România trebuie să importe din alte părți cantități uriașe de motorină, după ce UE a interzis carburanții rusești
România trebuie să facă rost de o cantitate uriașă de motorină pentru a înlocui importurile rusești. Asta, după ce a intrat în vigoare embargoul impus de Uniunea Europeană carburantului obținut din țiței rusesc.
Dacă benzină avem suficientă, din producție internă, pentru motorină trebuie să găsim surse externe, ca să acoperim 1,7 milioane de tone. Ministrul Energiei dă asigurări că nu vor fi probleme de aprovizionare, pentru că marile companii au găsit deja alternative de import.
Statele din Uniunea Europeană nu mai pot aduce pe mare produse petroliere rusești - adică benzină și motorină, potrivit embargoului intrat în vigoare.
Thomas O'Donnell, expert în energie, Keenan Institute: ”Este o decizie majoră. Câteva milioane de barili de motorină veneau pe zi din Rusia și acum (Uniunea Europeană) renunță de tot”.
Laura Culiță: ”Cum la benzină situația e clară - avem destulă din producție proprie, ba chiar și exportăm- probleme ar putea fi la motorină. Potrivit specialiștilor în energie, cam o treime din motorina folosită la noi provine din import. Adică România are de acoperit 1,7-2 milioane de tone de motorină. Unul din actorii mari din piață a spus că aduce motorină din India, Orientul Mijlociu sau Marea Mediterană, în locul celei din Rusia”.
România importa 2,5 milioane de tone de motorină pe an din Rusia
Motorina este esențială pentru funcționarea unei economii. Este folosită pentru mașini personale, tiruri, locomotive, mașini agricole și de război.
Eugenia Gușilov, specialist energie: ”România, din ceea ce rafinează, din rafinării proprii, nu reușește să-și acopere necesarul de motorină. Cred că România a netezit deja această furnizare alternativă de țiței și chiar de produse petroliere, pentru că avem Bulgaria, Turcia, de unde putem importa”.
În 2021, cele trei rafinării de la noi, care fac și exporturi, au procesat aproape 10 milioane de tone de țiței, din care 7 milioane au fost de import. 2,5 milioane au venit din Rusia.
Rafinăria Petromidia, deținută de kazahi, prelucrează doar petrol din Kazahstan și are o capacitate de rafinare de 5,5 milioane de tone.
Petrobrazi, controlată de OMV Petrom, cu o capacitate de 4,5 milioane de tone, are asigurate două treimi din necesar din țițeiul românesc, iar restul este de import - din India, Orientul Mijlociu și din Marea Mediterană. Anul trecut, a importat 500 de mii de tone de motorină din alte surse decât rusești.
La Petrotel, deținută de rușii de la Lukoil, specialiștii spun că soluția ar fi tot țițeiul kazah.
Ministrul Energiei dă asigurări că nu vor exista probleme de aprovizionare
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, dă asigurări că nu avem motive de îngrijorare și că nu vor exista probleme de aprovizionare, după ce a discutat cu marii importatori care au găsit soluții non-ruse de import.
Specialiștii spun ar putea fi presiuni pe prețul motorinei, dar că totul depinde de evoluția războiului din Ucraina, în care sunt consumate cantități uriașe.
Din cele aproape 10 milioane de vehicule din parcul auto românesc, aproape jumătate sunt pe motorină. Dacă ne uităm la prețuri, motorina este considerabil mai scumpă decât benzina.
Un litru costă în medie 7,64 lei, în vreme ce benzina ajunge la 6,57 de lei pe litru.