Romania va pierde peste 100 de miliarde de dolari pentru fiecare generatie axata pe invatat pentru examene, si nu pe abilitati practice pentru viata

Le-au spus "verde-n fata" celor din Guvern oficialii Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica si cei ai UNICEF, veniti in Romania ca sa analizeze sistemul nostru de invatamant. Cireasa de pe tort a venit insa de la ministrul Educatiei. Ce are de gand sa faca pentru ca Romania sa ia rezultate mai bune la testele internationale? "Ii trimitem pe copiii care vor da teste si pe profesorii lor intr-o excursie de cateva zile", a spus "vizionarul", Pavel Nastase.

O nota mare la examen e singurul motiv pentru care elevii romani invata la scoala. Aceasta este concluzia raportului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, cea care gestioneaza in toata lumea testarile PISA. Anul trecut Romania a luat locul 48 din 70 de state.

Andreas Schleicher, Director pentru Educatie al OECD: "Lumea moderna nu mai rasplateste oamenii doar pentru ce stiu, Google stie oricum totul. Lumea moderna rasplateste oamenii pentru ce pot face cu ceea ce stiu. Asta e partea din testele PISA la care elevii romani chiar au esuat. Asa ca ar trebui construita o cultura a competentelor."

Elevii nostri nu folosesc mai nimic din tot ce invata. De exemplu, 2 din 5 copii nu pot asocia forma unui covor cu un dreptunghi, asa ca nu au putut calcula suprafata covorului, desi formula era oferita in test. Evaluarile PISA sunt date din trei in trei ani, in 180 de scoli din tara, elevilor de 15 ani. In loc sa fie ingrijorat ca patroneaza un sistem de educatie invechit, care produce mediocritate, ministrul educatiei, Pavel Nastase, vrea sa-i stimuleze pe cei testati cu recompense:

Pavel Nastase, Ministrul Educatiei: "Profesorii care vor indruma clasele respective, putem sa ne gandim la unele motivatii care sa-i determine sa lucreze mai bine cu elevii respectivi si sa-i antreneze. Putem sa ne gandim si la motivarea, de ce nu, si a elevilor care participa la aceste evaluari. Va dau un exemplu: putem sa le oferim o excursie de cateva zile, sa mearga intr-o excursie nu stiu, sa viziteze un muzeu, sa le dam o gratuitate la o expozitie.... Si pentru profesori sa mearga impreuna cu elevii"

Expertii straini au fost uimiti de propunerea oficialului roman.

Andreas Schleicher, Director pentru Educatie al OECD: "PISA este oglinda intregului sistem de educatie, iti arata slabiciunile si atuurile, NU este despre scolile care iau parte la test. Cea mai buna cale spre rezultate mai bune la testele PISA este imbunatatirea calitatii predarii si invatarii peste tot. Sa te asiguri ca Romania evolueaza ar trebui sa atragi cei mai talentati profesori acolo unde sunt clasele cele mai dificile, sa construiesti cariere atragatoare pentru dascali si sa iti platesti profesorii mai bine."

Afshan Khan, directorul regional al UNICEF ECE-CSI: "- Orice ar face profesorii, nu trebuie sa se concentreze doar pe examene, ci pe cum invata elevii. Al doilea lucru e ca trebuie sa asiguram ca asiguram sanse egale pentru toti."

Expertii internationali au gasit in sistemul nostru de invatamant cele mai mici salarii din Europa si cei mai demotivati profesori, diferente uriase de la sat la oras, ori intre cei mai bogati si cei mai saraci copii.

In raportul lor, sunt recomandari clare care arata pas cu pas ce trebuie schimbat, incepand cu evaluarile, manualele, programele si terminand cu salarizarea, pregatirea dascalilor si mentalitatea. Din pacate, scoala romaneasca de azi afecteaza economia Romaniei de maine. Iar astazi 40% dintre tinerii de 15 ani nu par avea nicio sansa de a deveni angajati productivi.