Descoperire: Diamantele căzute din cer, într-o regiune din Sudan, provin din „rămășițele unei planete”

Sudan
Agerpres

Oamenii de știință au descoperit că un asteriod care s-a dezintegrat parțial în atmosfera Terrei în 2008, ducând la prăbușirea pe sol a unor fragmente care conțineau diamante, provenea din embrionul unei planete din Sistemul Solar.

Este vorba despre o „protoplanetă" de mărimea lui Marte sau a lui Mercur, s-a format în primii 10 milioane de ani de viaţă ai Sistemului Solar, înainte de a fi distrusă în urma coliziunilor cu alte corpuri cereşti telurice, potrivit cercetătorilor europeni, informează AFP, citat de Agerpres.

Asteroidul, denumit 2008 TC3 sau Almahata Sitta, avea mărimea unui automobil. El a fost reperat de astronomi cu câteva ore înainte de coliziunea cu Terra în octombrie 2008, fapt ce a permis oamenilor de ştiinţă să îi observe prăbuşirea pe planeta noastră.

Utilizând o tehnică de microscopie electronică, cercetătorii au studiat compoziţia diamantelor conţinute în fragmentele telurice care s-au dispersat deasupra deşertului Nubian (nordul Sudanului) după explozia asteroidului. Ei au ajuns la concluzia că aceste pietre preţioase s-au format la presiuni ridicate (peste 20 de Gigapascali), indicând faptul că acea protoplanetă ar fi trebuit să aibă o mărime cuprinsă între cea a lui Marte şi cea a lui Mercur.

Marte (rază de 3.390 de kilometri) şi Mercur (rază de 2.240 de kilometri) sunt cele mai mici planete din Sistemul Solar, care s-a format în urmă cu aproximativ 4,6 miliarde de ani.

diamant
Diamant de 910 carate, găsit într-o mină din Lesotho
„Decizia a fost deja luată”. Care e planul lui Putin de a ataca NATO, potrivit oficialilor militari și experți europeni din domeniul apărării

Potrivit oamenilor de știință, Aceste analize „aduc o dovadă convingătoare" a faptului că asteroidul provine dintr-o "planetă dispărută", care a fost distrusă apoi de coliziuni cu alte corpuri cereşti, au subliniat autorii studiului publicat în Nature Communications.

Descoperirea întăreşte teoria potrivit căreia planetele actuale ale Sistemului Solar s-au format din rămăşiţele câtorva zeci de protoplanete de talie mare, au adăugat oamenii de ştiinţă.

Meteoritul 2008 TC3 face parte dintr-o categorie de roci rare denumite ureilite, care reprezintă mai puţin de 1% din totalul obiectelor cereşti căzute pe Terra. Ele au adeseori o concentraţie ridicată de carbon, sub formă de grafit şi diamant.

Ce pensie are Rică Răducanu. Fostul portar împlinește azi 78 de ani
Ploaie cu diamante și lingouri de aur în apropierea unui aeroport din Rusia

Un avion care transporta 10 tone de aur, platină și diamante și-a pierdut o parte din încărcătură, la scurt timp după ce a decolat de pe aeroportul Yakutsk din Rusia. La scurt timp de la decolare, aeronava de transport a întâmpinat probleme.

Diamant de 910 carate, găsit într-o mină din Lesotho

Într-o mină din micul stat african Lesotho a fost găsit unul dintre cele mai mari diamante din lume.

Cele mai spectaculoase maşini din 2017. Cine a folosit vopsea din diamante sfărâmate

Maşinile care poluează cât mai puţin au continuat să domine saloanele auto de anul acesta, dar o mulţime de constructori s-au arătat tentaţi şi de cele care se conduc singure.

Importurile și vânzările la bijuterii, duble în această perioadă. Inelul de 44.000 de euro creat de un român

Se apropie luna în care magazinele de bijuterii din România vor vinde sute de mii de inele, broșe și lănțișoare, pe care doamnele și domnișoarele le vor găsi ascunse sub brad.

Cum explică Nicolae Ciucă legea care dezincriminează evaziunea fiscală sub un milion de euro dacă prejudiciul este plătit

Preşedintele PNL Nicolae Ciucă, unul dintre iniţiatorii legii care dezincriminează evaziunea fiscală sub un milion de euro dacă prejudiciul este plătit, a explicat care au fost motivele pentru care a promovat această lege controversată.

Mită electorală într-o comună din județul Olt. Polițiștii s-a autosesizat după ce au văzut filmarea pe internet

Poliţiştii din județul Olt s-au sesizat din oficiu şi au deschis un dosar penal în care efectuează cercetări pentru infracţiunea de coruperea alegătorilor, după ce au fost postate online imagini cu persoane care împărțeau pachete unor locuitori.

Rusia a declanșat o ofensivă de proporții în Ucraina. Armata lui Putin încearcă să creeze o zonă-tampon

Forţele ruseşti au lansat vineri dimineaţa devreme un atac terestru cu blindate asupra regiunii ucrainene Harkov din nord-estul ţării, avansând un kilometru în apropierea oraşului de frontieră Vovceansk, într-un efort de a crea o zonă-tampon.