Mai multe grădinițe private decât de stat, în Capitală. Efectul: creșterea calității învățământului
Învăţământul particular începe să crească în România. Pentru prima dată după Revoluţie, în Capitală sunt mai multe grădiniţe private decât cele de stat.
Explozia a fost în ultimul an, după ce Ministerul Educaţiei a oferit finanţare de bază şi pentru copiii care merg la grădiniţe şi şcoli particulare, multe dintre ele inspirate de modelele de succes din străinătate.
Fenomenul a dus la o creştere a calităţii şi în sistemul de stat, pentru că educatorii au început să preia tehnici şi idei de la concurenţă.
La numai patru ani, copiii vorbesc limba engleză. Recunosc literele, învaţă despre culturile altor ţări şi merg cu drag la grădiniţă. Este însă una privată, iar părinţii lor plătesc peste 2.000 de lei pe luna.
Valentina Secară, directoarea unei grădiniţe private: ”Se pune foarte mult accent pe individ, pe capacitatea acestuia de a-şi exprima părerile, pe dorinţa lui de a fi implicat în activitatea de zi cu zi. Este foarte diferit din perspectiva tipului de activităţi, care sunt cumva diferite de cele de la stat pentru că sunt inspirate de nevoile copiilor pe care îi avem în grijă.”
Şi părinţii au început să vadă diferenţa. În Bucureşti, grădiniţele private au ajuns să fie mai multe decât cele de stat, în acest an.
În Bucureşti, sunt 125 de grădiniţe de stat şi 133 private, conform Institutului Naţional de Statistică. Numărul celor particulare s-a dublat în ultimul an. O explozie care a venit imediat după ce statul a decis să acorde finanţare de bază şi pentru copiii din mediul privat. La asta a contribuit însă şi deficitul cronic de locuri în grădiniţele de stat.
Acest fenomen, valabil în toate oraşele mari din ţară, a dus inevitabil şi la o competiţie între cele două sisteme.
Valentina Dănăilă este educatoare la o grădiniţă de stat din Focşani. De la colegii ei din privat sau din străinătate a aflat că educaţia înseamnă mai mult decât învăţase iniţial.
Valentina Dănăilă, educator Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 din Focşani: ”Se ocupau mai mult de poziţia lor morală, de cuminţenie, de a sta drepţi, poziţia corectă pe scăunel şi mai puţin elementele moderne, să lucreze în echipa, să fie responsabili, să se bucure, creând jocuri chiar ei şi iniţiind jocurile. Observăm şi am aplicat ceea ce am văzut.”
100 de educatori de la grădiniţe de stat din toată ţară care vor să aducă un plus în sistem au venit la Bucureşti în acest sfârşit de săptămâna la un curs de educaţie timpurie. De la experţi din străinătate au aflat că secretul nu constă în dotări sau finanţare, ci în atmosfera de la clasa.
Shonette Bason Wood, trainer: ”Setezi alarma telefonului şi pui nişte muzică oriunde ai fi. În clasă, copiilor le place asta, să dansezi pur şi simplu pentru trei minute şi ei se pot alătură. Poate se întreabă: de ce faci asta? Dar în realitate, doar o foarte mică pauză îi face pe toţi fericiţi şi apoi te poţi întoarce pur şi simplu la muncă. Se numeşte mood boost.”
Potrivit experţilor, educaţia primită la grădiniţă este cea mai importantă. Cei mici au cea mai mare capacitate de a acumula informaţii până la vârstă de opt ani.