Nouă descoperire istorică făcută sub stratul de gheaţă din Groenlanda

Ultimul update: Miercuri 13 Februarie 2019 15:45
Data publicarii: Marti 12 Februarie 2019 19:34
Categorie: Stiri Stiinta
gheata

Oamenii de ştiinţă au realizat anul trecut că stratul gros de gheaţă din Groenlanda acoperă o traumă prin care a trecut planeta noastră, o revelaţie urmată recent de o nouă descoperire similară, relatează agenţia Xinhua.

Un studiu publicat luni în jurnalul ştiinţific Geophysical Research Letters descrie posibila existenţă a celui de-al doilea crater de impact, îngropat sub stratul de circa 1,6 kilometri de gheaţă din nord-vestul Groenlandei, conform Agerpres.

Anunţul vine la scurt timp după descoperirea unui crater de 30 de kilometri lăţime situat sub gheţarul Hiawatha din Groenlanda, prima structură rezultată în urma impactului unui meteorit descoperită vreodată sub calotele glaciare terestre.

''Singura structură circulară similară, care s-ar apropia ca mărime de acesta, ar fi o calderă vulcanică colapsată'', a declarat Joe MacGregor, glaciolog la NASA.

''Însă, zonele cu activitate vulcanică cunoscută din Groenlanda se află la câteva sute de mile depărtare. În plus, un vulcan ar trebui prezinte o anomalie magnetică pozitivă clară, pe care nu o observăm în acest caz'', a adăugat MacGregor.

Aflat la doar circa 183 km distanţă de primul crater identificat, noua structură, cu o lărgime de aproximativ 36 km, s-ar fi format într-o altă perioadă, potrivit oamenilor de ştiinţă de la NASA.

Cercetătorii au descoperit că straturile de gheaţă care acoperă cel de-al doilea crater sunt mai vechi în comparaţie cu cele situate deasupra Hiawatha. În plus, al doilea crater este de două ori mai erodat.

În cazul în care se confirmă că este rezultatul impactului unui meteorit, acesta va fi cel de-al 22-lea cel mai mare crater de impact descoperit pe Pământ, potrivit studiului.

Echipa condusă de MacGregor a analizat imaginile brute obţinute cu ajutorul radarelor pentru a alcătui o hartă a topografiei solului aflat sub stratul de gheaţă. Printre acestea se numără şi imagini obţinute cu un radar special în cadrul Operaţiunii IceBridge desfăşurată de NASA.

Datele obţinute în urma Operaţiunii IceBridge au relevat totodată o anomalie gravitaţională negativă în zona respectivă, o caracteristică a craterelor de impact.

Reacția lui Eduard când și-a văzut camera renovată de echipa Visuri la cheie

Dragoș Bucur, surpriză inspirată din filmele western pentru Eduard

Povestea emoționantă a lui Eduard, un băiețel de opt ani imobilizat în scaun cu rotile pe viață

Revista Beau Monde a aniversat 18 ani de la apariție. Cătălin Măruță, gazda evenimentului

În calitate de ce va fi invitat Jeremy la nunta Carolinei

România, o nouă istorie pentru o nouă națională! Cucerim nordul! România U21 – Finlanda U21, joi de la ora 20:00, ÎN DIRECT la PRO TV! Bucurați-vă de fotbal!

Istoria EURO 2020 nu se scrie fără noi la București! Pe 15 noiembrie, România – Suedia se vede în direct la PRO TV de la ora 21:45!

Cu Amalia Năstase, fosta soție a lui Ilie Năstase, pe urmele copilăriei