Experiment in labirintul urban al Bucurestiului. Ce sanse are sa traverseze strada un om legat la ochi sau in fotoliu rulant
Capitala este un oras inaccesibil pentru oamenii cu probleme de vedere, de auz sau tintuiti intr-un scaun rulant.
Sutele de intersectii in care bordurile au peste 15 centimetri si trecerile fara avertizare sonora ii fac pe cei si asa neputinciosi dependenti de un insotitor. Insa si pietonii perfect sanatosi sau mamele care au bebelusi isi dau seama repede ca Bucurestiul pare facut numai pentru masini.
"Mie mi-e frica pe trecerea asta, ca se schimba repede verdele. Si mai sunt si unii care taie de regula banda", spune un barbat in fotoliu rulant.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
De 31 de ani in fotoliul rulant, Matei spune ca orasul in care traieste e un labirint in care, odata intrat, poate oricand sa ramana captiv.
Iata si un experiment. Un barbat incearca sa traverseze intersectia de la Universitate. Drumul prin pasajul subteran are doar 72 de metri, insa cheia rampei pentru cei in carucior se afla, conform afisului, la angajatii statiei. Iar angajatii sunt la sfarsit de saptamana acasa. Si asa incepe chinul traversarii la suprafata, printre masini parcate prost si gropi in asfalt si peste borduri inalte de 10 cm, in loc de 2 cat spune legea.
"In loc de un drum de 10 minute, am facut peste o ora. Sunt oameni care nu pot munci, nu pot merge la teatru, nu pot trai ca cetateni", spune Matei Ghigiu.
Capitala e inaccesibila si nevazatorilor. Avem doar cateva zeci de semafoare cu avertizare sonora si treceri cu benzi in relief. In Piata Romana, o tanara se pune in postura unui nevazator si isi da seama ca NU ar putea iesi din casa neinsotita.
"Aud trafic, zgomot, oameni, dar nu aud nimic de la semafor. Teoretic, ar fi trebuit sa fie un semnal sonor care sa-mi indice daca pot sa nu traversa", a spus tanara.
Si surzii sunt pierduti pentru ca in zonele cu vizibilitate scazuta nu sunt afisaje care sa arate ca se apropie un mijloc de transport in comun.
Dar chiar daca ai doua picioare valide, auzul si vazul intacte, tot e greu sa te descurci in intersectiile in care timpul de traversare pentru pietoni e de doua ori mai scurt decat cel pentru masini. In plus, in zona Brancoveanu, zebra e ingustata de balustradele care protejeaza refugiul de tramvai.
Mamele cu copii in carut risca enorm. Intre timp, primariile de sector si cea generala, dar si Ministerul Muncii tin in sertar legi si norme care spun ca bordurile ar trebui ingropate, metroul sa aiba lift, iar tramvaiele rampe. In Capitala sunt 30.000 de persoane cu handicap si peste 100.000 de copii sub 2 ani care pot fi transportati doar in carucior.