Noi informatii despre legea privind cauciucurile de iarna. Cat va dura verificarea anvelopelor
Cu mai putin de o saptamana inainte de intrarea in vigoare a ordonantei privind cauciucurile de iarna, Ministerul Transporturilor, Autoritatea Rutiera Romana si Registrul Auto Roman vin cu o serie de precizari in acest sens.
Astfel, se subliniaza inca o data ca in lege nu este prevazut in mod expres un interval de timp in care masinile trebuie sa fie dotate cu anvelope de iarna. Folosirea lor este conditionata insa de starea drumului - daca acesta este acoperit cu zapada, gheata sau polei, cauciucurile de iarna sunt obligatorii.
Marcajul trebuie sa fie de forma M+S, M.S sau M&S. Acest marcaj trebuie sa fie prezent si in cazul cauciucurilor "all seasons" sau 4S.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Anvelopele de iarna second-hand care au o vechime mai mare de 5 ani sau la care inaltimea profilului lor este mai mica de 4mm nu sunt recomandate.
Verificarea cauciucurilor de catre inspectorii ARR sau RAR ar trebui sa dureze cel mult 15 minute.
Amenda pentru nerespectarea legii privind anvelopele de iarna este cuprinsa intre 600 si 1.400 de lei, in cazul autovehiculelor cu masa totala mai mica de 3.5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducatorul auto. Banii ajung integral la bugetele locale.
Daca masa totala maxima autorizata depaseste 3,5 tone sau numarul de scaune este mai mare de 9, amenda se situeaza intre 2.500 si 4.000 de lei. Daca autovehicului respectiv a blocat un sector de drum, sanctiunea creste considerabil - intre 5.000 si 8.000 de lei. La aceasta suma se adauga costurile deblocarii drumului, iar toti banii ajung la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz.
Comunicatul integral al Ministerului Transporturilor, ARR si RAR:
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, alaturi de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) si Regia Autonoma ”Registrul Auto Roman” (RAR) informeaza ca incepand cu data de 1 noiembrie 2011 intra in vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate atunci cand circula pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei. Reamintim ca noua legislatie a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 80, in data de 31 ianuarie a.c., asigurandu-se astfel o perioada de timp de 9 luni pentru ca cei vizati de noua legislatie sa intre in conformitate. Avand in vedere unele prezentari distorsionate din media in legatura cu prevederile noii legislatii in materie, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii face urmatoarele precizari:
1. Scopul primordial al noii legislatii este cresterea gradului de siguranta pe drumurile publice pe timp de iarna si reducerea numarului de victime omenesti ca urmare a echiparii necorespunzatoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei. MTI considera ca noua lege va salva vieti si va reduce costurile administratiei pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarna. Cresterea sigurantei este facilitata prin noua legislatie avand in vedere ca anvelopele de iarna schimba in bine comportamentul unui vehicul in sezonul rece, micsoreaza spatiul de franare, mentin autovehiculul pe traiectoria dorita. In acelasi timp, lanturile sunt contraindicate pe gheata, iar utilizarea lor dauneaza anvelopelor si deterioreaza imbracamintea asfaltica a drumului.
2. Conform art. IV din Ordonanta OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate atunci cand circula pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei intra in vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevazut in mod expres un interval de timp in care autovehiculele trebuie sa fie dotate cu anvelope de iarna ci doar in cazurile mai sus mentionate (drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei). In concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumita perioada de timp ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei.
3.Un conducator auto trebuie sa achizitioneze anvelope omologate, in concordanta cu cele inscrise de catre RAR in cartea de identitate a vehiculului si care poarta marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomanda anvelope de iarna second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care inaltimea profilului lor este mai mica de 4 mm.
4. Apreciem ca verificarea anvelopelor de catre inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului.
5. Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.
6. In cazul autovehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mica de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducatorul auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplica conducatorului auto de catre reprezentantii Politiei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 - 1400 lei si se face venit integral la bugetele locale.
7. In cazul autovehiculelor de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplica dupa caz operatorilor de transport/intreprinderilor sau conducatorilor auto de catre inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentantii Politiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei si se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz. Daca fapta constatata are ca efect si blocarea unui sector de drum, sanctiunea contraventionala este de 5000 - 8000 lei plus costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.
8. Statele europene care stabilesc obligativitatea „generala” de utilizare a anvelopelor de iarna in anumite perioade calendaristice si in functie de conditiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Hertegovina, Slovenia. Doua state au reguli chiar mai stricte, in sensul ca utilizarea nu este conditionata de conditiile meteorologice: Suedia si Norvegia. Obligatia priveste doar proprii cetateni/rezidenti. Statele europene care stabilesc obligativitatea „partiala” de utilizare a anvelopelor de iarna, in sensul ca acestea trebuie sa fie folosite atunci cand conditiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheata/zapada/mazga/bruma/polei), indiferent de perioada calendaristica, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franta, Spania. Statele europene care doar „recomanda” utilizarea anvelopelor de iarna sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. in mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanturi, acolo unde exista marcaje rutiere in acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria).
Sursa: Pro TV
Etichete: rar, ministerul transporturilor, cauciucuri iarna, arr,
Dată publicare:
27-10-2011 17:58