Cum a schimbat sârma ghimpată Vestul sălbatic al Americii

sarma ghimpata,
iStock

Legenda spune că la finalul lui 1876, un tânăr numit John Warne Gates ar fi construit un țarc împrejmuit cu sârmă, în mijlocul orașului texan San Antonio, scrie BBC.

După aceea, ar fi adunat cei mai duri și sălbatici tauri, pe care i-ar fi băgat în acest țarc și ar fi pus pariuri cu spectatorii privind posibilitatea ca animalele să rupă sârma și să scape. Cu toate acestea, bovinele n-au putut evada, potrivit legendei.

Astfel, vestea privind gardul lui Gates s-a dus, iar comenzile au început să curgă, scrie BBC News. Afișele publicitare de la vremea respectivă au calificat invenția drept „cea mai mare descoperire a perioadei”, iar Gates a descris-o ca fiind „mai ușoară decât aerul, mai puternică decât whiskey-ul și mai ieftină decât praful”. Mai târziu a ajuns să fie cunoscută drept sârmă ghimpată.

BBC comentează că descrierea de „cea mai mare descoperire a secolului” ar putea părea hiperbolică, în condițiile în care oamenii care au numi-o astfel nu aflaseră că Alexander Graham Bell avea să fie premiat pentru inventarea telefonului. În timp ce telefonul este considerat o descoperire transformativă, sârma ghimpată a schimbat Vestul Americii.

Printr-un decret al președintelui Abraham Lincoln, semnat în 1862, fiecare cetățean onest, între care femei și sclavi liberi, a putut cere 160 acri de pământ (n.r -0.6 kilometri pătrați) în teritoriile din Vestul Statelor Unite. Singurele condiții pentru a-l primi erau să construiască acolo o casă și să lucreze pământul timp de cinci ani.

Citește și
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Deși în teorie ar putea suna simplu, preeria era, la acea vreme, un teritoriu vast, neexploatat, care era potrivit pentru nomazi, nu pentru ca oamenii să se stabilească acolo, comentează BBC. Astfel, noii locuitori au avut nevoie să își delimiteze terenurile prin garduri, pentru a împiedica animalele să le strice culturile, însă în acele regiuni nu se găsea foarte mult lemn, pentru construcțiile dorite.

La început, ei au încercat să își facă garduri vii, dar creșteau greu și erau neflexibile. Nici gardurile din sârmă subțire nu au funcționat, pentru că vitele le distrugeau. Astfel, sârma ghimpată a fost răspunsul la problemele fermierilor.

Sârma ghimpată, motiv de disensiune

Dincolo de utilitatea sa, numeroși crescători de vite s-au arătat nemulțumiți de ideea ca oamenii să își delimiteze terenurile construind garduri din sârmă ghimpată, întrucât ei se ghidau după principiul că vitele ar trebui să pască libere pe pășuni. Gardurile au cauzat răni vitelor, uneori infecții care au dus la moartea animalelor.

Când furtunile le prindeau pe câmpuri, vitele rămâneau prinse în sârma ghimpată, astfel că mii de animale au murit, odată cu utilizarea sârmei ghimpate de către noii locuitori ai „Vestului sălbatic”.

Pe de altă parte, aceste evenimente au adus în discuție un alt subiect important: ce înseamnă să fii proprietar de pământ. Filosoful englez de secol XVII John Locke s-a întrebat cum de au ajuns oamenii să dețină pământ, în contextul în care, la începuturile Statelor Unite, nimeni nu deținea nimic.

În acest context, el a argumentat că fiecare persoană este în posesia muncii pe care o face. Astfel, o persoană care lucrează pământul, ajunge să o și dețină.

Astfel, abilitatea unei persoane de a deține o proprietate privată le dă oamenilor un motiv să investească și să sporească ceea ce dețin, fie că este vorba de o bucată de pământ în Vest, un apartament într-un oraș sau o creație intelectuală.
 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Interviu cu Papa Francisc, din avion, după vizita din România
Interviu cu Papa Francisc, din avion, după vizita din România

Papa Francisc a acordat un interviu jurnaliștilor români, după vizita pe care Suveranul Pontif a făcut-o în țara noastră.

Andreea Esca, de la Vatican: mesajul Papei Francisc înainte de a pleca spre țara noastră
Andreea Esca, de la Vatican: mesajul Papei Francisc înainte de a pleca spre țara noastră

Papa Francisc vine de vineri în România, iar în avionul care îl va transporta în țara noastră se va afla și Andreea Esca.

Povestea polițistului german care a început să plângă, după ce a ajutat românii să voteze
Povestea polițistului german care a început să plângă, după ce a ajutat românii să voteze

Moment emoţionant în haosul votului din străinătate, la alegerile europarlamentare de duminică.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.