complex, ce necesita o pregatire specializata si pasiune. Cum multi dintre ei au pasiunea pentru jocurile video noi incercam le raspundem la intrebarile legate de directia in care ei trebuie sa mearga pentru a ajunge sa lucreze impreuna cu noi”, spune Cristian Tanase.
Toate programele Ubisoft sunt promovate pe conturile de Facebook si de Twitter ale companiei.
FREESCALE: Lupta pentru talente in industria IT este din ce in ce mai stransa
Si Freescale a primit in vizita elevi pentru a-i ajuta sa inteleaga ce profesie li se potriveste. Compania incearca sa ii atraga inca din scoala primara, pentru a le trezi interesul fata de matematica, stiinta si tehnologie.
“Cu ocazia programului Scoala Altfel, am gazduit 5 elevi ai unor licee de top din Bucuresti, oferindu-le oportunitatea sa petreaca o zi cu inginerii nostri, sa se “joace” cu tehnologia noastra si sa isi faca o idee cat mai clara despre ce inseamna sa lucrezi in Research & Development in tehnologie”, spune Roxana Dragomir, EMEA Talent Acquisition Manager. Ea sustine ca elevii implicatii in programe au fost extrem de motivati si au dovedit “un entuziasm greu de descris in cuvinte”.
Anul acesta, compania a avut si proiectul STEM Innovation Challenge, realizat in colaborare cu Junior Achievement, la care au participat 32 de elevi din cele mai bune licee bucurestene, selectati pe baza unui test. “Ei au invatat, cu ajutorul inginerilor software din Freescale Romania, cum sa programeze un robotel de tip «Line Follower» (n.r. care se deplaseaza de-a lungul unei linii). Sesiunile de pregatire s-au incheiat cu o competitie intre echipe”, spune Dragomir. Multi elevi si-au dorit sa realizeze propriul robot acasa si le-au cerut sfaturi inginerilor Freescale si dupa terminarea proiectului.
Roxana Dragomir spune ca lupta pentru talente in industria IT este din ce in ce mai stransa, iar fondurile alocate pentru instruirea elevilor cresc de la an la an. “Ne dorim ca pe viitor sa crestem numarul beneficiarilor, astfel incat din ce in ce mai multi elevi din Romania sa se bucure de oportunitatea de a descoperi alaturi de experti ce inseamna domeniul High Tech”, spune Roxana Dragomir.
Elevii de liceu din Romania, premiati international la concursurile Firmelor de Exercitiu
Dar si liceele au inteles ca informatiile teoretice pe care le ofera elevilor trebuie dublate de pregatire practica. Firmele de Exercitiu create de adolescenti de la Colegiul Economic “Costin C. Kiritescu” din Bucuresti au fost apreciate la competitii din Praga, Bratislava sau Plovdiv.
Profesoara Iuliana Serban, Coordonator Proiecte si Programe Educative, are in grija doua astfel de firme ale elevilor: ciocolateria FE Delight SRL si FE Golden Desert SRL, care se ocupa de vinderea obiectelor de design interior cu specific egiptean.
“Toti elevii clasei sunt implicati in Firma de Exercitiu si sunt incadrati pe departamente de lucru: Resurse Umane, Financiar-Contabil, Marketing, Vanzari, Achizitii sau IT. Orele de firma de exercitiu sunt in numar de trei pe saptamana, dar uneori elevii raman, datorita vointei si a placerii de a lucra, si la ore suplimentare pentru a termina ce au de realizat, in special inaintea competitiilor”, spune profesoara Serban.
Firmele create de elevi simuleaza pana in detaliu activitatea unei societati obisnuite. “Dupa ce isi aleg Managerul General al firmei si dupa ce fiecare stie ce atributii are de indeplinit, trebuie sa se faca cunoscuti pe piata Firmelor de Exercitiu. Pentru aceasta isi realizeaza un stand de prezentare a produselor sau serviciilor pe care le ofera, cataloage de prezentare, diverse materiale promotionale precum pliante, calendare, pixuri sau brelocuri. Denumirea, sigla si sloganul firmei sunt, de asemenea, importante”, spune profesoara.
La targurile Firmelor de Exercitiu desfasurate atat in tara, cat si in strainatate se realizeaza tranzactii economice pe bani virtuali, se completeaza documente si se atrag clienti. “Elevii isi dezvolta, prin lucrul la Firma de Exercitiu, capacitatea de a lucra in echipa, de a socializa, de a-si asuma decizii, de a indeplini sarcini de lucru, de a-si dezvolta competentele lingvistice”, spune profesoara Serban.
FE Delight SRL a strans 5 premii internationale la Targurile Internationale ale Firmelor de Exercitiu de la Praga, Bratislava si Bucuresti. A participat, de asemenea, si in tara la Targurile Regionale si Nationale de la Focsani, Giurgiu, Brasov, Ploiesti, Baia Mare si Bucuresti. In total, elevii au obtinut peste 20 de premii pe parcursul a doi ani scolari.
Cealalta firma de exercitiu, FE Golden Desert SRL, se lauda de asemenea cu doua premii internationale castigate la Plovdiv si la Bucuresti.
Text: Andrada Fiscutean ([email protected])
Sursa: Andrada Fiscutean
Etichete: Microsoft, oracle, internship, Intel, ubisoft,
Dată publicare:
07-08-2014 16:31