"Vino cu televizorul vechi si primesti reducere pentru unul nou!"
Astfel de promotii asemanatoare sistemului buy-back de la masini si folosite initial pentru cateva electrocasnice s-au extins rapid pentru aproape orice aparat electric.
Ideea a fost imbratisata de comerciantii care spera sa-si recastige clientii pe care i-au pierdut odata cu izbucnirea crizei.
Peste 50% dintre romani folosesc electronicele pana cand acestea se strica.
In Romania, durata medie de utilizare a electrocasnicelor mari depaseste 13 ani.
Tara noastra este codasa in Europa la capitolul schimbarea electrocasnicelor vechi. Mai bine de jumatate din populatie repara masinile de spalat si televizoarele pana cand nici cel mai bun electrician nu mai are ce sa le faca.
Se pune desigur problema banilor, dar multi nu stiu ca leii investiti intr-un frigider nou, ar putea fi recuperati din facturi, pentru ca cel vechi consuma de doua ori mai mai multa energie.
Ca sa ii incurajeze pe romani sa cumpere aparate noi, producatorii de electrocasnice au lansat campanii peste campanii. Cei care vor sa-si ia o combina frigorifica, o plasma, un aspirator sau un robot de bucatarie, primesc reduceri de 15- 20% daca aduc un aparat vechi.
Pe langa reducerea costurilor, innoirea electrocasnicelor prin sistemul buy-back inseamna si reciclare corecta. Si aici stam foarte prost.
UE ne cere sa colectam 4 kilograme pe cap de locuitor anual, ori noi nu strangem nici macar unul singur de aparatura electronica.