MEN si sindicatele, de acord cu modificarea Legii 1 pentru a pastra in sistem 40.000 de dascali
MEN si sindicatele din preuniversitar au cazut de acord, luni seara, pentru modificarea Legii educatiei nationale astfel incat aproape 40.000 de invatatori si educatori sa fie pastrati in sistem.
Ministerul Educatiei Nationale (MEN) si federatiilor sindicale din invatamantul preuniversitar, au semnat, luni seara, un acord prin care au agreat o serie de masuri si directii de actiune comune.
Concret, documentul are drept obiectiv clarificarea situatiei cadrelor didactice care ocupa functiile de educator/educatoare sau invatator/invatatoare, se precizeaza intr-un comunicat remis MEDIAFAX de MEN.
"Prevederile art. 247 din Legea nr. 1, intrata in vigoare in luna februarie 2011, scoteau in afara legii functiile didactice de educator/educatoare si invatator/invatatoare. Astfel, se anula o traditie de un secol a invatamantului romanesc, fiind unanim recunoscut faptul ca scoala normala si, mai tarziu, liceul pedagogic au format dascali de mare valoare, o categorie profesionala deosebit de importanta in comunitate. Ca urmare a art. 247 din legea mai sus mentionata, 39.730 de invatatori/invatatoare si educatori/educatoare nu se mai regaseau intre functiile didactice prevazute de lege si, mai mult, prin aplicarea ad litteram a prevederilor in vigoare, acestia se aflau in situatia de a nu mai putea fi mentinuti in sistem", se arata in comunicatul MEN remis la finalul intalnirii cu sindicatele.
Alegeri 2024
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
In acelasi timp, arata MEN, continutul art. 248, alin. (3), din Legea nr. 1/2011 creeaza confuzie intre notiunile de competente profesionale dobandite formal, informal sau nonformal si studii de specialitate, specifice invatamantului superior. De asemenea, alin. (3) este in contradictie cu alin. (1) si alin. (2) ale aceluiasi articol, care prevad conditiile minime necesare pentru ocuparea unei functii didactice.
Potrivit MEN, aplicarea ad litteram a Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului (OMECTS) nr. 5484/2011 care aproba Metodologia privind recunoasterea si echivalarea competentelor profesionale dobandite formal, nonformal sau informal de catre cadrele didactice care ocupa functii de educatori/educatoare, institutori/institutoare, invatatori/invatatoare, maistru-instructor, antrenor in vederea ocuparii functiei didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, profesor pentru invatamantul primar, profesor de instruire practica, respectiv profesor-antrenor in cluburile sportive scolare, palatele si cluburile copiilor ar fi determinat concedierea unui numar de 16.656 cadre didactice - educatori/educatoare, invatatori/invatatoare -, deoarece acestia nu ar mai fi indeplinit conditiile prevazute de lege pentru ocuparea acestor posturi. Aceasta situatie, creata la mijlocul anului scolar, ar fi lasat sute de mii de copii fara dascali la clasa, se mai arata in comunicatul ministerului.
MEN mai precizeaza ca, prin Ordonanta de urgenta (OUG) nr. 92/2012, se reintroduc functiile didactice de educatori/educatoare si invatatori/invatatoare, reparand astfel o discriminare produsa de Legea nr. 1/2011 si evitand crearea dezordinii in sistemul de invatamant.
In aceste conditii, avand in vedere interesul comun pentru consolidarea statutului personalului didactic si pentru incurajarea unui invatamant performant, Ministerul Educatiei Nationale si federatiile sindicale reprezentative din invatamantul preuniversitar au "agreat" mai multe puncte de vedere si directii de actiune.
Astfel, potrivit acordului semnat luni seara, "in sesiunea parlamentara in curs se va sustine mentinerea, in Legea nr. 1/2011, a functiilor didactice de educator/educatoare si invatator/invatatoare, pentru cei care se afla in prezent in sistem, fara alte conditionalitati", ceea ce ar insemna ca educatoarele si invatatoarele nu vor mai obligate sa faca studii superioare pentru a putea ramane in sistem.
De asemenea, se va solicita Parlamentului Romaniei sa revizuiasca art. 248 al Legii 1/2011 astfel incat acesta sa reglementeze situatia tuturor cadrelor didactice aflate sub incidenta prevederilor acestui articol.
Totodata, semnatarii acordului sustin modificarea si completarea Anexei 2 a OMECTS nr. 6563 /2011 privind aprobarea Calendarului activitatilor prevazute in Metodologia privind recunoasterea si echivalarea competentelor profesionale dobandite formal, nonformal sau informal de catre cadrele didactice care ocupa functii de educatori/educatoare, institutori/institutoare, invatatori/invatatoare, maistru-instructor, antrenor in vederea ocuparii functiei didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, profesor pentru invatamantul primar, profesor de instruire practica, respectiv profesor-antrenor in cluburile sportive scolare, aprobata prin OMECTS nr. 5484/2011, sesiunea 2012, prin prelungirea termenelor prevazute.
In plus, potrivit aceluiasi acord, Ministerul Educatiei Nationale si federatiile sindicale vor identifica mecanisme si solutii de formare initiala si de dezvoltare profesionala, care sa vina in sprijinul celor care doresc sa-si completeze studiile in invatamantul superior, si vor initia proiecte ce se pot finanta din fonduri europene, pentru atingerea acestor obiective.
Ministerul Educatiei Nationale si federatiile sindicale au constatat ca, tot in Legea educatiei nationale nr. 1/2011, sunt norme contradictorii, inaplicabile, discriminatorii si prevederi care creeaza o perturbare majora a sistemului educational. In acest context, partile semnatare se angajeaza sa conlucreze in sustinerea demersurilor de modificare a Legii nr. 1/2011, in Parlament, astfel incat norma legislativa sa fie predictibila si sa creeze auspiciile pentru ca sistemul de invatamant sa revina la o stare de normalitate.
Acordul a fost semnat de ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, ministrul delegat pentru Invatamant Superior, Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, Mihnea Costoiu, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, Simion Hancescu, presedintele Federatiei Educatiei Nationale, Constantin Ciosu, si presedintele Federatiei "Spiru Haret", Marius Nistor.