Transportatorii se plâng de carantina impusă șoferilor nevaccinați: Românii vor "îngroşa" rândul şomerilor sau vor emigra
Transportatorii critică decizia autorităţilor de a-i pune în carantină pe şoferii de camioane la intrarea în ţară, dacă nu sunt vaccinaţi, arătând că în acest fel şoferii români vor "îngroşa" rândul şomerilor sau vor emigra.
"Guvernul distruge cu bună ştiinţă una dintre puţinele industrii în care România e competitivă la nivel european", este titlul unui comunicat de presă transmis, luni, de către Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002, cu sediul în Arad, care este cea mai mare structură reprezentativă a transportatorilor de mărfuri din vestul ţării, având aproximativ 850 de firme de transport membre, cu peste 7.000 de camioane.
"Guvernul recidivează şi penalizează transportatorii pentru gradul mic de vaccinare a populaţiei României şi a decis intrarea în carantină 14 zile a şoferilor profesionişti care revin din ţări roşii din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu COVID-19, dacă nu sunt vaccinaţi şi nici nu pot dovedi că au trecut prin boală în ultimele trei luni. Măsura este unică în Europa, şoferii profesionişti fiind exceptaţi de la măsura carantinei în toate ţările, cu scopul de a menţine lanţurile de aprovizionare cu marfă, aşa cum recomandă şi Comisia Europeană, care a creat în acest sens 'culoare verzi' şi a îndemnat la exceptarea de la carantinare a şoferilor profesionişti", se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, "prin această măsură, Guvernul obligă şoferii români să îngroaşe rândul şomerilor dacă nu vor să se vaccineze sau să emigreze în alte ţări, lucru foarte probabil dat fiind viitorul incert al firmelor româneşti de transport şi criza profundă de şoferi cu care se confruntă toată Europa".
APTE 2002 atrage atenţia şi asupra altor probleme ale transportatorilor, cum ar fi reîncadrarea diurnei şoferilor care lucrează în transportul internaţional ca venit de natură salarială şi obligarea firmelor la plata impozitelor şi contribuţiilor sociale aferente, retroactiv pe cinci ani.
"Asociaţiile patronale din transporturi consideră măsura luată de ANAF abuzivă şi acuză guvernanţii că fac jocul statelor vest-europene care vor să elimine concurenţa est-europeană de pe piaţa de transport internaţional. În timp ce state precum Polonia, Lituania sau Ungaria îşi protejează propriii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna. Efectele sunt devastatoare cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalităţile fiind imposibil de plătit de nicio firmă", se arată în comunicat.
APTE 2002 susţine că "firmele de transport din România se confruntă astfel, pe de-o parte, cu plecarea forţei de muncă, iar pe de altă parte cu controale abuzive ale ANAF care le bagă direct în faliment după impunerea unor sume uriaşe de plată ca impozite şi contribuţii sociale pe ultimii cinci ani".
"Demersurile făcute până acum pentru deblocarea situaţiei create de controalele desfăşurate de ANAF au rămas fără rezolvare, ajungându-se într-un moment de impas grav în relaţia cu autorităţile competente ale statului român. Protestele (de stradă) sunt iminente pe fondul tensiunilor acumulate, într-un moment în care menţinerea competitivităţii acestui sector de activitate, care nu a beneficiat de subvenţii sau ajutoare de stat, este puternic subminată, în loc să constituie un capitol de succes într-o strategie naţională bine conturată", se mai arată în comunicat.
APTE 2002 susţine că transporturile rutiere au fost principalul contributor la exportul de servicii al României în ultimii ani, cu un total de 5,68 miliarde de euro în 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mărfuri.