Ultimele modificari ale programului "Rabla", in dezbatere publica de luni. Care sunt noutatile

Rabla

Programul "Rabla" - care se va desfasura si anul acesta, dar cu noi modificari, ce ar urma, luni, sa fie puse in dezbatere publica - are o istorie de opt ani, dar cele mai spectaculoase rezultate le-a inregistrat in 2010. 

Nota: O analiza realizata de Mediafax.

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a anuntat ca luni va fi lansat in dezbatere publica proiectul de act normativ vizand derularea in 2013 a Programului de stimulare a innoirii parcului national auto, cunoscut drept "Rabla".

Numele programului s-ar putea schimba, insa, de anul acesta, pe langa alte aspecte. Pana in prezent, ministrul a spus ca valoarea tichetului obtinut contra casarii masinii uzate, mai vechi de 10 ani, va creste la 6.500 de lei (1.500 de euro), de la 3.800 de lei, dar si ca reducerea pentru achizitionarea unui autovehicul nou se va acorda pentru un singur tichet, eliminandu-se posibilitatea cumularii a pana la trei tichete, pentru a obtine o reducere mai mare.

Altfel, s-ar avea in vedere acordarea de bonusuri suplimentare pentru cei care isi duc la casat autoturismele vechi, fiind luata in calcul acordarea unei reduceri de 2.500 de euro la achizitionarea unei masini electrice, atat pentru cetatenii, cat si pentru firmele care se pot numara printre beneficiarii programului.

Citește și
Rabla
Ministrul Mediului:"Schimbam programul Rabla".Cum se vor acorda tichetele de reducere din 15 aprilie
Un român s-a însurat cu o prințesă din Africa și a devenit Sultan. Soția lui a venit în România pentru a-l susține în cariera politică

Programul de stimulare a innoirii parcului national auto a fost instituit in 2004, printr-o ordonanta de urgenta cu 11 articole (OUG nr. 99/ 2004), emisa de Guvernul condus de Adrian Nastase.

"Poate beneficia de o prima in cuantum de 30 milioane lei (3.000 de lei noi - n.r.) orice proprietar al unui autoturism uzat care intruneste cumulativ urmatoarele conditii: a) preda spre casare unei unitati REMAT autoturismul uzat proprietate personala, obtinand astfel un certificat REMAT, b) achizitioneaza un autoturism nou de la un producator validat
", prevedea actul normativ.

Un autoturism uzat era considerat unul cu o vechime mai mare sau egala cu 12 ani si aflat in stare de functionare, iar proprietarul trebuia sa fie persoana fizica.

Prima contra casarii putea fi obtinuta o singura data, iar pentru achizitionarea unui autoturism nou putea fi obtinuta o singura prima. Certificatele REMAT nu erau transmisibile decat, prin exceptie, pentru rudele de gradul I si mostenitori.

Potrivit raportului de activitate al Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) pe 2005, pentru implementarea acestui program a fost alocata nerambursabil, din Fondul pentru mediu, suma de 45.000.000 de lei pentru scoaterea din uz a unui numar de 15.000 autoturisme si cumpararea de autoturisme noi, cu un grad scazut de emisii poluante.
Au fost incheiate 20 contracte de finantare nerambursabila intre AFM si persoane juridice validate (producatori, importatori autorizati, sau reprezentanti autorizati ai acestora), de la care cetatenii au achizitionat autoturisme noi.
Ca rezultat, au fost scoase din uz 14.607 autoturisme vechi care poluau mediul, prin alocarea sumei de 43.823.000 lei din Fondul pentru mediu (procent de realizare: 97%), mai arata raportul citat.
Din 2006, au fost emise anual noi ordonanate de urgenta pentru continuarea programului. De atunci, persoanele care puteau incasa prima contra casarii autoturismului erau proprietarii si mostenitorii acestora.
Totodata, in OUG nr. 38/ 2006 si in cele date in urmatorii ani, se preciza ca se interzic omologarea pentru circulatie si reinmatricularea ulterioara a unui autoturism uzat predat spre casare sau reutilizarea caroseriei, sasiului ori motorului acestuia, aceste fapte constituind contraventii si fiind sanctionate cu amenda de la 10.000 de lei la 20.000 de lei.
In 2006, programul s-a derulat in doua etape, in cea de-a doua intrand numai producatorii, importatorii de autoturisme si reprezentantii autorizati ai acestora care au utilizat cel putin 80 la suta din suma contractata anterior.
Au fost incheiate 29 contracte de finantare nerambursabila intre AFM si producatori si importatori si a fost alocata suma de 49.500.000 de lei pentru scoaterea din uz a unui numar de 16.500 autoturisme si cumpararea de autoturisme noi.
Pana la final, s-au alocat efectiv 45.330.000 de lei si au fost casate 15.110 autoturisme (procent de realizare: 92%).
In 2007, a fost alocata aceeasi suma, dar in trei etape, si au fost incheiate 56 de contracte cu producatorii si importatorii. Din finantare, s-au cheltuit 49.332.000 de lei, fiind scoase din uz 16.444 de autoturisme vechi (procent de realizare: 99,66 %).
Programul Rabla a beneficiat in 2008 de o alocare bugetara de 120 de milioane de lei, din care s-a folosit suma de 91.398.000 de lei, fiind scoase din uz 30.466 de autoturisme vechi care poluau mediul, din cele 40.000 prevazute (procent de realizare: 76%). Celelate 9.534 de autoturisme nu au fost utilizate, din impedimente de natura tehnica ale producatorilor validati, respectiv intarzieri in procesul de productie si/sau intarzieri in livrarea autoturismelor catre dealeri, se arata in raportul AFM pe 2008. In acel an, au fost incheiate 106 contracte cu producatorii si importatorii de masini.
La sfarsitul anului 2008, a intrat in vigoare o noua ordonanta de urgenta (OUG nr. 217/ 2008) pentru reluarea programului in 2009, insa cu mai multe modificari.
Autoturismele care puteau fi casate contra primei trebuiau sa aiba cel putin 10 ani, si nu 12, ca in anii precedenti, iar valoarea primei urca la 3.800 de lei.
Ordonanta prevedea o alocatie bugetara de 228 de milioane de lei, insa aceasta a fost de 190 de milioane de lei, potrivit raportului AFM pe 2009. In acest an, au fost validati 142 de producatori. Din bugetul alocat, au fost utilizati 122.842.600 de lei, pentru scoaterea din uz 32.327 de autoturisme vechi, din cele 50.000 prevazute (procent de realizare: 65%).
In a doua jumatate a anului 2009, au fost adoptate o serie de acte normative prin care programul a fost extins. In primul rand, de program au putut beneficia de atunci si firmele, nu numai persoanele fizice. Totodata, daca pana atunci cei care beneficiau de prima de casare erau obligati sa dispuna de resurse proprii pentru a achita diferenta din pretul total al masinii dorite, de acum exista varianta acoperirii costului din alte surse, precum leasing-ul. Totodata, autovehiculele incluse in program puteau fi si autoutilitarele usoare.
Dupa 2009, modul de functionare a Programului "Rabla" a fost reglementat, an de an, printr-un ghid de finantare, aprobat prin ordin al ministrului Mediului.
Anul 2010 a adus si alte schimbari majore. Prima de casare a fost inlocuita cu un tichet valoric de 3.800 de lei. Fiind nenominale, tichetele puteau fi comercializate pe piata libera, iar cel interesat de achizitionarea unui automobil nou putea prezenta pana la trei tichete pentru o reducere mai mare.
Programul a avut in 2010 un buget total de 722.000.000 de lei, alocat in scopul scoaterii din uz a 190.000 autovehicule mai vechi de 10 ani. Rezultatul a fost casarea a peste 186.000 de masini si achizitionarea a aproape 60.000, cu ajutorul bonurilor valorice.
In 2011, au fost scoase din uz 116.641 de masini vechi si au fost cumparate aproximativ 40.000 de vehicule noi, potrivit datelor furnizate de Ministerul Mediului.
In 2012, au fost casate 44.857 autovehicule uzate si achizitionate 15.149 autovehicule noi, dintre care 4.740 de origine autohtona. Pentru achizitionarea autovehiculelor noi, s-au utilizat 44.688 tichete valorice, dintre cele 45.000 alocate.
Anul trecut, AFM a alocat pentru derularea Programului "Rabla" un buget de 171.000.000 de lei, din care s-au cheltuit 153.888.600 de lei.
Introducerea tichetelor valorice nenominale a favorizat si aparitia unei piete a acestora. La sfarsitul anului trecut, premierul Victor Ponta vorbea despre "un fel de bursa ilegala a tichetelor, nereglementata si neimpozitata" si despre posibilitatea de a nu se mai permite cumularea tichetelor sau folosirea de catre altcineva decat proprietarul masinii.
Anunturile facute de ministrul Mediului au aratat ca va fi urmat acest principiu, desi, ulterior, Rovana Plumb a spus ca va fi "cu siguranta" posibila instrainarea voucherului, pentru ca "sunt foarte multi cetateni care nu au posibilitatea sa isi cumpere un autoturism numai in baza tichetului".
 

Citeste si: Site-urile pentru adulti care pot contine virusi. Un studiu arata ca numai 6 din 10 sunt sigure

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Ultimele modificari la care Ministerul Mediului lucreaza pentru noul program
Ultimele modificari la care Ministerul Mediului lucreaza pentru noul program "Rabla"

Noul program Rabla incepe cu intarziere si sub alt nume, deocamdata secret. Ca sa elimine piata neagra a tichetelor, Ministerul Mediului vrea ca voucherele sa fie nominale si sa poate fi transmise doar o singura data.

Ministrul Mediului:
Ministrul Mediului:"Schimbam programul Rabla".Cum se vor acorda tichetele de reducere din 15 aprilie


Rovana Plumb a spus, sambata, intr-o conferinta de presa la Alba Iulia, ca noul program de innoire a parcului auto va intra in vigoare si implementare din 15 aprilie, potrivit Mediafax.

Rovana Plumb:
Rovana Plumb: "Programul Rabla va incepe in 15 aprilie". Cat va fi valoarea unui tichet

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a anuntat, sambata, ca programul de innoire a parcului auto va fi implementat incepand cu 15 aprilie, iar valoarea unui tichet va fi de 1.500 de euro, ministrul neputand preciza cate tichete vor fi emise.

Recomandări
Acoperișuri smulse de vânt, oameni răniți și accidente în vestul și centrul țării. Vremea severă se mută în sud și est
Acoperișuri smulse de vânt, oameni răniți și accidente în vestul și centrul țării. Vremea severă se mută în sud și est

Vântul a măturat cu o forță incredibilă vestul și centrul țării. 8 acoperișuri au fost luate pe sus în Caraș-Severin. Un tânăr din Timișoara a fost lovit de un panou publicitar desprins de o rafală.

Orașele în care se află cele mai accesibile cartiere din România. ”Condițiile de locuire sunt mai bine satisfăcute”
Orașele în care se află cele mai accesibile cartiere din România. ”Condițiile de locuire sunt mai bine satisfăcute”

Sibiu și Craiova sunt orașele care ar avea cele mai accesibile cartiere, arată un clasamant bazat pe votul locuitorilor. La polul opus, se află cartiere din Capitală, dar și din Cluj, unde oamenilor li se pare că viața lor este mai scumpă.

LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Oamenii pot vota până la 23:59 în toate cele trei zile
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Oamenii pot vota până la 23:59 în toate cele trei zile

A început votul în diaspora pentru alegerile prezidențiale. Românii din străinătate au la dispoziție trei zile pentru a-și alege președintele.