Adevarul despre "mitul Steve Jobs" si care este cel mai mare secret din interiorul Apple. Interviu exclusiv StirileProTV.ro
PARTEA A II-A | Ce inseamna Apple fara Steve Jobs, care este cheia succesului pentru ei si ce ar putea provoca declinul unui brand urias.
Stirileprotv.ro prezinta partea a doua a interviului cu Horace Dediu, analist international Apple.
Marti, Stirileprotv.ro a publicat prima parte a interviului, unde Horace Dediu, fost analist Nokia si angajat Microsoft, a vorbit despre asteptarile pe care trebuie sa le avem de la noul iPhone 6.
Cititi aici: Care sunt surprizele noului iPhone 6 la care ar trebui sa ne asteptam
Astazi, Horace Dediu explica ce inseamna inovatia pentru Apple, cine l-a inlocuit pe Steve Jobs si care este cel mai mare secret din compania americana in 2014:
"ADEVARUL DESPRE STEVE JOBS: A FOST NECESAR, DAR NU SUFICIENT"
Ce inseamna inovatia pentru Apple acum si care sunt optiunile lor pentru un viitor deceniu de success: un nou Steve Jobs sau un grup care gandeste ca un Steve Jobs?
Horace Dediu: Inovatia inseamna a inventa cu sens. Adica sa aduci creatii utile unui numar mare de oameni si sa ii convingi sa le foloseasca. Aspectul interesant cand faci bani din inovatie: e un fenomen rar care necesita ca multe discipline sa lucreze impreuna. E precum un film mare care cumva prinde si devine popular desi a costat putin sa-l faci.
Ceea ce stim noi despre inovatia tehnologica este un mix intre un leadership puternic, dar nu singular. Mitul despre Steve Jobs este ca acesta a fost atat necesar cat si suficient pentru succes. Adevarul despre Steve Jobs: a fost necesar, dar nu suficient. Ca sa ai parte de inovatie de succes ai nevoie de leadership puternic si munca in echipa cu initiativa si pasiune. E greu sa ai o formula de formare pentru asa ceva. Cum functioneaza asta la Apple este cel mai mare secret.
Care sunt angajatii cheie la Apple in acest moment? Au nevoie de un nou Jobs?
Toti angajatii Apple sunt cheia. As spune ca asta este formula magica a lor. Nu exista un magician sef si nu a existat niciodata.
Este proiectul “smart-home” ceva care ar putea fi implementat in urmatoarele doua decenii?
Daca acest proiect va insemna inlocuirea actualei infrastructuri, atunci nu se va intampla. Daca va inseamna adaugarea unor noutati in infrastructura existenta, atunci cu siguranta se va realiza.
Cresterea vine din segmentul de mijloc si de jos al smartphone-urilor, conform IDC. Ar fi indicat ca Apple sa lanseze un model mai ieftin decat iPhone 5C?
Daca Apple ar fi ingrijorata de crestere, atunci da. Dar trebuie sa ne intrebam de ce au evitat sa faca asta in urma cu 6 ani. Intrebarea nu este de ce Apple nu si-a largit portofoliul ci de ce ceilalti si-au diluat atat de mult eforturile si au avut un focus atat de slab.
APLICATII, BATERIE SAU CAMERA FOTO?
Aplicatii, baterie sau camera – care va fi viitorul teren de batalie pe piata smartphoneurilor?
Integrarea tuturor celor de mai sus. Cand noi experienta si servicii ies la lumina, cei care reusesc sa le faca utilizabile reusesc. Iar asta inseamna integrare.
Cine pune cea mai mare presiune pe Apple in acest moment: compania insasi, Samsung, LG, HTC, Microsoft si parteneriatul cu Nokia?
Cred ca ii motiveaza competitia, dar asta nu este intreaga imagine. Sa nu uitam ca se considera ca Apple sufera din partea presiunii competitorilor din partea companiilor de software, companiilor de servicii, media, hardware si tot ce se afla intre ele.
Spre exemplu, Apple e in competitie cu Amazon, Google si Samsung, dar competitia aici nu e tranzitiva. In alte cuvinte, Amazon nu este vazut ca fiind in competitie cu Samsung si nici Google nu concureaza cu Nokia. Astfel, compania Apple ar trebui sa fie receptiva la oricare alternativa de pe piata, indiferent de produs.
Asta devine rapid o idee absurda. Apple este un ecosistem de lucruri, iar sistemele intre ele nu pot fi comparate prin componentele lor.
CARE E PUNCTUL SENSIBIL AL APPLE ASTAZI
Care este punctul sensibil al Apple astazi. De ce se teme cel mai mult?
Sa piarda oameni. Cea mai mare provocare este sa reusesti sa pastrezi oamenii talentati, mai ales cand ei reusesc sa se imbogateasca datorita succesului firmei.
In 2012, ati descris in cadrul Guardian Mobile Business Summit caderea Nokia in competitia cu Samsung ca victima a teoriei disruptive: aparitia smartphone-ului. Este Apple in pericol sa devina o astfel de victima in viitorul apropiat? Ce alta tehnologie ar putea inlocui telefonul inteligent?
Da, Apple este vulnerabila in fata acestei teorii. Raspunsul nu este ca Apple trebuie sa se protejeze de ceva, ci sa se autoprotejeze in fata autodistrugerii. Autoprezervarea este un instinct genetic, astfel este foarte dificil de depasit psihologic.
Criza nu vine in clipa in care se schimba tehnologia, ci cand se schimba modelul de business, ceea ce reprezinta o schimbare culturala. Companiile imbratiseaza orice forma de tehnologie care respeecta si sustine modelul lor de business si resping si ignora orice tehnologie care se rupe de modelul lor.
Sa schimbi un model de business este ca un transplant de creier. Se intampla atat de rar ca numeri pe degetele de la o mana. Si pentru ca e atat de rar, companiile sunt vulnerabile si tind sa moara repede.
Ce ar putea declansa caderea Apple si cand?
Succesul este cel mai cunoscut motiv pentru esec. Sa ai succes in permanenta este foarte greu pentru ca dispare motivatia. Ce poate porni o criza motivationala ar fi pierderea credintei ca mai sunt probleme de rezolvat. - Horace Dediu.
Autor: Catalin Andrei, [email protected]